בשבוע שעבר ביקרנו בבלגרד, בירת סרביה, ולא ממש ידענו למה לצפות. בפועל גילינו יעד קרוב (שעתיים וחצי טיסה) שמשלב בצורה מעניינת את הישן עם החדש, המסורתי עם המודרני, ומזרח עם מערב. עם היסטוריה ייחודית, סצנה קולינרית, חיי לילה ייחודיים, שופינג זול, ואתרים מעניינים – מצאנו את היעד הבא שלכם.

שימו לב שאייר סרביה מציעה כרגע מבצע לטיסות הלוך ושוב מתל אביב החל מ-178$, כולל טרולי. רלוונטי להזמנות עד 17 בספטמבר, לטיסות בין 15 בספטמבר ועד 20 בדצמבר 2023.

ההליכה ברחובות בלגרד הרגישה כמו מסע ויזואלי בזמן ובתרבות כשהדבר הראשון ששבה אותנו היה האדריכלות הייחודית שיש לעיר הזו להציע. מדובר בפסיפס של סגנונות, המשקף היסטוריה ייחודית של העיר ואת מיקומה בצומת הדרכים של מזרח ומערב. בנקודות רבות בעיר תוכלו להחשף סביבכם באותה נקודת זמן למבנים במספר סגנונות בנייה שונים לחלוטין, החל ממבנים אירופאיים קלאסיים, דרך מבנים בסגנון ברוטליסטי מובהק ועד למבנים יותר מודרניים. גם מי שאינו חובב אדריכלות יוכל לדעתי להעריך את הפסיפס הייחודי הזה.

בלגרד המודרנית, שנמצאת בחלק המערבי של העיר, עם גורדי השחקים והעיצובים העכשוויים, צופים על הליבה ההיסטורית של העיר, וממחישים אולי בצורה הכי טובה את ההתפתחות של סרביה לאורך השנים ואת החזון שלה לעתיד.

איך טסים, איפה ישנים, מה אוכלים

מטוס A330 של אייר סרביה
מטוס A330 של אייר סרביה

נתחיל כמובן ממנהלות. חברת התעופה אייר סרביה מפעילה כיום 4 טיסות שבועיות מתל אביב לבלגרד בימים ראשון, שני, שלישי וחמישי. חברת ארקיע הפעילה בעבר טיסות עונתיות, אך כרגע אינה פועלת על הקו. זמן הטיסה עומד על כשעתיים וחצי.

עובדה מעניינת: את אחד ממטוסי חברת אייר סרביה (בתמונה) מעטרת דמותו של ניקולה טסלה. טסלה היה פיזיקאי, מהנדס חשמל וממציא אמריקאי ממוצא סרבי. טסלה נחשב לגאווה סרבית ולאחד מגדולי הממציאים בכל הזמנים וגדול מהנדסי החשמל. על שמו קרויה יחידת המדידה טסלה, המסומנת באות T – יחידה סטנדרטית למדידת עוצמת שדה מגנטי.

מרכז העיר בלגרד
מרכז העיר בלגרד. מצפון: נהר הדנובה, מערב: נהר הסאבה

בהיבט של לינה, במרכז בלגרד ישנם מספר מלונות בוטיק מרשימים במחירים נוחים של כ-150$ ללילה. יצא לנו לבקר במספר מלונות שנראו מרשימים, אך לא יצא לנו ללון בהם – Indigo, Envoy, Mama Shelter. במאמא שאלטר יש גם בר מדליק על הגג.

מלון Envoy בבלגרד
מלון Envoy בבלגרד

הקולינריה הסרבית מבוססת על בשר. ארוחה במסעדה קלאסית תתחיל עם מנת פלטת גבינות ונקניקים מקומיים לצד ירקות. המנה העיקרית תכלול לרוב כמה סוגי בשר צלויים ולצידם משקה ״ראקיה״, משקה אלכוהולי מסורתי הנפוץ במדינות חבל הבלקן. המשקה עשוי מאלכוהול מזוקק העשוי לרוב משזיפים. טווח המחירים רחב למדי, יצא לנו לאכול פיצה משפחתית איטלקית אמיתית ב-24 ש״ח ועד ארוחה שלמה של גבינות, בשרים ואלכוהול ב-44 יורו.

מנה ראשונה סרבית טיפוסית
מנה ראשונה סרבית טיפוסית

האתרים שאסור לכם לפספס

כיכר הרפובליקה וסיורי הליכה

כיכר הרפובליקה, או “Trg republike” בסרבית, היא אחת מכיכרות העיר המרכזיות ושכונה עירונית של בלגרד. הכיכר היא ביתם של כמה ממבני הציבור האייקוניים ביותר של בלגרד, כולל המוזיאון הלאומי, התיאטרון הלאומי והפסל של הנסיך מיכאילו. הכיכר ממוקמת במרחק של פחות מ-100 מטרים מ-Terazije, המרכז של בלגרד, ומחוברת ברחובות קולארצ’בה וקנז מיכאילובה.

כיכר הרפובליקה בבלגרד
כיכר הרפובליקה בבלגרד

במהלך השנים, הכיכר הייתה עדה לאירועים היסטוריים משמעותיים ועברה תמורות שונות. כיום, הוא מהווה עדות להיסטוריה העשירה של בלגרד ומהווה מוקד משיכה למקומיים ולתיירים כאחד. מדרחוב קנז מיכאלובה הסמוך הוא אזור קניות מרכזי בבלגרד ולאורכו תוכלו למצוא מגוון גדול של בתי קפה, מסעדות, אמני רחוב, חנויות מודרניות, בתי מלון בוטיקיים ואפילו שוק עתיקות קטן וייחודי.

חשוב לדעת שמכיכר הרפובליקה יוצאים ״Free Walking Tours״, בדומה לאלו שמתקיימים בערי בירה רבות ברחבי העולם. למי שעוד לא מכיר, אנחנו ממליצים מאוד לנסות – מדובר בסיורים ללא עלות שיוצאים ממרכזי ערים ומהניסיון שלנו מעבירים את ההיסטוריה של העיר בצורה קלילה וכיפית, תוך היכרות עם כל האתרים המרכזיים של העיר. התשלום בסיורים האלו מתבסס על טיפים למדריכים.

חנויות בוטיק בשכונת דורצ׳ול
חנויות בוטיק בשכונת דורצ׳ול

בין כיכר הרפובליקה לנהר הדנובה נמצאת שכונה Dorocol שגם שווה ביקור – מדובר בשכונה צעירה עם מגוון ציורי גרפיטי, חנויות בוטיק ובתי קפה מקומיים כמו Drip Coffee ששווה לעצור בהם.

גרפיטי בשכונת דורצול
גרפיטי בשכונת דורצול

סילוסי (Silosi): קסם תעשייתי

והישר לצד הצעיר, היפסטרי ופחות מוכר של העיר – החלק שאנחנו הכי אוהבים ומחפשים בטיולים שלנו בחו״ל. אחרי שסיימתם יום ביקור ב״אתרי החובה״ ההיסטוריים התיירותיים, אתם חייבים לקפוץ לסילוסי, האזור התעשייתי שטרם התגלה על ידי התיירים וגם על ידי חלק גדול מהמקומיים.

סילוסי בזמן שקיעה
סילוסי בזמן שקיעה

סילוסי, הממוקמת על שפת הנהר בבלגרד, מהווה שילוב ייחודי של העבר התעשייתי של העיר וההווה התוסס שלה. מה שהיה במקור מגדלי תבואה, משמש את המקומיים כיום להירגע עם בירה על שפת הנהר בשעת השקיעה אבל גם לרקוד כל הלילה בפסטיבלים שמארח המקום.

באתר מתקיימים לעתים קרובות פסטיבלים בתחומים שונים ביניהם קולינריה (בשבוע שאנחנו ביקרנו הנושא היה המבורגרים), תערוכות אמנות מתחלפות, ירידי פריטים בעבודת יד ופסטיבלי מוזיקה שונים. מבני התבואה מבטון עוטרו בציורי גרפיטי מעוטרים מה שהופך אותו למקום חובה גם עבור חובבי צילום.

סילוסי היא סוג של סיכום החוויה בסרביה, ומראה כיצד העבר וההיסטוריה העשירה של המדינה פוגשת את הדור הצעיר.

מתחם הברים ב-Ljubimac
מתחם הברים ב-Ljubimac

אל תפספסו גם דרינק ב-Ljubimac – מתחם ברים היפסטרי צעיר עם ברים בכל סגנון אפשרי ואפילו דוכן המבורגרים קטן ונסתר בקיר. בילוי שכלל 6 קוקטיילים ו-2 המבורגרים הסתיים בעלות של 118 ש״ח.

כנסיית סנט סאבה

אחת מהפנינים ההיסטוריות הכי מעניינות עבורנו בבלגרד הייתה המקדש של הקדוש סנט סאבה. מדובר באחת מהכנסיות האורתודוקסיות הגדולות בעולם שמוקדשת לסאבה הקדוש, מייסד הכנסייה הסרבית האורתודוקסית ודמות משמעותית בסרביה של ימי הביניים. בנייתה של הכנסייה החלה בשנת 1935 ועמדה בפני הפרעות שונות, כולל מלחמת העולם השנייה.

זוהי הכנסייה האורתודוקסית השנייה בגודלה באירופה והיא מבין הכנסיות הגדולות בעולם. עיצוב הכנסייה, בהשראת איה סופיה, מאופיין בכיפה המסיבית שלה, וחלקו הפנימי מעוטר בפסיפסי זהב נרחבים. כנסיית סנט סאבה עומדת כנקודת ציון בולטת בבלגרד ומסמלת את המשמעות המתמשכת של הקדוש בהיסטוריה ובתרבות הסרבית.

לא לפספס: כנסיית Saint Sava בבלגרד. תמונה: חדשות תעופה
לא לפספס: כנסיית Saint Sava בבלגרד. תמונה: חדשות תעופה

עם כיפה מלכותית ופסיפסים מוזהבים שמכסים את כל תקרת המקדש, מדובר במקדש מרהיב שבהחלט מצדיק ביקור לכל המבקרים בעיר.

כנסיית סנט סאבה בבלגרד היא השנייה בגודלה באירופה, ואחד מבנייני הכנסייה הגדולים בעולם. הוא נבנה במקום בו שרפו העות’מאנים את שרידיו בשנת 1594 במהלך מרד שבו השתמשו הסרבים באיקונות של סאבה כדגלי המלחמה שלהם.

הקדוש היה נסיך סרבי ונזיר אורתודוקסי הנחשב לדמות מרכזית בהיסטוריה של סרביה. סאבה היה גם הארכיבישוף הראשון של הכנסייה הסרבית, מייסד החוק הסרבי ודיפלומט. במהלך חייו הפך  לנזיר והקים את מנזר הילנדאר, שהפך למרכז תרבותי ודתי משמעותי עבור העם הסרבי.

מבט על בלגרד: זמון

זמון (Zemun), שהייתה פעם עיירה נפרדת, היא כיום חלק מבלגרד, אך היא הצליחה לשמור על זהותה ייחודית ונפרדת. נקודת התצפית ממגדל גארדוס, מציעה נוף פנורמי עוצר נשימה של מפגש נהר הסבה והדנובה. טיפוס קליל לעבר מגדל גארדוס יחשוף בפניכם נוף עוצר נשימה של גגות אדומים ונהרות מתפתלים. המקום המושלם לצפות בשקיעה.

תצפית ממגדל גארדוס בזמון
תצפית ממגדל גארדוס בזמון

זמון, עירייה ציורית של בלגרד, מציעה שילוב של קסם היסטורי ואטרקציות מודרניות. המבקרים יכולים לטייל בנחת לאורך Zemunski Kej, טיילת לצד הנהר המציעה נופים מדהימים של הדנובה. ממגדל גארדוש, הידוע גם בשם מגדל המילניום, תוכלו לצפות בנוף פנורמי של העיר.

טיול שקיעה בטיילת בזמון
טיול שקיעה בטיילת בזמון

כאן מתחילה המודרניות: קו המים של בגלרד

בניגוד מוחלט לציוני הדרך ההיסטוריים של העיר, קו החוף המערבי של העיר בלגרד (אזור המכונה ״waterfront״) מהווה הצצה לעתידה. בסרביה השקיעו משאבים רבים בפיתוח רצועת החוף המערבית של העיר עם טיילת מודרנית שבה חנויות, מסעדות יוקרה, ברים ומרכזי קניות.

טיילת waterfrontטיילת waterfront

בעוד שלחלק מהמקומיים יש רגשות מעורבים לגבי הפיתוח של האזור שכלל מספר שערוריות, הטיילת מספקת הצצה לשילוב של ישן וחדש, מודרני ותעשייתי, זה לצד זה. באזור זה גם יוצאות הפלגות על נהר הדנובה עם נופים מרהיבים.

הפלגה על נהר הדנובה
הפלגה על נהר הדנובה בשעת השקיעה

לחובבי השופינג: בסוף טיילת ה-waterfront נמצא הקניון galerija, אחד ממרכזי הקניות הגדולים באזור שמשתרע על גבי 300 אלף מטר רבוע. לא לפספס גם ביקור במתחם האאוטלט של חנות Planeta Sport עם מותגי ספורט במחירים מוזלים במיוחד (נעלי ספורט ממותגים החל מ-135 ש״ח).

בלגרד היא עיר של ניגודים, וזו גם הייחודיות שלה. אז אם אתם מחפשים יעד קרוב, שמציע שילוב של היסטוריה, תרבות ומודרניות, שופינג ועלות מחייה זולה תנו הזדמנות לבלגרד. 

הכותב היה אורח של חברת התעופה אייר סרביה ולשכת התיירות של סרביה ובלגרד.

תגובה
    1. תודה רבה. אני ממליץ להשתמש בגוגל טיסות, הכי נוח לי. ממה שאני רואה כרגע באוקטובר המחירים הזולים כבר אוזלים אבל יש עדיין זמינות טובה בנובמבר/דצמבר לקראת הכריסמס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *