לפני כחודש הוזמנו להצטרף לטיול בכפרי חג המולד בקפריסין. מיד סיקרן אותי לגלות איזו סצינת חג המולד נגלה במדינת האי השכנה, והאם היא תהיה כמו זו האירופאית, שמושכה אליה תיירים מדי שנה.

שבועיים לאחר מכן כבר מצאתי את עצמי באירוע השקה היסטורי חגיגי של כפרי החג המולד בעיירה ציורית בקפריסין.

שר התיירות של קפריסין
שר התיירות של קפריסין

שר התיירות של קפריסין, צעיר נמרץ בן 41, עדכן אותנו בהתלהבות עם כובע של חתול תעלול על כך, שהחל מהשנה, תפעיל קפריסין כל שנה כפרי חג המולד – שהם גרסה קפריסאית ייחודית לשווקי הכריסמס האירופאיים.

השנה הוקמו שבעה כפרים, שיהיו פעילים עד ה-15 בינואר. הספונטניים בינינו עוד יספיקו לחוות את חוויית הכריסמס בקפריסין השנה שכן גם עכשיו עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה במחירים זולים למדי לקפריסין.

לחובבי השורה התחתונה, נספר שחוויית חג המולד בקפריסין אמנם שונה (בכוונה תחילה) מזו של הערים הגדולות באירופה, אך היא קסומה לא פחות ומתאימה מאוד לאלו שמחפשים אווירת חג רגועה ונינוחה עם רקע פסטורלי ובמרחק נסיעה קצר מהערים המרכזיות.

לפני שצוללים להמלצות, תודה מיוחדת ללשכת התיירות של קפריסין שארגנה את הטיול ולחברת התעופה הקפריסאית TUS שאירחה אותנו בטיסותיה.

איך מגיעים לקפריסין

היתרון הראשון והמשמעותי ביותר של קפריסין הוא השילוב של המרחק והמחיר. לקראת נובמבר התחלנו לקבל הודעות מאנשים שמחפשים טיסות לשווקי כריסמס מרכזיים באירופה, ונתקלנו במחירים של 400-500 דולר לטיסה, אפילו בחברות לואו קוסט.

לקפריסין, לעומת זאת, עם זמן טיסה קצר של 40 דקות מתל אביב והיצע של כמעט 50 טיסות שבועיות, ניתן למצוא טיסות מוזלות גם בדקה ה-90 לחודש חג המולד עצמו במחירים של 40-100 דולר.

צוות האוויר בטיסת TUS לקפריסין
צוות האוויר בטיסת TUS לקפריסין

היות שכפרי הכריסמס לא נמצאים במרכזי הערים הגדולות כמו לרנקה ופאפוס, אנחנו ממליצים לשכור רכב עם הנחיתה. שימו לב, שבקפריסין נוהגים בצד ההפוך מישראל.

מזג האוויר בקפריסין

אחרי שעזבנו את ישראל במצב גשום נחתנו בקפריסין, שמיד האירה לנו פנים עם שמש נעימה, שגם ליוותה אותנו לאורך רוב הטיול, שהיה כאמור בסוף נובמבר. מכנס ארוך וחולצה קצרה עם ז’קט קל עשו את העבודה, וחשוב לציין שהטמפרטורות נעו בדרך כלל באזור ה-18-20 מעלות.

לקראת ינואר-פברואר, להבנתנו, אמור להתקרר ולעיתים גם מבקר בקפריסין שלג באזור ההרים. כלל האצבע הוא שבקפריסין אקלים דומה לעיר חיפה בישראל. ממוצע הטמפרטורות מתחיל ב-22 מעלות צלזיוס בנובמבר, דרך 19 מעלות בדצמבר ועד ל-17 מעלות בינואר.

המלצות לינה

אנחנו לנו במספר בתי מלון ברחבי קפריסין, מביניהם המומלצים שלנו הם:

לימסול – Amathus Beach Hotel – מלון יוקרתי מרשת Four Seasons עם חוף פרטי ו-4 בריכות שחייה, כולל בריכה מחוממת ובריכת מי ים, ארוחת בוקר טובה ושירות מעולה. הוא היה גם המלון שקושט הכי בחגיגיות לכבוד הכריסמס

מלון אמתוס לימסול התלבש לקראת הכריסמס
מלון אמתוס לימסול התלבש לקראת הכריסמס

לרנקה – Radisson Beach Resort  – רזורט חדש לחלוטין (ביקרנו במלון ממש סמוך לפתיחתו) ובהתאם התחושה בפנים סופר מודרנית וחדשה. למלון חוף פרטי צמוד וארוחת בוקר טובה.

רדיסון בלו ביץ׳ רזורט לימסול
רדיסון בלו ביץ׳ רזורט לימסול

פיסורי – Columbia Beach Resort – מי שמחפש את השקט והשלווה האולטימטיביים, יבחר במלון הזה שנמצא כחצי שעה מלימסול ומפאפוס. בריזורט הזה תמצאו שקט, שלווה ונחת יחד עם עשרות חתולים שאימץ הבעלים של המקום שאף הקצה עבורם לא פחות מ-3 עובדים שתפקידם הוא לדאוג לרווחת החתולים. אנחנו קיבלנו חדר שהיה סמוך לכנסייה ציורית יפהייפיה.

קולומביה ביץ׳ רזורט בפיסורי
קולומביה ביץ׳ רזורט בפיסורי

כפרי הכריסמס בקפריסין

כאמור השנה משתתפים בפרויקט כפרי חג המולד בקפריסין שבעה כפרים:

  • אגרוס | Agros
  • דריניה | Derynia
  • פיקרדו | Fikardou
  • קלוואסוס | Kalavasos
  • קאלופאנאיוטיס | Kalopanagiotis
  • קיפרונטה | Kyperounta
  • פוליס צ’ירסוצ’וס | Polis Chrysochous

כפי שניתן לראות במפה, כל הכפרים ממוקמים מרחק נסיעה קצר מאחת מארבע הערים המרכזיות בקפריסין: לרנקה, ניקוסיה (הבירה), לימסול ופאפוס.

ל”הרפתקנים”, ההמלצה שלנו תהיה לשלב נחיתה בלרנקה שנמצאת בחלקו המזרחי של האי, לנסוע דרך מספר כפרים וללון בחלקם ואת טיסת החזרה להזמין מפאפוס המערבית יותר.

מפת כפרי הכריסמס בקפריסין
מפת כפרי הכריסמס בקפריסין (מסומנים בכחול)

דריניה (Derynia): כפר הכריסמס הכי קרוב ללרנקה

כפר הכריסמס שבדריניה (Derynia) הוא הקרוב ביותר ללרנקה ונמצא במרחק של כ-40 דקות נסיעה מזרחית לעיר. בכפר הזה גם התקיים טקס ההשקה של כפרי חג המולד של קפריסין.

עם הגעתנו למרכז העיר נכנסנו ישירות למתחם מואר עם עץ אשוח ענקי מקושט על רקע הכנסייה מקומית שהוארה בתאורת אווירה כיפית. בחזית העץ הייתה מקהלה מקומית. שירת המקהלה בשילוב עם יין חם הכניסו אותנו מיד לאווירת החג הקסומה.

במתחם נוסף של הכפר מצאנו את סנטה קלאוס בביתן מיוחד מצטלם עם ילדים ושדון כריסמס בתוך בועה ענקית עם המתנות של הכריסמס מוקף בילדים מקומיים נלהבים.

קאלופאנאיוטיס (Kalopanagiotis): כפר הכריסמס שאסור לכם לפספס

הגעה לכפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין
הגעה לכפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין

כפר חג מולד נוסף שגרם לנו להתאהב הוא זה שהוקם בקאלופאנאיוטיס (Kalopanagiotis) שבאזור הרי הטרודוס. מדובר בכפר שנמצא כשעה וחצי צפונית מלימסול ובנוי כולו על צלע הר כך שהתצפית כמעט מכל נקודה בכפר מרהיבה.

רכבת בכפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין
רכבת בכפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין

בתוך הכפר יש סוג של רכבל (או Monorail, ליתר דיוק) שממנו נשקף נוף מרהיב של כפר הכריסמס שהואר באמצעות מיצגי תאורה ענקיים על העצים.

סוזו׳קו וסומאדה בכפר הכריסטמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין
סוזו׳קו וסומאדה בכפר הכריסטמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין

כבר בכניסה לכפר נכנסו לאווירה כשכיבדו אותנו בסוז’וקוס (Soutzoukos) – הגרסה הקפריסאית לצ’ורצ’חלה הגיאורגית, ובסומאדה (Soumada) – משקה שקדים קפריסני מסורתי.

כפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין
כפר הקריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין

בהמשך, עוברים דרך גשר שצופה על צלע ההר וממנו גם נשקף המלון Casale Panayiotis שהוא חלק מפרויקט אגרו טוריזם (Agrotourism) של ממשלת קפריסין. מדובר בפרויקט שנועד לעודד את תושבי האי לעסוק בתיירות ובכך להגדיל את תנועת התיירים לקפריסין. כחלק מהפרויקט נעשה שיפוץ ושימור נרחב של בתי כפר לשימוש כבתי הארחה לתיירים המבקרים במקום.

החדרים של מלון Casale פרוסים לאורך הרחוב המרכזי של הכפר ושימשו בעבר למגורים. כבר מהגשר רואים את בריכת האינפיניטי של המלון שממוקמת ממש מעל העמק. למגיעים לכפר מומלץ לבדוק אפשרות ללינה לפחות לילה אחד במלון.

כפר הכריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין
כפר הכריסמס בקאלופאנאיוטיס קפריסין

מגוון דוכנים ומיצגים מוארים, כמו מזחלת האיילים המוארת בתמונה, יכניסו אתכם לאווירת חג המולד. תוכלו גם לטעום בדוכנים המקומיים מטעמים קפריסיניים ולקנות מתנות ומזכרות.

כנסיית Agios Ioannis Lampadistis בקאלופאנאיוטיס
כנסיית Agios Ioannis Lampadistis בקאלופאנאיוטיס

בתום השיטוט בכפר הגענו לבמה המרכזית, איפה שמתקיימות הופעות בידור ומאחוריה נגלה לעינינו מנזר שנראה פשוט למדי ממבט ראשון. מסתבר שהמנזר המדובר הוא אתר מוכר של ארגון UNESCO והוא כולל שלוש כנסיות: Ioannis Lampadistis, Agios Irakleidios ו-Latin Chapel.

הגולגולת של הקדוש יוניס למפדיסטיס
הגולגולת של הקדוש יוניס למפדיסטיס

התחלנו לשוטט במנזר כשנגלתה לעינינו כנסיית Agios Ioannis Lampadistis המרהיבה ביופייה מהמאה ה-13. מי שרוצה ברכה מהקדוש יוניס למפדיסטיס, יגלה כי הגולגולת שלו מונחת בכלי כסף במרכז הכנסייה כשחלק קטן ממנה חשוף לטובת המאמינים.

כריסמס בקפריסין

בשורה התחתונה, קפריסין התגלתה כהפתעה נעימה לטיול כריסמס. קפריסין ממתגת את חווית הכריסמס שלה שונה מזו של אירופה, עם אווירה נינוחה ורגועה על רקע כפרי פסטורלי ואותנטי.

כפי שציינו, יש לקפריסין גם כמה יתרונות משמעותיים לקהל הישראלי. בין היתרונות הבולטים היו מזג האוויר הנוח, במיוחד בתקופה שבה שוררים תנאי מזג אוויר קיצוניים ברחבי אירופה. כשבאירופה מזג האוויר כבר צנח מתחת לאפס, אנחנו לבשנו טי שירט רוב הטיול.

עוד שיקול משעותי הוא המחיר הזול – עם מחירי טיסות שמתחילים ב-33$, יתכן וטיסה לקפריסין תהיה זולה יותר מנסיעה ברכב לכפר כריסמס בישראל. גם המלונות והמחייה בקפריסין זולים יחסית.

אז נתראה בקפריסין? נסיעה נעימה!

תגובה
    1. Agros, Derynia, Fikardou, Lefkara, Kalopanagiotis, Kyperounta and Laiki Geitonia (Lefkosia), בין התאריכים 25.11-14.1
      ממליץ מאוד על הכפר שב-Kalopanagiotis.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *