השבוע התקיים סיור עיתונאים במפעלי בואינג בצ׳רלסטון, דרום קרוליינה. המפעל בדרום קרוליינה משמש לייצור ומסירה של מטוסי בואינג 787 דרימליינר. במסגרת הסיור נפגשנו עם מנכ״ל בואינג, דייב קלהון, לשיחה על החזון של החברה לשנים הקרובות.

טיסת הנוסעים הראשו נה של מטוס מטוס COMAC C919
טיסת הנוסעים הראשו נה של מטוס מטוס COMAC C919

במסגרת השיחה טען קלהון כי המטוס הסיני, ה-COMAC C919, הוא ״מטוס טוב״ אבל עם זאת הוא מעריך כי ייקח זמן רב עד ש-COMAC תבנה את כושר הייצור הדרוש על מנת לענות על הביקוש מצד חברות התעופה הסיניות. מדובר בהתבטאות מעניינת וחריגה למדי עד כה מצד יצרניות המטוסים הגדולות – איירבוס ובואינג. קלהון לא הרחיב לגבי הסיבות להערכה שמדובר לדעתו במטוס ״טוב״. סין עדיין נחשבת לשוק ענק ומשמעותי ליצרניות המטוסים.

בהקשר נראה כי מנכ״ל בואינג אינו מודאג בכלל בשלב זה מהתחרות בזירה הסינית שמאיימת לכאורה על הדואופול של בואינג ואיירבוס בתחום. יותר מכך, היה נשמע שקלהון אפילו חיובי לגבי הרעיון של ספקית גלובאלית נוספת של מטוסים. קלהון טען כי הרעיון של שלושה ספקים בשוק גלובלי צומח בגודל ובקנה מידה הקיימים לא אמורה להיות ״המחשבה המפחידה ביותר בעולם”. על פי קלהון, בואינג צריכה להתמקד ולנצח בתחרות על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר.

ברקע לאמירה של קלהון נמצאת העבודה שיצרניות המטוסים מתקשות לספק אפילו את ההזמנות הקיימות. הביקוש לטיסות נמצא בשיאו וצפוי לגדול, ובהתאם גם הביקוש למטוסים והיצרניות מתקשות לעמוד בקצב הייצור שייתן מענה לביקוש. בהקשר זה, במענה לשאלה של כתב על חברות שמבטלות הזמנות, מנכ״ל בואינג אפילו ציין שתמיד יש מי שיישמח לקבל מטוסים שהוזמנו על ידי חברות אחרות.

כזכור, ה-C919 הוא מטוס הנוסעים המסחרי הראשון מתוצרת סינית שאמור להתחרות עם בואינג ואיירבוס בשוק המטוסים צרי הגוף.

ההתבטאות של קלהון מגיעה בזמן מעניין. השבוע קרתה היסטוריה בסין עם המראתה של טיסת הנוסעים המסחרית הראשונה של מטוס ה-C919. טיסת MU9191 של צ׳יינה איסטרן המריאה ביום ראשון בבוקר משנגחאי לבייג׳ינג עם 130 נוסעים. צ׳יינה איסטרן היא לקוחת ההשקה של המטוס והראשונה להפעיל עמו טיסות נוסעים.

הכותב היה אורח של חברת בואינג במפעלי החברה בצ׳רלסטון, דרום קרוליינה.

תגובה
  1. המטוס הסיני “הוא מטוס טוב” נאמר בכפייה ממשלתית ולחץ אדיר על מנכ״ל בואינג.
    האמת היא שמנכ”ל בואינג מתעב את המטוס הזה והוא לא מתקרב לרמת האמינות או הנדסת אנוש של הבואינג.
    האמירות המזוייפות האלה יפסיקו לאלתר בנובמבר 24 שהנשיא האמיתי יחזור לשלטון.

    1. הסתכלות קצרה תווך. צריך ללמוד התפתחות עולם הרכב – עם כניסתה של טכנולוגיה של חשמל כמעט ונמחק יתרון היסטורי של חברות ענק המיצרות כלי רכב במשך עשרות ומעל מאה שנים. זה מה שיכול לקרות ויקרה גם בתחום תעופה. האם סינים יובילו את השינוי או הודים, אולי אינדונזים…אבל זה יקרה

Comments are closed.