בתחילת השנה הודיעה בואינג כי היא בוחנת יחד עם נאס״א עיצוב חדש למטוסים מסחריים. הקונספט החדש, שכולל יוכל בהמשך הדרך להוות את הבסיס ליורש פוטנציאלי לסדרת מטוסי ה-737Max. בואינג ונאס״א עובדים על הקונספט המדובר כבר 15 שנים ויצרנית המטוסים האמריקאית נערכת להטיס אב טיפוס בקנה מידה מלא של המטוס המדובר בהמשך העשור הנוכחי.

מטוס הקונספט העתידי של בואינג
מטוס הקונספט העתידי של בואינג

הקונספט, שקיבל את השם Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) של בואינג כולל עיצוב חדשני שאמור לחולל מהפכה בעתיד של המטוסים המסחריים. בבסיסו של הקונספט עומדים סט של כנפיים דקות במיוחד עם תומכים אלכסוניים המחוברים לגוף המטוס. מערכת התמיכה המתוארת מאפשרת להתקין במטוס כנפיים ארוכות יותר ויעילות יותר מבחינה אווירודינמית ובסופו של דבר גרר מופחת.

כמו כן יהיה שימוש במנועים מתקדמים שימוקמו בזכות הכנפיים הגבוהות גבוה ביחס לנורמה במטוסי הדור הנוכחי אשר מוגבלים בשל היעדר מקום בין הכנפיים לקרקע. על פי בואינג, גישה זו צפויה  לשפר משמעותית את תצרוכת הדלק ולהפחית את פליטת המזהמים, כחלק מהמאמץ של תעשיית התעופה להגיע לאפס פליטות מזהמים ב-2050.

מטוס MD-90 שייעבור הסבה

מטוס MD-90 אשר צפוי לעבור הסבה על ידי בואינגכעת מודיעה בואינג כי לטובת ניסוי הקונספט החדש בכוונתה להשתמש במטוס מדגם MD-90 שיעבור שינויים מבניים. שינוי תצורת המטוס תאפשר לבדוק את את תצורת הכנף החדשה וטכנולוגיות נוספות כחלק מהפרויקט המשותף עם נאס”א. מטוס הניסוי קיבל את שם הקוד X-66A והוא מטוס הניסוי הראשון של נאס”א שמטרתו לסייע לתעשיית התעופה בארה”ב להשיג את היעד של אפס פליטת מזהמים. השינוי המבני של המטוס צפוי להתחיל בקרוב וטיסות הניסוי צפויות להתחיל ב-2028.

עיצוב המטוס הצפוי לאחר השינוי המבני. X-66A
עיצוב המטוס הצפוי לאחר השינוי המבני. X-66A

ה-MD-90 הוא מטוס נוסעים סילוני דו-מנועי צר גוף שפותח על ידי מקדונל דאגלס, תאגיד אמריקאי בתחום התעופה וחלל. ה-MD-90 הוצג בתחילת שנות ה-90 והיווה ממשיך של סדרת MD-80 עם צריכת דלק משופרת ורמות רעש נמוכות יותר. האווויוניקה המתקדמת של ה-MD-90 ועיצוב תא הנוסעים הנוח הפכו אותו לפופולרי בקרב חברות תעופה בטיסות לטווחים בינוניים. בשנת 1997 התמזגה חברת מקדונל דאגלס לתוך בואינג.

ייצור המטוסים מדגם זה הופסק בסופו של דבר בשנת 2000. דלתא אייר ליינס הייתה אחת המפעילות הגדולות של ה-MD-90, והיא המשיכה להשתמש בהם עד להוצאת הצי משימוש ב-2020.

המטוס שישמש לניסוי הוא אחד משלושה מטוסי MD-90 שמחזיקה בואינג (מספר רישום N931TB). מדובר במטוס בן 24.7 ששימש בתחילת חייו חברות תעופה סיניות ומאז 2011 היה בשימוש חברת דלתא, עד להעברתו לחברת בואינג. כפי שניתן לראות בתמונות, המטוס צפוי לעבור שינוי מהותי כדי להתאים אותו לקונספט העיצוב החדש של בואינג ונאס״א.

על פי בואינג, העיצוב החדש שכולל כנפיים דקות במיוחד המבוססות על תומכים לצד חידושים טכנולוגיים נוספים עשויים להוביל להפחתה בשימוש בדלק ובפליטות מזהמים של עד 30% ביחס למטוסי הדור החדש. בואינג ונאס”א שיתפו פעולה במשך יותר מעשור על הרעיון באמצעות תוכנית מחקר ״מטוסים אולטרה ירוקים״.

תגובה

Comments are closed.