אתמול הודיעה חברת בואינג על הזמנות של עד ארבעה מטוסי מנהלים בעלי טווח ארוך במיוחד (מטוסי BBJ). חטיבת BBJ של בואינג, או בשמה המלא Boeing Business Jet אחראית על תכנון מטוסי מנהלים המבוססים על המטוסים המסחריים של בואינג. כמעט לכל מטוס מסחרי שמייצרת כיום בואינג יש חלופה בדמות גרסאת מנהלים.

ההזמנות שבוצעו על ידי לקוח שזהותו לא נחשפה כוללות הזמנה של גרסאות המנהלים של שני מטוסי דרימליינר מדגם 787-8, 737Max7 ואופציה לרכישת גרסאת המנהלים של מטוס הדור הבא של בואינג, ה-777-9. מדובר  בהזמנה העקרונית הראשונה של גרסאת המנהלים של משפחת מטוסי ה-777X מאז שהוצגו ב-2018.

ה-BBJ 777X הוא מטוס המנהלים הגדול ביותר בעולם שנמכר כיום, לאחר עידן מטוסי ה-747. בזכות טווח אדיר של 20,418 ק”מ, הוא גם מסוגל לחבר בין כל שתי ערים בעולם בטיסה ישירה . בעבר פורסם כי עלות המדף של מטוס יחיד מדגם ה777-9 BBJ עומדת על כ-453.6 מיליון דולר, לפני שינויים והתאמות אישיות ללקוח.

קונספט מטוס המנהלים הגדול בעולם ה-777-9 BBJ
הקונספט של לופטהנזה טכניק למטוס המנהלים הגדול בעולם ה-777-9 BBJ

חברת בואינג הודיעה על ההזמנה במסגרת הוועידה האירופית לתעופה עסקית (EBACE) בשוויץ. באותה תערוכה הציגה חברת לופטהנזה טכניק, זרוע התחזוקה של לופטהנזה, קונספט ראשוני לעיצוב פנים אפשרי עבור גרסאת VIP של מטוס ה-777-9 BBJ.

קונספט מטוס המנהלים הגדול בעולם ה-777-9 BBJ
קונספט מטוס המנהלים הגדול בעולם ה-777-9 BBJ

הקונספט הראשוני של המטוס שהציגה לופטהנזה מנצל עד תום את המרחב העצום הזמין ב-BBJ 777-9. למעשה ניתן לומר שהמטוס חולק ל-3 חללים. הראשון, הוא החלל הפרטי שנמצא בקדמת המטוס וכולל חדר שינה שניתן להרחבה עם מיטה זוגית וחדר מקלחת. החלל השני הוא חלל משרדי עצום שכולל משרד מנהלים לפגישות ועוד חלל פגישות גדול ומרווח.

מטוס המנהלים הגדול בעולם -777-9 BBJ

החלל השלישי מוקצה לפמלייה של משלחות גדולות וגם הוא לפי ההדמיות מחולק ל-3 מחלקות: מחלקה ראשונה עם 6 סוויטות פרטיות ומרווחות עם מיטות, מחלקת עסקים עם 32 מושבי מיטה, ועוד 40 מושבים במחלקת תיירים בזנב המטוס.

בהודעתה ציינה לופטהנזה כי עיצוב הפנים של המטוס ״משלב אלמנטים מסורתיים של תרבות המזרח התיכון עם טוויסט מודרני״, מה שיכול לרמוז על לקוח פונטציאלי באזור המזרח התיכון. לופטהנזה מפרסמת כי קונספט מיוחד של אור וגוון חלונות יעניק לנוסעים התחושה שהם נמצאים בסלון האישי שלהם ולא במטוס בגובה 30,000 רגל.

גרסאת המנהלים של מטוס הדור הבא ה-777X של בואינג הוצגה בשנת 2018 בדובאי. ללקוחות ניתנה האפשרות לבחור בין שני דגמים, האחד מבוסס על הגרסא הקטנה יותר במשפחה ה-777-8 והשני על ה-777-9, הגדול יותר. ה-BBJ 777-8 מציע את טווח ארוך יותר של כ-21,570 ק”מ ותא נוסעים מרווח בשטח של 302.5 מ”ר. ה-BBJ 777-9 מספק תא נוסעים גדול יותר בגודל 342.7 מ”ר, תוך שהוא מציע טווח של 20,370 ק”מ.

תגובה
  1. ה-777X (דגמי 8 ו-9) אמור היה להיכנס לשירות ב-2023, זה לא קרה ולא יקרה, גם לא בשנה הבאה, גם לא בעוד שנתיים ושלוש. בינתיים בוטלו ההזמנות לעשרות מטוסים מהדגם המתעכב הזה, “בואינג” השקיע עשרות מיליארדים במטוס שבינתיים מחזיק בפחות מ-300 הזמנות, חצי מהן מ”אמירייטס”, שכבר איימה לבטל הכל אם המטוס לא יתרומם. אז גרסת מנהלים? אשרי המאמין.

  2. בכלל נשאלת השאלה האם חברת בואינג לא נעשתה גדולה מדי בשנים האחרונות, מבחינת הגולם שקם על יוצרו? ראו הקשיים עם 737 מקס והדגמים החדשים של 777.

    1. בקרוב מאוד נדע – האם יעמדו במועדי ההסמכה של ה-777X ושל ה-737MAX10.

    2. זה לא עניין של גודל, זה מה שקורה כשמנסים לקצר תהליכים, לעגל פינות ולחסוך. ב-737MAX בואינג לא רצו להשקיע בפיתוח יקר ומעייף של מטוס לגמרי חדש, אבל כן היו צריכים להתחרות ומהר באיירבס עם גרסאות ה-NEO החסכוניות ל-320/321, הם ניסו לפתור את העניין עם החלפת מנועים וכולם יודעים איך זה הסתיים. גם ה-777 החדש הוא לא בדיוק חדש, אלא גם סוג של שדרוג לדגמים הקודמים. עד שיהיה ברור אם הכל עובד שם כראוי ובטוח, המטוס הזה מתעכב. מה שמציל את בואינג זה חוזים ענקיים ויקרים בתחום הבטחוני, כלומר סובסידיה “נסתרת” מממשלת ארה”ב. למשל, עם המתדלק C46 האולטרה-יקר (250 מיליון דולר ליחידה). ככה מכסים את ההפסדים במטוסים האזרחיים עם כסף ממשלתי-בטחוני.

Comments are closed.