אז איפה זה מלטה? חפשו את סיציליה ותמצאו. רק 80 ק”מ מפרידים בינהן, וביום בהיר אפשר לראות את סיציליה מכאן. בדרך כלל מתייחסים למלטה כאי, אבל היא בעצם מורכבת משלושה איים: מלטה הוא הגדול והמרכזי, גוזו הוא השני בגודלו, וקמינו השלישי הוא  קטן וכמעט לא מיושב.

טיילנו כאן חמישה ימים, וגילינו שמלטה אמנם קטנה אבל עשירה באתרים היסטוריים מתקופות שונות, כולל מקדשים עתיקים, מבצרים מימי הביניים ואתרים מימי מלחמת העולם השניה. כצפוי באי, יש פה חופים יפים בשפע. אפשר לצלול, לשוט בסירה בין מערות, או סתם להנות מהשמש 300 ימים בשנה. תמצאו פה גם ארכיטקטורה מעניינת, שמספרת את ההיסטוריה של המקום, דרך סגנונות הבניה השונים. רוב הבניינים במלטה עשויים אבן גיר צהובה ויפה שמשווה לערים מראה ייחודי. חוץ מזה יש פה שפע של ברים ומסעדות עם אוכל מעולה.

רקע

האי הקטנטן הזה עבר הרבה, קצת כמו האיזור שלנו. מי לא הגיע  לפה, למטרות מסחר או מלחמה, החל מהפניקים, הרומאים, הצלבנים והערבים, ובהמשך גם הבריטים. כל אחד מאלה השאיר פה חותם, מה שיצר מיקס מרתק של תרבויות, שאפשר לשמוע אותו גם בשפה. המלטזית מאד מושפעת מערבית. אם תקשיבו טוב תשמעו הרבה מילים שנשמעות ממש אותו דבר. למעשה, מלטזית היא השפה השמית השלישית בעולם.

במהלך מלחה״ע השניה, מלטה ספגה הפצצות רבות כקולוניה בריטית. ליתר דיוק היא היתה המקום שהופצץ הכי הרבה בכל אירופה. ב 1964 קיבלה מלטה את עצמאותה וב-2004 הצטרפה לאיחוד האירופאי.

איך מגיעים?

טיסה קצרה של 3 שעות תביא אתכם אל שדה התעופה ב Valletta, עיר הבירה של מלטה.

לאייר מלטה, חברת התעופה הלאומית, שלוש טיסות שבועיות (שני רביעי ושבת) בשעות שמאפשרות למקסם את זמן החופשה. בטיסת ההלוך מגיעים בבוקר וישר מתחילים לטייל. טיסת החזור המאוחרת מאפשרת לנצל את היום האחרון ממש עד הערב.

אם בא לכם להתפנק בביזנס אבל בדרך כלל התקציב לא מאפשר – זו הההזדמנות שלכם. הביזנס באייר מלטה יחסית לא יקר לעומת המחיר של כרטיס במחלקת תיירים. מה מקבלים בתמורה? כניסה לטרקלין בנתב”ג, פריוריטי בעליה למטוס, כבודה נוספת ותחושה מרווחת כיוון שהכסא האמצעי שלידכם תמיד יהיה ריק. דבר אחרון ולא פחות חשוב – ארוחה גדולה ושווה במיוחד (מנסיון).

ארוחת בוקר במחלקת עסקים של אייר מלטה. צילום: נועה בר-נס
ארוחת בוקר במחלקת עסקים של אייר מלטה. צילום: נועה בר-נס

מה רואים?

ואלטה Valletta

עיר הבירה של מלטה, היא המקום לשיטוט בסמטאות, לאוכל טוב ולקניות (פירוט על אלה בהמשך). העיר בנויה כולה מאבן גיר צהבהבה, ועל קירות הבתים תלויות מרפסות אפייניות בצבעים שונים. כל כך יפה שאי אפשר להפסיק לצלם.

רחוב אופייני בוולטה. צילום נועה בר-נס

שני מקומות שאהבתי בעיר ולא כדאי לפספס:

The Upper Barrakka Gardens – גנים יפיפיים וצבעוניים, מהם אפשר להשקיף על הנמל. אם תרצו לרדת מכאן לראות את הנמל מקרוב, תוכלו לקחת את המעלית השקופה והמהירה, שיורדת ומביאה אתכם תוך 25 שניות אל הנמל, שם תוכלו לקחת שיט בסירה מלטזית קטנה, או לטיייל על הרציף. המעלית שימושית גם למי שמגיע לכאן בשיט באחת האניות הגדולות, ורוצה לעלות אל העיר.

Upper Barrakka Gardens צילום: נועה בר-נס
Upper Barrakka Gardens צילום: נועה בר-נס
Upper Barrakka Gardens צילום: נועה בר-נס
Upper Barrakka Gardens צילום: נועה בר-נס
הנמל של וולטה. צילום: נועה בר-נס

St. John’s Co-Cathedral היא כנסיה מיוחדת. הקירות והתקרות מעוטרים בציורי קיר יפיפיים. רצפת השיש הצבעוני מסתירה תחתיה קברי אבירים.  כשאנחנו ביקרנו היו תלויים פה שטיחים משגעים שעברו תהליך רסטורציה ממושך. הם יהיו תלויים כאן עד 24.6.23. בחדר הפנימי מוצגים כמה ציורים יפיפיים של הצייר המפורסם קרוואג’יו – אל תפספסו אותם.

St. John’s Co-Cathedral צילום: נועה בר-נס

מחוץ לעיר – היסטוריה, נופים וים

Blue grotto – קבוצת של שש מערות בצוקי החוף הדרומי. אפשר לקחת שיט שעובר בינהן, בסירות של שמונה איש למשך חצי שעה. אנחנו היינו כאן כשהים היה סוער, אז רק צפינו על המערות מלמעלה, וגם זו חוויה מרשימה.

Blue grotto צילום: נועה בר-נס

Hagar qim – מקדש משנת 3600 לפנה”ס, שנחשף לפני פחות ממאתים שנה. המקדש תוכנן ונבנה על בסיס ידע אסטרונומי, כך שקרני השמש חודרות בדיוק בזמן למקום המתאים, ואתו דבר לגבי מראה הכוכבים בלילה. כדאי להתעכב במרכז המבקרים ולקבל שם הסברים מעניינים, ואפשר גם לקחת סיור מודרך.

חזית מקדש Ħaġar Qim - צילום: נועה בר-נס

האקוואריום של מלטה נמצא בחוף הצפוני. האקווריום לא גדול אבל חמוד ועוסק גם בנושא של איכות הסביבה. החנות פה מוצלחת במיוחד, עם המון בובות ומשחקים שקשורים לנושא הימי. בכניסה לאקוואריום יש מסעדה ולידו בחוץ נמצא Cafe del mar, בר-מסעדה על הים, עם בריכת שחיה ומיטות שיזוף. אומרים ששווה להגיע לכאן בזמן השקיעה.

Cafe del mar צילום: נועה בר-נס

Mosta dome – ידועה גם כרוטונדה של מוסטה או הכיפה של מוסטה. מדובר בכנסיה יוצאת דופן, כיוון שנבנתה בצורה עגולה ולא בצורת צלב, בניגוד לדעת הבישוף. התקרה היא כיפה אחת גדולה שבנויה ללא כל תמיכה, ולמרות זאת היא מאד חזקה. במלחמת העולם השניה היא עמדה אפילו בפני פצצה של מטוס גרמני. הפצצה, שלא התפוצצה, עשתה רק חור קטן בתקרה, ונפלה לתוך הכנסיה, שנותרה כמעט ללא פגע.

הכיפה של מוסטה - גם יפה וגם חזקה. צילום: נועה בר-נס

כפר דייגים Marsaxlokk – כפר דייגים קטן, עם נמל עמוס בסירות דיג קטנות וצבעוניות. כדאי להגיע לכפר ביום ראשון, אז יש כאן שוק עם מוצרים שווים מכל האזור, כולל דגים.

כפר הדייגים מרסשלוק - בואו ביום ראשון. צילום: נועה בר-נס

מדינה – Mdina – עיר הבירה הראשונה של מלטה בתקופת האבירים של ימי הביניים. העיר נבנתה במיקום אסטרטגי גבוה, כמה שיותר רחוק מהים, משם  הגיעו אז כל הסכנות. העיר יפיפיה, מחולקת לחלק עם אדריכלות ערבית ולחלק שנהרס ונבנה מחדש בסגנון בארוק צרפתי. שניהם מאד יפים. גם כאן סמטאות קטנות ויפות מאבן גיר צהובה. אפשר לראות פה גם קצת מהעבר היהודי של מלטה, למשל שלט שמצביע על מה שהיה פעם שוק המשי היהודי. כדאי להגיע לקצה העיר, לעמוד ליד החומה ולהשקיף על הנוף שנפרש מולכם.

מדינה - העיר השקטה. צילום: נועה בר-נס
רחובות יפיפיים במדינה. צילום: נועה בר-נס
עדות ליהודים שחיו פה. צילום: נועה בר-נס
הנוף הנשקף ממדינה. צילום: נועה בר-נס

Limestone Heritage – במה שהיתה פעם מחצבה של אבן גיר (limestone), הוקם מעין מוזיאון עם הסברים על תהליך חציבת האבן לאורך ההיסטוריה והדגמות של פיסול באבן. את ההסברים תוכלו לשמוע במדריך הקולי. יש פה גם חנות וקפה. קירות האבן הגבוהים יוצרים מקום מוגן מרוח, מה שמאפשר לגדל כאן עצי זית ועצי לימון. אם אתם מגיעים כקבוצה, תוכלו לתאם מראש הדרכה על הכנת שמן זית ולימונצ’לו, כולל טעימות.

מחצבת אבן גיר שהפכה למרכז מבקרים. צילום: נועה בר-נס

GOZO

גוזו, האי השני בגודלו במלטה, נמצא במרחק שיט קצר. השיט במעבורת יוצא מ Cirkewwa ולוקח בערך 20 דקות. אפשר לעלות על המעבורת עם רכב או בלעדיו. בדרך לגוזו עוברים ליד האי קמינו, האי הקטן ביותר, שמשמש כיום בית לאדם אחד בלבד. כשהגענו חיכו לנו ג’יפים שלקחו אותנו לטיול באי. זו הזדמנות להזכיר שנוהגים כאן בצד שמאל.

ההעגה לנמל בגוזו. צילום: נועה בר-נס

רבאט (או ויקטוריה) היא עיר הבירה של האי גוזו. השם ויקטוריה ניתן לעיר בשנת 1887 לכבוד יובל הזהב של המלכה. באותו הזמן, העיר הועלתה למעמד של עיר-רבאט הכוללת בתוכה את המצודה, העיר העתיקה והעיר הסמוכה רבאט (כלומר, ‘פרבר’). כדאי לראות את חזית הבארוק היפה של הקתדרלה, לטייל במצודה ובסמטאות העיר. חוץ מהקתדרלה במצודה יש בעיר כנסיה נוספת. תושבי העיר מתחלקים לשני מחנות על פי הכנסיה אליה הם משתייכים. כשמטיילים ברחובות הקטנים אפשר לראות שעל כל בית כתוב את השם הקדוש או הקדושה אליו הם משתייכים. המלטזים הם ברובם נוצרים קתוליים, לכן אפשר למצוא במלטה יחסית הרבה כנסיות.

החזית היפה של הכנסיה. צילום: נועה בר-נס

Mixta Cave – כנסו אל המערה ולאט לאט יפתח לפניכם נוף משגע של ים כחול. חוף הרחצה החולי והזהוב שאתם רואים מכאן הוא Ramla beach. המערה נמצאת בשטח פרטי, לכן צריך להחנות את הרכב במרחק מה וללכת טיפה ברגל. מאותה סיבה אסור גם לאכול במערה ולעשות בה פיקניק, למרות שהכי מתחשק בעולם.

מערה עם נוף בהפתעה. צילום: נועה בר-נס

Sanap cliffs – אפשר לרדת אל החוף היפה ולראות ממנו את הצוקים המרשימים.

צילום: נועה בר-נס Sanap cliffs

איפה ישנים?

אם אתם בעניין של חופשה אורבנית, כדאי להתמקם באחד ממלונות הבוטיק הקטנים בוולטה:

Casa Ellul 

מלון בוטיק עם 9 חדרים. כל אחד בעיצוב שונה, שמשלב חדש וישן. לפי השם אפשר להבין ששורשי המשפחה הם יהודים. הבניין היה שייך למשפחה, והדור הנוכחי הפך אותו למלון. בכניסה למלון יש מסעדה שף.

קאסה אלול - שילוב של ישן וחדש. צילום: נועה בר-נס

Palazzo Consigli 

מלון בוטיק עם 13 חדרים, בבניין בן 400 שנה. תוכלו להתפנק בספא שבקומת המרתף ובבריכה טורקיזית משגעת על הגג.

אם אתם מעדיפים את המלונות הגדולים יותר תמצאו אותם בסן ג’וליאן, 10 דקות נסיעה מוולטה.

InterContinental Malta 

מלון גדול מעוצב בסגנון מודרני, עם חדרים ענקיים, ספא, כמה בריכות שחיה, כולל בריכת אינפיניטי על הגג. אם אתם מעדיפים ים אז תדעו שלמלון יש חוף פרטי. ארוחת בוקר עם בופה גדול ומגוון ובנוסף יש במלון עוד כמה מסעדות. המלון נמצא ברחוב עם מרכז קניות ומסעדות באווירה תוססת.

InterContinental Malta צילום: נועה בר-נס

 The Westin Dragonara Resort 

מלון גדול במיקום שקט, מעוצב בסגנון קלאסי. גם פה חדרים ענקיים, כמה מסעדות, ספא, בריכה ופינת משחקים בחוץ.

westin - חדר ענק עם נוף לים. צילום: נועה בר-נס
הנוף מהמרפסת - Westin צילום: נועה בר-נס

עוד מלונות שביקרנו בהם ואהבנו נמצאים מעט רחוק יותר מהעיר:

Radisson Blu Resort & Spa, Malta Golden Sands

מלון ששוכן בחוף שכשמו כן הוא: חוף חולי וזהוב (חלקו פרטי של המלון) על רקע ההרים. כמובן שיש ספא, ובריכה בחוץ עם צמחיה יפה. אפשר גם לעשות סוגים שונים של ספורט מים.

צילום: נועה בר-נס
הגינה, הים וההרים ברדיסון. צילום: נועה בר-נס

Corinthia Palace 

מלון היסטורי מ 1945, עם 124 חדרים, ספא, בריכה מוקפת גינה יפה וכמה מסעדות, בינהן אחת עם כוכב מישלן.

הבריכה היפה של קורינתיה פאלאס. צילום: נועה בר-נס

Ta’ Cenc Hotel 

מלון באי גוזו, יפה ושקט, בנוי כולו מיחידות בודדות על הקרקע. היחידות עשויות אבן, עם מרפסת וגפנים מטפסות. המלון מחולק לשני מתחמים, אחד למשפחות ואחד לזוגות.

צילום: נועה בר-נס
צילום: נועה בר-נס

מה אוכלים?

המטבח המלטזי מעולה כי הוא מושפע מאוכל ים תיכוני, צפון אפריקאי ואיטלקי.  המאכל המקומי הלאומי כאן הוא ארנבת, אבל גם אם תוותרו עליו, עדיין תמצאו פה אוכל מצוין. נסו את הפסטיזי (מאפים במילוי ריקוטה או מחית אפונה).

הנה כמה מסעדות מומלצות שאכלנו בהם:

Caffe Cordina – מה שהתחיל כחנות תה קטנה של משפחה איטלקית, הפך לבית קפה שהוא מוסד. העיצוב בפנים הוא קלאסי, ונותן תחושה של 1944, השנה בו נפתח במיקום הנכחי. המקום נודע בעיקר בזכות העוגות והעוגיות. תוכלו למצוא אותן גם בדיוטי פרי בשדה התעופה של מלטה. המקום בפנים קטן, אבל אפשר ואפילו כדאי לשבת בחוץ בכיכר הנעימה, תחת פסלה של המלכה ויקטוריה.

עוגות קלאסיות בקפה קורדינה. צילום: נועה בר-נס

Browns Kitchen – נמצאת ברציף הנמל בוולטה. יש פה תפריט מאד מגוון והאוכל טעים מאד. אנחנו ישבנו בחוץ ליד המים, ממש ליד אחת מאניות הענק שעוגנות כאן במסגרת שיט ים תיכוני.

Agliolio נמצאת במלון Radisson golden sand שהזכרנו קודם. אוכל איטלקי ים תיכוני מצוין, עם נוף משגע של הים וההרים.

Villa Corinthia – מסעדה במלון Corinthia Palace. אנחנו הגענו לכאן לארוחת תה. ממש כמו באנגליה, תקבלו מגש בן שלוש קומות עם מגוון כריכים ומאפים. יש גם גרסה צמחונית וכמובן גם סקונס. ברור שיש גם תה שאפשר לבחור מבין המון סוגים. הכל מוגש בסט כלים יפיפה.

 

Villa Corinthia - ארוחת תה כמו באנגליה. צילום: נועה בר-נס

Trattoria AD 1530 – מסעדה אילקית מצוינת, נמצאת באחת הכיכרות והיפות של מדינה, צמוד למלון Xara. האווירה בפנים נחמדה אבל הכי כיף לשבת בחוץ.

איפה קונים?

בוולטה הרחובות בהם תמצאו את החנויות הם בעיקר merchants ו-Saint John.

בסן ג’וליאן יש מרכז קניות קטן בשם Bay Street Shopping Complex ממש מול מלון אינטרקונטיננטל.

אם תרצו קניון גדול יותר סעו לקניון The point בסלימה.

לקניות של פריטים בעבודת יד, סעו למרכז האמנויות Ta’ Qali Craft Village . השם קצת מטעה כי לא מדובר ממש בכפר, אלא במה שהיה בסיס של חיל האוויר הבריטי. עכשיו ההאנגרים משמשים כל אחד לבית מלאכה שונה. תמצאו פה חנויות גדולות של זכוכית, קרמיקה, תכשיטי פיליגרן ועוד.

צילום: נועה בר-נס

המלצה לסיום – תקחו לכם מדריך או מדריכה מקומיים. זה מוסיף המון, במיוחד במקום כמו מלטה, שהוא מלא היסטוריה וסיפורים.

הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות של מלטה ושל אייר מלטה.

נועה בר-נס היא כותבת תוכן ובעלת אתר הטיולים Arterminal.

תגובה
  1. עדיף מדינת עולם שלישי באירופה מאשר מדינת עולם שלישי במזרח התיכון, כמו ישראל למשל.

  2. ממש לא!!! היינו בפברואר לפני מספר שנים. יש שם קרנבל נוסח ברזיל. כדאי מאד

Comments are closed.