החל מחודש אוגוסט הקרוב יכנס לשירות מטוס בואינג 777 ראשון של אל על שעבר שדרוג של תצורת הפנים. כזכור, אל על מפעילה כיום שלושה מטוסי 777 מתוך שישה שהחזיקה והיא צפויה לשדרג את כולם לתצורת דרימליינר. סה״כ תפעיל אל על לאחר כניסת המטוס המשודרג ארבעה מטוסים מדגם זה.
בחודשים האחרונים פעלה אל על לשדרג את תצורת הפנים של מטוס בואינג 777-200 ראשון (מספר רישום 4X-ECE, ״שדרות״) לתצורת פנים חדשה שאמורה להיות דומה לזו של מטוסי הבואינג 787 דרימליינר שברשותה. כעת נראה כי החל מחודש אוגוסט הקרוב תתחיל החברה להפעיל את המטוס עם התצורה החדשה. נוסעים שינסו להזמין טיסות שמתוכננות עם המטוס המשודרג כבר יוכלו לראות את השינוי בשלב בחירת המושבים באתר אל על.
מבדיקה ראשונית שלנו עולה כי המטוס המשודרג צפוי לפעול בכל הקווים שבהם פועלים כיום מטוסי ה-777 בראשם פריז, לונדון ובנגקוק. בינתיים המטוס לא הוצב בקווים לצפון אמריקה, שבהם פועלים רק מטוסי הדרימליינר.
לאחר תהליך השדרוג מותקנות במטוס 3 מחלקות שירות: עסקים (28 מושבים), תיירים פרימיום (32 מושבים) ותיירים (253 מושבים). במטוס המשודרג הוסרו מושבי המחלקה הראשונה ובכך צפויה אל על להתחיל באופן רשמי להיפרד מהמחלקה הראשונה שהפעילה בעבר.
מחלקת העסקים במטוס שונתה לתצורת 1-2-1, עם מושבי מיטה בדומה לאלו שמותקנים במטוסי הדרימליינר, עם שינויים קטנים. מחלקת העסקים החדשה אמור להעניק חוויית טיסה משודרגת משמעותית ביחס למחלקת העסקים הנוכחית שמותקנת במטוסי ה-777 ונחשבת מיושנת.
גם מושבי מחלקת תיירים הוחלפו למושבים דומים לאלו שמותקנים בדרימליינר, עם תוספת של מערכת מולטימדיה אישית לכל נוסע. במחלקת תיירים נוסף מושב אחד בכל שורה לסה״כ עשרה מושבים. כלומר, המחלקה שונתה מתצורה של 3-3-3 שהייתה עד כה לקונפיגורציית 3-4-3.
אמנם מדובר בקונפיגורצייה נפוצה יחסית למטוסי ה-777 שנחשבים למטוסים הגדולים והרחבים מבין מטוסי הנוסעים, אך מדובר בהרעת תנאים ביחס למצב הקודם. כמו כן, טרם הצלחנו למצוא פרטים רשמיים אך ניתן להעריך שגם המרווח לרגליים לכל נוסע הוקטן ביחס לנתון הנדיב יחסית שהיה בקונפיגורצייה הישנה של ה-777 שכלל 81 ס״מ מרווח לרגליים לכל נוסע (ביחס לממוצע של 76-79 ס״מ בתעשייה).
מטוסי ה-777 חזרו לשירות בהדרגה מאז תום מגפת הקורונה כשהמטרה היא להפעיל אותם עד סוף חייהם המסחריים אז יוחלפו במטוסים חדשים שזהותם טרם נקבעה. עד כה פעלו המטוסים עם תצורת הפנים הישנה שלהם שכללה מחלקה ראשונה (שנמכרה כמחלקת עסקים), מחלקת עסקים מיושנת ומחלקת תיירים.
4X-ECE הוא מטוס 777-200 בן 16 שנים שנכנס לשירות בשנת 2007. מטוסי בואינג 777 נמצאים כיום בעולם בשירות פעיל בחברות מערביות גם 20-25 שנה, כך שמדובר במטוס ״צעיר״ למדי. השילוב של האמינות של מטוסי ה-777 ותצורת הפנים החדשה אמור לאפשר לאל על להמשיך להפעיל את המטוס עוד שנים ארוכות. זאת, תוך הצעת מוצר עדכני ללקוחות. יהיה מעניין לראות האם לאחר השדרוג אל על תשקול להציב את מטוסי ה-777 בקווים לניו יורק, אשר מופעלים כיום באופן בלעדי על ידי מטוסי הדרימליינר. בכך תוכל אל על להציע מספר מושבים גדול יותר בכל טיסה בקווים המבוקשים לארה״ב.
כזכור, בחודש שעבר ביקרו בישראל בכירים מהמחלקה המסחרית של יצרנית המטוסים בואינג, ככל הנראה במאמץ לשכנע את אל על לבחור במטוסי ה-737MAX להחליף את מטוסי ה-737 המתיישנים של אל על. בין היתר פעלו אותם גורמים בבואינג לשווק את מטוסי ה-787-10 כמחליפים האידיאליים למטוסי ה-777 של אל על.
תגובה
ה-787 חסכוני בדלק ב-15-12% לעומת ה-777, והחלפת המושבים כמובן שלא עוזרת בזה. להציב את ה-777 בקווים ארוכים, לניו יורק או לבנגקוק, זה לא עניין כלכלי כל כך. עדיף שיטוסו קצר יותר, לפריז או ללונדון או לברצלונה, וישאירו את הקווים הארוכים למטוסים חסכוניים יותר. וכן, כדאי שיחליפו אותם ל-787-10, זה ישתלם.
צודק באופן כללי, אם כדאי לציין שדחיסת יותר מושבים במטוס מאפשרת לאל על להנמיך את צריכת הדלק פֶר מושב לעמת התצורה הקודמת. בקווים לתאילנד אל על נהנית מהקיצור המשמעותי מאוד בזמן הטיסה מאז האישור לטוס מעל סעודיה ועומאן. טיסה לבנגקוק אורכת היום רק כ-8 שעות בערך (עקרונית זה אפילו בקצה גבול היכולת של מטוסי הA321 של ארקיע).
אני מניח שמטוסי ה-777 עברו D-Check ויהיו זמינים לשימוש עוד 6 שנים מהיום בערך. אגב, שימוש בהם בקווים יותר קצרים יגביר את ה cycles שלהם, מה שיקצר את החיים שלהם.
לא לשכוח כמובן שהשימוש ב-3 מטוסי 777 מחייב להחזיק צוות טייסים (ואולי גם צוות קרקע) שמתמחה רק בהם, בזמן שקיים צי של 15 מטוסי 787 (בקרוב 17). גם זה ממש לא יעיל ולא כלכלי, לעומת האחדת הצי סביב דגם אחד.
אני לא חושב שזה משנה כל לך כי למיטב ידיעתי ל-777/787 יש common type rating.
בכתבה אגב רשום 4 מטוסים בצי (לא 3).
לדעתי אין הקבלה, ה-777 תוכנן בתחילת שנות ה-90 ונכנס לשירות ב-1995; ה-787 נכנס לשירות 15 שנה אחר כך, כמעט נצח במונחי מיחשוב וטכנולוגיה. לא מאמין שתא הטייס של 777 נראה כמו זה של 787 וברור ששני המטוסים מתנהגים באוויר אחרת. ועוד: לדעתי לפי הנחיות התעופה האזרחית, טייס יכול לטוס רק על דגם מטוס אחד, משיקולי בטיחות, ולא להחליף למשל בין 777 ל-787. לכן יש מנהל צי בכל חברת תעופה, גם באל על, והוא אחראי על הטייסים של דגם אחד מסויים. בנוסף, חברות התעופה היעילות בעולם , לרוב לואו-קוסט (ריינאייר, איזיג’ט, וויז, פליי דובאי, פגסוס וכדומה), משתמשות מסיבה זאת בדגם אחד בלבד של מטוס, בעיקר כדי לנייד את כל העובדים על כל המטוסים, ולא להחזיק צוותים נפרדים. באל על כיום 3 ציים – 737, 787 ו-777. פעם היו 5 (כללו 767 ו-747). ברור שמדובר בפיזור ובזבוז משאבים.
@אמיר: באיגוד התעופה האירופאי יש הקבלת רשיון סוג מטוס בין ה777 וה-787, באמריקאי לא. אני לא בטוח מה הדרישות של רת״א.
המטוסים הקיימים פשוט פח אשפה
לטוס לבנקוק עם מטוס מיושן עם כסאות לא נוחים ולא מתפקדים (במדינות עולם שלישי כבר אין כאלה) ובנוסף אוכל מתחת לכל ביקורת
ובעל בית עושק קשישים
בקיצור רק טיפש יטוס באל על
אני איתם סיימתי
אל על מודעת לכך וכפי שרשום בכתבה הם מחליפים את כל הקבינה במטוסים האלו.
Comments are closed.