למה להסתפק רק בגיחה קצרה לברלין או למינכן כשגרמניה מציעה עוד אינספור חוויות, כולל יין משובח, עיירות ציוריות וטירות עתיקות? אז קבלו הצעה לטיול קסום בעמק המוזל של גרמניה.

נהר המוזל זורם דרך צרפת, לוקסמבורג וגרמניה והוא אחד מהיובלים הנשפכים אל נהר הריין. בשל מיקומו האסטרטגי, הוא היווה נתיב סחר חשוב ומרכזי באירופה במהלך ההיסטוריה. חובבי יין ועיירות ציוריות יתאהבו מהר מאוד בעמק, בעיקר בזכות הנופים המרהיבים: גבעות תלולות מכוסות כרמים, עיירות מימי הביניים וטירות היסטוריות הפזורות לגדות הנהר.

כרמים וגבעות משתפלות. צילום: צליל מילרד

את הטיול תוכלו להתחיל מהעיר טרייר (Trier), שנוסדה בשנת 16 לפנה”ס ומתהדרת בתואר העיר העתיקה ביותר בגרמניה. היא יושבת בדרום העמק, סמוך לגבול עם לוקסמבורג, ובין האתרים הבולטים תמצאו את הפורטה ניגרה– השער הרומאי השמור ביותר מצפון לאלפים, ואתר מורשת העולם של אונסק”ו.

כ-45 דקות נסיעה צפונית לטרייר נמצאת אחת העיירות היפות בעמק המוזל – ברנקסטל קוז (Bernkastel-Kues). הרחובות הציוריים והבתים העתיקים והמקושטים לא ישאירו אתכם אדישים. כדאי לשוטט בעיר העתיקה, לבקר בהריסות טירת לנדשוט (Burg Landshut) ולטעום מהיין המקומי עטור הפרסים. תוכלו לבקר במוזיאון היין המקומי או באחד מבתי הבד הפזורים בעיירה ומציעים סיורים למבקרים.

עמק המוזל. צילום: צליל מילרד

משם, תוכלו להמשיך לכוכם (Cochem), העיר המפורסמת והמתויירת ביותר בעמק המוזל. כוכם, כמו שכנותיה, מציעה גם היא סמטאות קטנות ומסקרנות, וכמובן, גם הרבה מאוד יין משובח. יש בה כיכר שוק מרכזית עם תוצרת מקומית ושפע של מסעדות, בתי קפה וחנויות יין. מומלץ להשלים גם מסלול הליכה קצר אל טירת כוכם וליהנות מהנוף המהפנט של העמק.

גדות הנהר משובצות לכל אורכן אינספור טירות ומבצרים. אחת המרשימות שבהן היא טירת אלץ (Burg Eltz), אחת הטירות היחידות באירופה שנותרו בידי אותה משפחה מאז שנבנתה לפני 900 שנה בערך. אל הטירה המרשימה ניתן להגיע ברכב עד לחניון  או לטפס ברגל במסלול בדרגת קושי קלה- בינונית. במידה ותבחרו באופציה השנייה, תצטרכו להגיע  אל העיירה מוזלקרן (Moselkern) ומשם לעלות במעלה הנחל. ניתן להיכנס לתוך הטירה ולהצטרף לסיור מודרך בין האולמות והחדרים השונים.

הפינה הגרמנית. צילום: צליל מילרד

את הטיול תוכלו לסיים באחת מנקודות הציון החשובות וההיסטוריות של גרמניה, בעיר קובלנץ (Koblenz), משום שהוא יושב במפגש הנהרות מוזל וריין. המקום זכה לכינוי הפינה הגרמנית (Deutsches Eck) ותמצאו כאן את פסלו של הקיסר וויליאם הראשון, שזוכה לכבוד בזכות התפקיד שמילא באיחוד גרמניה. אל תפספסו את העלייה ברכבל אל המצודה העתיקה, משם תוכלו להשקיף אל מפגש הנהרות, וליהנות גם ממוזיאון ומסעדה קטנה.

חוץ מזה, קובלנץ היא גם עיר מרכזית ותוססת, עם חיי לילה עשירים, מסעדות וכמובן שופינג, וגם נקודת התחלה מצוינת למי שמעוניין להמשיך בטיול לאורך הריין ולבקר בערים ועיירות נוספות כמו בון, בכרך ומיינץ.

בתי העץ בעיירות הציוריות של עמק המוזל. צילום: צליל מילרד

איך מתניידים בעמק המוזל

בטיול שכזה, מומלץ כמובן לשכור רכב צמוד, אך גם אם תבחרו שלא לעשות זאת, תוכלו להתנייד באמצעות תחבורה ציבורית בלבד, כי יש קו רכבת שמחבר בין קובלנץ לטרייר ועובר במרבית מוקדי העניין באזור. כמו כן, תוכלו להיעזר באוטובוסים על מנת להגיע לחניונים שמהם יוצאים למסלולי ההליכה. אופציה פופולרית נוספת היא לשוט לאורך הנהר ולרדת לטייל בנקודות שונות. נוסף על כך, הודות לתוואי האזור הנוח, תוכלו לטייל גם ברגל באחד מאינספור מסלולי ההליכה, או לשכור אופניים ולצאת לטיול מהנה ואקולוגי יותר בסגנון הסלואו טרבל, לאורך מסלול שנקרא German Moselle Cycle Route, נמתח לאורך 250 קילומטרים ומסתיים בקובלנץ.

אירועים ופסטיבלים בעמק המוזל

באזור המוזל מתקיימים אירועים שונים במהלך השנה, לרבות פסטיבל היין הגדול באזור בברנסטל קוז ושאר חגיגות תרבות, וגם שפע של סיורים מודרכים, טעימות, פיקניקים ציבוריים, שוקי פשפשים וקונצרטים – אירועים שמספקים הצצה נהדר אל חייהם של המקומיים, למסורות עתיקות יומין ולמאכלים מקומיים.

לסיכום, טיול בעמק המוזל יתאים לזוגות, לחברים, ליחידים ולמשפחות, ולמעשה לכל מי שאוהב שילוב של טבע ירוק ופסטורלי, היסטוריה וכמובן – הרבה מאוד יין ואוכל טוב.

צליל מילרד, נשואה ואמא לשתי בנות. מתגוררת בשנתיים האחרונות בעיר מינסטר שבמערב גרמניה. בעלת עמוד אינסטגרם שמתמקד בעיקר בטיולים עם ילדים באירופה.

תגובה
  1. הצילומים והתיאורים שלך עושים המון חשק לארוז ולחוות אישית את המקומות שציינת כאן.
    כל כך יפה!
    נפלא!!!
    מחכה כבר לכתבה הבאה!!!

  2. תודה על כתבה מעניינת ומרתקת. מבחינתי הגיעה בדיוק בזמן, ,עקבותיה אני יוצא הבוקר לעשות את המסלול. תודה צליל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *