יצרנית המטוסים Fokker הודיעה על פרוייקט שאפתני לפיתוח מטוס נוסעים אזורי חדש לחלוטין שיופעל על ידי מימן. הפרוייקט שקיבל את השם “FokkerNextGen” (פוקר הדור הבא) מתאפשר בזכות תמיכה ממשלתית הולנדית בגובה של 25 מיליון אירו שסופקו על ידי קרן הצמיחה הלאומית.

יצרנית המטוסים ההולנדית פוקר מעוניינת לפתח מטוס מהדור הבא לטיסות קצרות. מדובר במטוס אזורי, כמו אלו שמשמשים לטיסות פנים בתוך אירופה או ארה״ב והיעד הוא שהמטוס יוכל לטוס למרחק של כ-2,500 ק”מ ללא כל פליטת פחמן.

קונספט מטוס Fokker Next Gen
קונספט מטוס Fokker Next Gen

על פי פוקר, מטוס הדור מתוכנן כך שיוכל לפעול על מימן נוזלי, דלק תעופה בר-קיימא (SAF) או נפט ובכך יאפשר גמישות תפעולית. בהקשר זה, עיצוב המטוס צפוי להתמקד בהיבטים סביבתיים תוך הפחתת פליטות מזהמים, הפחתת זיהום הרעש והגברת היעילות התפעולית. בהקשר זה ניתן דגש בין היתר גם על האפשרות של מחזור חלקי המטוס בסוף חייו.

קונספט תא הנוסעים ב-FokkerNextGen
קונספט תא הנוסעים ב-FokkerNextGen

חברת Fokker Next Gen הקימה אתר ייעודי שחושף מעט מידע אודות הפרוייקט השאפתני. בגזרת עיצוב המטוס, ההדמיות הראשונית שפורסמו חושפות עיצוב קונספט עתידני מעניין למדי. בעוד המתחרים בגזרת המטוסים האזוריים הקטנים לרוב משתמשים בתצורה של 2-2 עם מעבר יחיד. הקונספט של המטוס החדש מציג תא נוסעים רחב למדי שכולל 7 מושבים בשורה בתצורת 2-3-2, קונפיגורצייה שאופיינית יותר למטוסים רחבי גוף.

עוד בעיצוב המטוס – פאנלים שקופים רחבים במקום חלונות ובגג המטוס שאמורים להיות ניתנים להתאמה אישית על ידי הנוסע. על פי חברת פוקר, הקונספט של הפאנלים יספק שליטה טובה יותר בתאורת תא הנוסעים ובכך לשפר את נוחות הנוסעים ולסייע בהפחתת תחושת הג׳ט לג.

פוקר 100 של אוסטריאן איירליינס
פוקר 100 של אוסטריאן איירליינס. דגם דומה יוסב לשימוש במימן תחילה

כמובן שמדובר בשלבים ראשוניים מאוד של בניית הקונספט וצפויות שנים רבות לפני שהמטוס המדובר יראה אור. עם זאת, החברה מפרטת באתר אודות לוחות הזמנים הצפויים של הפרוייקט הגרנדיוזי.

תחילה תפעל החברה להסב מטוס מדגם ה-Fokker 100 הפופולארי לפעולה באמצעות דלק מימן נוזלי ויכולת שימוש ב-SAF. על פי אתר החברה, תהליך ההסבה הזה כבר נמצא בעיצומו והוא אמור להיות הבסיס ליכולת ההנעה של המטוס העתידני.

עוד הגדירה פוקר את אבני הדרך הבאות בדרך של המטוס לפעילות בטיסות מסחריות בשנת 2035: עד 2026 צפויה החברה לעסוק בפיתוח הקונספט ובמחקר אפשרות ההנעה באמצעות מימן.  בשנת 2027 צפויות טיסות ניסוי ראשונות על מטוס הניסוי מדגם פוקר 100 מונע במימן. החל משנת 2030 צפויה החברה להתחיל לייצר חלקים למטוס הדור הבא עד לטיסת ניסוי ראשונה בשנת 2033 ועד לכניסה לפעילות בשירות טיסות מסחריות בשנת 2035.

בקטגוריית המטוסים האזוריים נכנסים לרוב מטוסים עם עד 90 מושבים. המתחרים המרכזיים של המטוס מהדור הנוכחי הם המטוסים האזוריים של חברות אמבראר ובומברדייר שהם הנמכרים ביותר בקטגוריה זו. מטוסי האיירבוס A220 שמשמשים לרוב באותם קווים של המטוסים האזוריים מכילים כ-100 מושבים.

פוקר היא יצרנית מטוסים הולנדית על שם מייסדה, אנתוני פוקר. החברה נוסדה ב-1912 בברלין, גרמניה, והתפרסמה בזכות מטוסי הקרב שלה במלחמת העולם הראשונה. ב-1919 העבירה החברה את פעילותה להולנד.

תכנית מטוס הפוקר 100 הוכרזה ב-1983 והיא ביצעה את טיסת הבכורה שלה ב-30 בנובמבר 1986. הגרסה אושרה ב-20 בנובמבר 1987, והמשלוחים הראשונים לסוויסאייר החלו בפברואר 1988. בשל בעיות כלכליות, פוקר פשטה רגל במרץ 1996, והייצור הסתיים ב-1997 לאחר שנמסרו 283 מטוסים מדגם זה. מטוסים מדגם זו מוצאים משירות בשנים האחרונות אך ישנם עדיין ציים פעילים באוסטרליה, איראן ובמדינות נוספות.

תגובה
  1. 25 מיליון יורו מתוך מיליארדים שעולה לפתח מטוס
    בינתיים זה לא מתחרה, זה סתם בדיחה

Comments are closed.