מספר שנים עברו מאז הרכישה של חטיבת מטוסי סדרה C של יצרנית המטוסים בומברדייר, שהפכה לימים למשפחת מטוסי האיירבוס A220, המטוסים הקטנים בהיצע של איירבוס. וכעת עולה מדיווח של בלומברג כי לאחר שנים של התלבטויות, איירבוס מתקדמת עם גרסא מוגדלת, שתקבל את המספור A220-500.

עד כה שתי משפחות המטוסים (A320 ו-A220) התחרו על שווקים שונים למדי. משפחת ה-A220 הציעה לכל היותר 160 מושבים בתצורה של מחלקה אחת או 120-150 בתצורת שתי מחלקות בוריאציה הגדול יותר, ה-A220-300. זאת בזמן שמטוסי ה-A320neo מציעים כ-194 מושבים בתצורה דומה או 150-180 בתצורת 2 מחלקות.

הדמיית מחלקת עסקים במטוסי ה-A220-300
הדמיית מחלקת עסקים במטוסי ה-A220-300

על פי הדיווח של בלומברג, הגרסא החדשה תוכל להכיל עד 170 מושבים בתצורה שתי מחלקות, מספר דומה לזה של משפחת ה-A320. זאת כאשר לגרסא החדשה של ה-A220 יהיו מספר יתרונות, בעיקר בגזרת היעילות התפעולית. המטוס החדש צפוי להיות יעיל יותר בהיבטי צריכת דלק, פליטת מזהמים ורמת הרעש. מדובר ביתרונות מהותיים עבור חברות התעופה שנמצאות תמיד בניסיון להפחית את העלות התפעולית, שחלק משמעותי ממנה מורכב מעלויות הדלק. בשורה התחתונה יציע הוריאנט החדש עלות תפעולית נמוכה יותר לכל מושב.

לאור העובדה כי המטוס יוכל להציע קיבולת דומה יחסית לזו של מטוסי ה-A320, אך יציע יעילות גבוהה יותר,  הוא צפוי למעשה להוות תחרות פנימית של איירבוס בין הדגמים. בעבר אף נטען כי איירבוס חוששת מ״קניבליזציה״, כלומר מכך שוריאנט A220-500 ינגוס משמעותית במכירות של משפחת ה-A320.

כעת ההערכה היא כי בניגוד לעבר, איירבוס מוכנה לחפיפה הזו כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר להרחיב את אחיזתה בשוק המטוסים צרי הגוף. בהתאם, חברות תעופה רבות מחכות לשמוע על הגרסא החדשה. במשפחת ה-A320 תתמקד איירבוס בשיווק וייצור גרסאות הטווח הארוך, ה-A321LR/XLR.

על פי דיווחים שונים, חברות תעופה יוכלו להשתמש למעשה בצי צר גוף אחיד שיורכב מגרסאות שונות של A220 שיתאימו לכל הצרכים שלהן. החל מטיסות אזוריות קצרות שניתן להפעיל ב-A220-100 עם 100 מושבים ועד טיסות פנים יבשתיות במטוסי A220-500 עם מחלקות פרימיום. מדובר במהלך משמעותי שכן לבואינג המתחרה אין כרגע הצעה דומה בארסנל. זאת כשברקע כשלון ההסכם לרכישת סדרת ה-E2 של אמבראר והקושי בהסמכת גרסאת ה-737Max10 הגדול יותר.

אחת ההערכות היא שאיירבוס תחשוף את מטוס ה-A220-500 בתערוכה האווירית בפריז שצפויה לחודש יוני הקרוב. כמו כן, היא תוכל ככל הנראה לזרז את כניסתו לשירות בהתחשב בעובדה שמדובר בגרסא מוגדלת של מטוס קיים.

תגובה
  1. לגבי השאלה שלך: המטוס פותח עוד כשהיה נקרא Bombardier C-series
    הקנדית, כדגמים CS100, CS 300
    שהיום הם אירבוס 220 , סדרה 100 ו-300 בהתאמה.
    ב-2016 היתה טיסה ראשונה של הלקוחה הראשונה, חברת סוויס.
    בומברדייה החליטו בזמן הפיתוח ליצור קונספט חדש בתכנון מאפס, ולא שדרוג של משהו קיים,לתא הטייס העתידי עם שילובים טכנולוגיים חדשניים לנוחות ההטסה. הם קראו לו “תוכנן למען טייסים על ידי טייסים”. יש commonality פנימי בין סדרה 100 ל 300.
    אירבוס רכשה נתח של קצת יותר מ 50% מתוכנית המטוסים הזו ב 2016, וב 2018 השמות הוחלפו ל A220.

    כנראה יצטרכו לעשות הסבה קצרה כי הקוקפיט לא תוכנן במקור ע”י איירבוס, אבל יש בו מאפיינים שהקדימו זמנם. גם מבחינת תהליך רישוי טכני למטוס, הוא דגם חדש לחלוטין.

Comments are closed.