השבוע עלתה שוב לכותרות בארה״ב אחת מהשיטות הישנות ומהמוכרות בענף התעופה שיכולה לחסוך לנוסעים מאות דולרים ברכישת כרטיסי טיסה. השיטה, שחברות התעופה מאוד לא אוהבות נקראת ״Skiplagging״ או ״Hidden City״. הפעם ננסה להבין איך חוסכים כסף באמצעות השיטה הזו ולמה היא גם מסוכנת.

תכירו את Skiplagging: השיטה שהנוסעים המתמידים מכירים כבר שנים ומאפשרת לחסוך כסף על טיסות, אבל פוטנציאלית גם לסבך אתכם עם חברת התעופה. איך השיטה עובדת? הנוסע מזמין טיסה ליעד מסוים, עם קונקשן ביעד אחר, כאשר יעד הקונקשן הוא בעצם היעד הסופי. הנוסע מגיע לנמל התעופה שבו מתבצעת עצירת הביניים , יורד מהטיסה ויוצא אל העיר מבלי להגיע לטיסת ההמשך. לדוגמא, נוסע מזמין כרטיס טיסה מתל אביב לבוסטון דרך ניו יורק, אבל יורד מהטיסה ויוצא לניו יורק מבלי להגיע לטיסת ההמשך לבוסטון.

ולמה זה בעצם טוב לנוסע? כחלק משיטות התמחור המורכבות של חברות התעופה, בחלק מהמקרים טיסות ישירות לנמל הבית שלהן יעלו יותר משילוב טיסות שכולל קונקשן בנמל הבית וטיסת המשך ליעד אחר. בבסיס השיטה עומדת ההנחה שמחירן של טיסות עם עצירה ביניים צריך להיות נמוך יותר מאשר מחירן של טיסות ישירות, שכן הן נחשבות פחות אטרקטיביות. על כן חברות התעופה מציעות הנחות על מחירן של טיסות עם עצירה ביניים.

לקחנו דוגמא אמיתית כדי להמחיש לכם את המנגנון: טיסה ישירה עם אייר קנדה מתל אביב לטורונטו ב-13 בנובמבר תעלה לכם 1,205$. זאת בזמן שטיסה של אייר קנדה מתל אביב לניו יורק עם עצירה בטורונטו תעלה לכם 1,047$. כלומר, תשלמו 158$ פחות, למרות שמדובר בטיסה נוספת והוצאות נוספות לכאורה עבור חברת התעופה. בארה״ב שיטת התמחור הזו מאוד נפוצה ויכולה לחסוך לנוסעים מאות דולרים בכל נסיעה. לקחנו לדוגמא טיסה ישירה מצ׳רלסטון לאטלנטה עם דלתא, ששולטת בקו כמעט בלעדית, ועולה 264$. אם תקנו כרטיס טיסה של דלתא מצארלסטון לניו יורק דרך אטלנטה באותו יום, הנוסע יישלם רק 149$.

נשמע כמו הזדמנות מעולה לחסוך כסף? אז זהו שחברות התעופה מאוד לא אוהבות את השיטה ומנסות להלחם בה. וזו גם הסיבה הסיבה שהשיטה הזו עלתה שוב לכותרות השבוע. לפני מספר ימים פורסם כי חברת אמריקן איירליינס הוסיפה נער בן 17 לרשימה השחורה (אסורי טיסה) של החברה למשך שלוש שנים. המהלך הגיע לאחר שאביו של הנער רכש עבורו כרטיס טיסה לניו יורק עם עצירת ביניים בשארלוט שבצפון קרוליינה והנחה אותו לרדת ביעד הביניים כדי לחסוך בעלות הכרטיס. מסיבה לא ברורה הנער העלה את חשדם של נציגי הצ׳ק אין שחקרו אותו והבינו שאין בכוונתו לטוס את כל המסלול. כרטיס הטיסה המקורי של הנער בוטל, והוא אולץ לקנות כרטיס חדש.

עוד חסרונות של Skiplagging:

  • ניתן להזמין כרטיס לכיוון אחד בלבד – ברגע שאינכם מגיעים לטיסה מסוימת (טיסת ההמשך), כל שאר הטיסות באותה הזמנה מתבטלות
  • הזמנת כרטיס הלוך ושוב תהיה זולה יותר מכרטיס לכיוון אחד אצל הרבה מחברות התעופה הסדירות. על כן, ייתכן שהזמנת כרטיס הלוך ושוב תהיה זולה יותר משני כרטיסי skiplagged ועם פחות כאב ראש
  • לא ניתן לקחת עמכם מזוודה שנשלחת בבטן המטוס, שכן היא תמשיך באופן אוטומטי ליעד
  • לא תקף לחברות אולטרה לואו קוסט – שיטת התמחור הזו לרוב לא תקפה אצל חברות הלואו קוסט, ולכן לא תעזור לכם להוזיל כרטיסי טיסה שלהן

הסיבה הראשונה שבגללה חברות התעופה לא אוהבות את השיטה הזו נעוצה בכך שהיא משבשת להן את מודל הרווח. מעבר לכך בטיסת ההמשך נותר מושב ריק שניתן למכור לנוסע אחר, חברות התעופה מבססות את מודל הרווח שלהן על כך שטיסות המשך יעלו פחות מטיסות ישירות. כמו כן חברות התעופה טוענות כי מדובר בשיטה שעלולה לגרום לבעיות מבצעיות שכן אי הגעה של נוסע עלולה לגרום לעיכובים בטיסת ההמשך.

המלחמה של חברות התעופה נגד השיטה כוללת לעיתים גם צעדים משפטיים נגד הנוסעים, בטענה כי השיטה מפרה את התנאים וההגבלות שהנוסעים מסכימים להם בעת רכישת כרטיסים. בתנאי הכרטיס יצוין לעתים קרובות כי על הנוסעים להשלים את כל הנסיעה שהוזמנה. עם זאת, הפסיקות בבתי המשפט השונים בעולם חלוקות. חלק מהפסיקות זיכו לחלוטין את הנוסעים, וחלקן אפילו יצרו תקדימיים בעיתיים לחברות התעופה ש״מלבינים״ את השיטה, ועל כן חברות התעופה לא בהכרח ממהרות לפעול באמצעים משפטיים. עם זאת, עדיין קיים סיכון מסויים לצעדים משפטיים כלפי הנוסעים שמשתמשים בשיטה הזו.

באחד המקרים היותר מתוקשרים בית המשפט בארה״ב דחה תביעה שהגישה חברת התעופה יונייטד נגד אמריקאי בן 22 שהקים אתר ייעודי בשם skiplagged שמאפשר למצוא טיסות מוזלות באמצעות השיטה המדוברת.

הנוסעים שמעודדים את הרכישה של כרטיסים בצורה זו טוענים מאידך שהיא רק תגובה לשיטות התמחור המורכבות ולא הוגנות של חברות התעופה. בבסיס הטענה הזו עומד ההסבר שזה לא הגיוני לגבות על טיסה אחת ישירה מחיר גבוה יותר ממחיר של שתי טיסות.

בשורה התחתונה, אמנם מדובר בשיטה שיכולה לחסוך לכם לא מעט כסף אם משתמשים בה נכון, אבל היא גם יכולה לסבך אתכם עם חברות תעופה. במיוחד לא מומלץ להשתמש בה בחברות תעופה שאתם חברים במועדון החברים שלהם, או יש לכם אפילו מעמד גבוה איתן.

תגובה
  1. לא אחראי להציג את השיטה הזו או לתת לאנשים רעיונות. הם יכולים להסתבך. בתור סוכנת נסיעות לא ממליצה בכלל!

  2. כל אחד סוחבת תיק קטן…תיק..תיק קטן.
    טיפ קטן ממני אליכם באהבה.
    שנים שאני מנסה להנחיל לנוסעים איתי את הרעיון שיאפשר להם לטוס קליל וזול ו…לחזור עם המון מתנות לאחרים ובגדים חדשים לארון.
    לא כולם בנויים לטיפ הזה. מזוודה והערכות זה עניין של אישיות אבל, גם חלק ממיומנויות נרכשות.
    כמה פעמים הגעתם לשדה עם דפיקות לב מחשש לשלם המון קנס על משקל עודף? 😉
    *נתחיל במועד רכישת הכרטיס. מזוודה עולה בהרבה חברות בתוספת מכובדת של תשלום.
    יש לדחות את מועד רכישת המזוודה עד לפני הצ׳יק-אין. אל תשכחו שלחברת התעופה אינטרס גדול משלכם שתרכשו זכות למזוודה…כמה שיותר גדולה.
    ★אם בוטלה הטיסה, לפחות דמי המזוודה (שלפעמים עולה יותר מהטיסה) לא הלכו לזבל.
    *בהנחה שאתם לא נוסעים למדבר או למדינות העולם השלישי הרי, יש לכם כבר רשימת מתנות וחשק לחדש את הגרדרובה (המלתחה שלכם עייפה והנה בדיוק טסים בעונת הסייל)
    סמנו בכרטיס תיק נסיעה קטן ( לכל חברת תעופה כללים שונים לגודל התיק שמגיע לכם חינם, ואם ❄️ קר בחוץ דאגו לג׳קט או מעיל וסוודר על המותניים.
    *שקית ביד לא נחשבת לתיק, ברגע שעליתם לטיסה התפשטו מהערמות והניחו בשקית (אפילו מבד, אני אישית ממליצה שקית עם לוגו של חברה כמו נייק או אחרת כדי שהדיילת בעליה למטוס לא תתקטנן על השקית, תמיד עושה רושם של…הרגע רכשתי בדיוטי😄
    *אין כמעט נסיעה בלי קניות…בחופש הלבשות לילדים לביה”ס…
    בקיץ יש סיילים מטורפים ואני אישית מעריכה איכות של כותנה טובה. פחות מתחברת לחולצות הכותנה הפשוטות שדוהות אחרי כביסה אחת.
    *אני ממליצה על רכישת מזוודה רק לחזור.
    אני אישית אורזת לילדים את כל הדברים שבטוח לא ילבשו בשנה הבאה ואורזת גם תיק נסיעות חגור, צ׳ימידן שמתקפל לקטן קטן.
    בחזור יפתח ויסייע לי בנשיאת 26קג שלא שילמתי עליהם גרוש מראש.
    *אם אתם רק עם תיק גב, הדפיסו כרטיס בורדינג בבית ו…בלי דלפקים ועיכובים בתורי ענק. דלגו היישר לבידוק ולמטוס.
    *אני מוותרת על שעות המתנה בשדה, מגיעה לפני סגירת הגייט(כתוב לכם בכרטיס), היישר למטוס.
    ארזתם לבד?? לעוד המלצות אש
    עקבו אחריי בפייסבוק
    מטיילים עם לימ

    1. לא הכי מדויק…רכישת כבודה בשדה יקרה יותר מביצוע ההזמנה און ליין לפני הטיסה במיוחד אצל חברות הלו-קוסט. להגיע לשדה ממש לפני סגירת הגייט בעונת הקיץ עם תורים בבידוק הביטחוני הוא מתכון לפספוס הטיסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *