בשבועות האחרונים החלו עדויות על טייסי אל על שמסרבים להפעיל טיסות של ראש הממשלה נתניהו על רקע ההפיכה המשטרית שמקדמת ההמשלה בראשותו. זה התחיל בטיסת העבודה של נתניהו לפריז בפברואר אז עלו שמועות על סירוב של טייסים להפעיל את הטיסה והמשיך אתמול בהיעדר היענות של טייסים להירשם לטיסה הצפויה שלו לרומא בסוף השבוע הקרוב. אל על בתגובה כמובן מתנערת מכל אמירה על חרם של טייסים וטוענת  תמיד שהטיסות יאויישו בנוהל רגיל.

לפי המידע הידוע לנו, ה״אמת״ נמצאת במקום כלשהו בין זו של העיתונאים שמפרסמים את הסירוב של הטייסים לבין זו של גורמי אל על שבין השורות טוענים שמדובר בבעיות שמקורן בכלל באופי הצי ובשיטת איוש הטיסות.

להבנתנו, הסוגיה בסופו של יום נוגעת לשיטת שיבוץ הטיסות של אל על באמצעות ״מכרזים״. הטייסים עצמם נדרשים להירשם לטיסות מסויימות, כולל טיסת מיוחדות של ראש הממשלה. השיטה הזו, מאפשרת לטייסים להקים סוג של ״מחאה שקטה״ באמצעות אי התנדבות למשימה שאינם מאמינים בה. חשוב להגיד שזו כמובן לא הטיסה היחידה שהמכרז אליה נסגר בלי איוש וזה קורה גם בטיסות אחרות, אך ממידע שידוע לנו במקרה הזה יש בהחלט טייסים שלא מתנדבים למשימה כמחאה על המהלכים המסוכנים של הממשלה. ובהחלט לא עוזרת לכך העובדה שרק ימים ספורים לפני פתיחת המכרז נעצר קולגה שלהם, טייס אל על, במהלך ההפגנות.

עוד סוגיה שגורמת לעיכוב באיוש היא ההחלטה הכמעט גורפת של לשכת נתניהו לטוס רק במטוסי הבואינג 777-200 הגדולים יותר של אל על שכוללים מושבי מיטה במחלקה ראשונה ובמחלקת עסקים, לעומת השימוש שעשו בממשלה הקודמת במטוסי ה-737 הקטנים יותר שכוללים מחלקת עסקים צנועה יחסית עם מושבי כורסא ומושבי תיירים. צי ה-777, שהיה מושבת במהלך תקופת הקורונה כלל 6 מטוסים בעבר והיום כולל 4 מטוסים מתוכם רק 2 בשירות פעיל. בהתאם, גם הצוותים שעברו רענון להפעיל טיסות בצי הזה מצומצם יותר.

בחירה במטוסי 737 מהם מחזיקה אל על 24 מטוסים ובהתאם צוות מוסמך גדול יותר שזמין למשימה, הייתה ככל הנראה מונעת את השיח על החרם מלכתחילה. עוד אלטרנטיבות קיימות הן מטוסי ה-A320 של ישראייר שהותקנה בהם מחלקת פרימיום צנועה שמאפשרת הטסת ראשי מדינה. באשר למטוסי ה-787 של אל על, אותם ככל הנראה כבר יותר קשה לאל על ״להשבית״ לטובת משימות חיצוניות שכן לוח הטיסות שלהם צפוף יותר והם פועלים בקווים שאל על לא מפעילה בהם מטוסים אחרים כמו כל הקווים לצפון אמריקה וחלק מהטיסות לפריז ולונדון.

בדקנו גם איך טסו ראשי המדינה בתפקיד בשנתיים האחרונות. חשוב לזכור שבמהלך רוב התקופה הזו מטוסי ה-777 היו מושבתים וככל הידוע לנו, לא עלתה דרישה מגורמי ממשלה להחזירם לשירות.

טיסת שר הביטחון בני גנץ לפריז (אוגוסט 2021) – מטוס A320 חכור של ישראייר עם 8 מושבי פרימיום

טיסת שר החוץ לפיד למוסקבה (ספטמבר 2021) – מטוס 737 חכור של אל על

טיסת ראש הממשלה נפתלי בנט לאיחוד האמירויות (דצמבר 2021) – מטוס 737 של אל על עם 160 מושבים. עלות חכירת המטוס על פי מידע שהתקבל בחדשות תעופה: 27,490$

טיסת שר החוץ לפיד טס לוינה (פברואר 2022) – טיסה מסחרית של חברת הלואו קוסט וויז – עלות משוערת: 300$ לכל היותר.

טיסת הנשיא הרצוג לאיחוד האמירויות (מרץ 2022) – מטוס A320 של ישראייר שהותקנה בו מחלקת פרימיום צנועה כדי להתאים למשימות הטסת ראשי המדינה. במטוסים 156 מושבי תיירים + 8 מושבי פרימיום

ראש הממשלה לפיד לפגישות בפריז (יולי 2022): מטוס אל על 737 עם 166 מושבים

ראש הממשלה נתניהו לפגישות בפריז (פברואר 2023): מטוס 777 עם 279 מקומות עם 3 מחלקות (ראשונה, עסקים ותיירים). בטיסות מסחריות מופעלות בטיסה רק 2 מחלקות – עסקים ותיירים.

ראש הממשלה נתניהו לפגישות ברומא (מרץ 2023): מסתמן – מטוס 777 עם 279 מקומות.

התגובה הרשמית של מנכ״לית אל על דינה בן טל גננסיה: ״חברת אל על היא חברה הנושאת את דגל ישראל בגאווה על כנף מטוסיה. אנו לא ניתן יד לחרמות משום סוג שהוא בוודאי שלא כנגד ראש ממשלת ישראל .
הטיסה מאויישת בהתאם לנהלי החברה ואיננו צופים בעיה באיוש. הטיסה תצא כסדרה במועד המתוכנן.
זהו כבוד גדול עבורינו להטיס את ראש הממשלה לשליחות מדינית , כך עשינו תמיד וכך נעשה גם בעתיד ״

תמונה: אגנס אוירינגל

תגובה
  1. איזה באסה שכתבת “על רקע ההפיכה המשטרית” ו”כמחאה על המהלכים המסוכנים של הממשלה”.
    באתי לכאן בשביל לקרוא כתבות על תעופה ואני מאוד אוהב את כל הכתבות, אני חושב שאין צורך להיכנס לפוליטיקה

  2. למה הוא חייב 777 לטיסה של 3.5 שעות, עם מיטות, מחלקת עסקים, מקום לפמלייה…. למה מה קרה? בלי מטוס מפואר ראש ממשלה לא מרגיש מספיק חשוב? איזה קשקוש, וכמה כסף ואמוציות הוצאו על סיפורי הטיסות הללו ב-15 השנים האחרונות, כולל הרכש השערורייתי של “כנף ציון”. הרצוג, גנץ, בנט ולפיד יכלו לטוס ב-320 או ב-737, מה הבעיה בזה? אחר כך מתפלאים למה האיש מעורר כאלה רגשות זעם. בשנת 1966 טס ראש ממשלת ישראל לוי אשכול למסע מטורף וייחודי של 19 יום ב-7 ממדינות אפריקה במטוס “סטרטוקרוזר” מיושן שנבנה אחרי מלחמת העולם השנייה, בתנאים קשים מאוד, והוא והצוות עמדו בזה יפה. אף אחד לא העלה על דעתו לטוס ב”אל על” (למרות שהיו אז כבר מטוסי 707), בטח לא במחלקת ה עסקים או ב”ראשונה” שהייתה אז. אז מה לחוץ למשפ’ נתניהו עם מטוסים מפוארים ומחלקות יוקרה?

  3. כנראה שהדרמה היא עם הנוסע הספציפי או פמלייתו הקרובה . לא רואה דום חריגה בטיסות של אחרים

Comments are closed.