הבוקר התקיים מפגש עיתונאים של חברת בואינג עם דארן הולסט, סגן נשיא בואינג העולמי לשיווק מטוסי נוסעים. במסגרת התדרוך הציג הולסט את התחזית של בואינג לשוק התעופה בראי פוסט תקופת הקורונה, כולל באשר לשוק הישראלי.

הולסט מגיע לישראל בתקופה מעניינת במיוחד, וכנראה לא במקרה, כאשר אל על עומדת בפני החלטה משמעותית על חידוש צי המטוסים צרי הגוף של החברה. כפי שפרסמנו בעבר, אל על בוחנת בימים אלו הצעות מבואינג (737Max) ואיירבוס (A321neo) וצפויה לקבל החלטה עד סוף השנה. ולא פחות חשוב, אל על תשיק ככל הנראה בשנים הקרובות קמפיין להחלפה של מטוסי ה-777 שחלקם מתקרבים לסוף חייהם המסחרי.

בסוג של פנייה לא מפורשת לאל על הציג הולסט את מטוסי ה-787-10, הוריאציה הגדולה במשפחת מטוסי הדרימליינר, כמחליפים האידיאליים למטוסי ה-777-200ER. זאת כאשר אל על, כידוע, מחזיקה בשישה מטוסי  בואינג 777-200ER, מהם שלושה צפויים לעבור שדרוג של פנים המטוס לתצורה של מטוסי הדרימליינר. מטוסים אלו צפויים לפעול בשירות טיסות נוסעים עד להחלפתם במסגרת התכנית האסטרטגית של אל על לחידוש הצי.

האלוף (מיל) עידו נחושתן נשיא בואינג ישראל וקארן הולסט סגן נשיא בואינג העולמי לשיווק מטוסי נוסעים
האלוף (מיל) עידו נחושתן נשיא בואינג ישראל ודארן הולסט סגן נשיא בואינג העולמי לשיווק מטוסי נוסעים

הולסט הציג את מטוסי ה-787-10 כמחליף האידיאלי למטוסים מדגם 777-200. בתוך כך ציין הולסט כי מטוסי הדרימליינר בגרסא הגדולה מציעים טווח דומה למטוסי ה-777, אך יכולים להציע 20 מושבים יותר (שמסתכמים בגידול בהכנסה של כ-15,000$ בטיסה), צריכה של 30% פחות דלק (חסכון פוטנציאלי של 20,000$ לטיסה) ו-15% יותר קיבולת מטען. באשר לטווח המוגבל של דגם ה-787-10, שעומד על 11,730 ק״מ ציין הולסט כי המטוס המדובר יכול להפעיל 99% מכל הקווים שמופעלים על ידי מטוסים רחבי גוף, ככל הנראה פחות הקווים לאוסטרליה.

10-13 מטוסים חדשים ומחליפים למטוסי ה-777: התכנית האסטרגית של אל על

כפי שפרסמנו מוקדם יותר, במסגרת התכנית האסטרטגית החמש שנתית של אל על, החברה נערכת להתחיל לחפש מחליפים למטוסי ה-777 לקראת סוף חייהם. טווח הגילאים של מטוסי ה-777 של אל על מתחיל ב-15.9 לצעיר מביניהם ועד 22.4 שנים למבוגר ביותר. זאת כאשר תוחלת חייהם של אותם מטוסים עומדת על כ-30 שנה לכל היותר. בהתאם, אל על תצטרך לקבל החלטה על החלפתם בשנים הקרובות, על מנת להבטיח שמחליפיהם יגיעו לכל המאוחר לפני סוף העשור הקרוב.

בהנחה שאל על תדבוק במטוסי בואינג בגזרת המטוסים רחבי הגוף, שזו ההערכה הרווחת בשלב זה, יעמדו בפניה מספר אפשרויות.  האפשרות המובילה היא כמובן ממשפחת מטוסי ה-787. בתוך משפחת הדרימליינר, ניתן להעריך שאל על תבחר במטוסים בעלי הקיבולת הגבוהה יותר, בשל הגידול בביקושים והרצון של אל על להפעיל יותר טיסות ארוכות טווח ליעדים כמו מלבורן, מנילה וסיאטל.

מטוסי 787-10 שהם בעלי הקיבולת הגדולה יותר, יוכלו להציע לאל על כ-318 מושבים בכל מטוס בתצורה של 3 מחלקות. כאמור, גרסאת ה-10 מציעה טווח מצומצם יותר של 11,730 ק״מ לעומת 14,010 ק״מ של מטוס ה-787-9. מחיר המדף של מטוסי ה-10 עומד על כ-338 מיליון דולר, כ-46 מיליון דולר יותר ממטוסי ה-787-9 שמחזיקה אל על כיום. מדובר במחירים לפני הנחות כאלו ואחרות שמקבלות חברות התעופה.

אפשרות שנראית פחות סבירה כרגע היא רכש של מטוסי 777 נוספים. בואינג מפתחת כיום את הדור הבא במשפחה זו שקיבלה את השם 777X וכוללת 2 וריאציות: 777-8 הקטן יותר שיציע עד 395 מושבים ב-2 מחלקות ווריאציה גדול יותר 777-9 שתציע עד 426 מושבים באותה תצורה. מדובר במטוסים היקרים יותר בחטיבה המסחרית של בואינג והם חוצים במחיר המחירון את ה-400 מיליון דולר.

לצורך ההשוואה, מטוסי ה-787-8 של אל על מכילים 238 מושבים ומטוסי ה-787-9 עד 282 מושבים בתצורה של שלוש מחלקות. להערכתנו, בשל שיאי הביקוש שאנחנו רואים, בדגש על קווים כמו אלו לצפון אמריקה, אל על תשאף לרכוש מטוסים עם קיבולת גדולה יותר מזו הקיימת.

תגובה
  1. אל דאגה אלעל תשיג 15-20% יותר תפוסה במטוס ע”ח הברכיים והרגליים של הנוסעים שיתישרו תוך מספר ימים לאחר הטיסה. גם שולחן האוכל יצמד עוד יותר לחזה של הנוסעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *