מאה שנים מלאו לנמל התעופה הוותיק והאייקוני שהפך לאחד הפארקים האהובים בברלין, וזו ההזדמנות לבקר באתר המרתק הזה שמשלב בין היסטוריה מרתקת לטבע ואמנות.

ב-7 באוקטובר תיפתח התערוכה “מוכנים להמראה – מאה שנים לנמל התעופה טמפלהוף,” במה שהיה מגדל הפיקוח של נמל התעופה, שהוסב למרפסת תצפית פתוחה עם נוף פנורמי אל הפארק ואל קו הרקיע של ברלין ונפתח לאחרונה לקהל הרחב. גרם מדרגות משופץ מטפס שש קומות עד לקומה העליונה מוקפת הזכוכית, שם יתקיימו תערוכות ואירועים, ומשם תצאו אל מרפסת התצפית. כניסה לתערוכה (כולל עלייה לתצפית) תעלה 6 אירו למבוגר או חצי מזה לילדים. כדי להגיע לכאן, סעו בקו U6 של הרכבת התחתית, ורדו בתחנה Paradestraße. המגדל פתוח בימים ה’-א’ בלבד.

נמל התעופה טמפלהוף (Tempelhof), שזכה לכינוי “שדה התעופה של היטלר”, היה אחד הראשונים שנחנכו בעולם, כבר ב-1923, ובתקופת השיא של ספינות האוויר גם נחת כאן הצפלין שחצה את האוקיינוס האטלנטי. ב-1941 השלימו הנאצים את בניית המבנה של הטרמינל, שנבנה כקשת באורך של 1.2 קילומטר כשהאדריכלות הברוטליסטית והמגלומנית נועדה כמובן לפאר את העליונות הארית. למרבה הפלא, בעלות הברית לא הפציצו את נמל התעופה בימי המלחמה, וב-1948 הוא זכה לתהילה כששימש את האמריקאים לנחיתת “רכבת אווירית” בימי המצור שהטילו הסובייטים על מערב ברלין.

הטרמינל ההיסטורי. באדיבות ויזיט ברלין. צילום: Janine_Blechschmidt

לימים, כשהוחלט לפתוח נמל תעופה חדש ומודרני בעיר, פחת בהדרגה מספר הנוסעים בנמל התעופה טמפלהוף, והוא נסגר סופית ב-2008 והוחלף בנמל התעופה טגל. הוא שופץ מאז, ונפתח מחדש כפארק ציבורי – אבל רק אחרי מאבק ממושך שבמסגרתו הצביעו התושבים נגד התוכנית המקורית לבנות במתחם הענק גורדי שחקים, ובמקום זה להשאיר אותו כמרחב ציבורי פתוח, מעין ריאה ירוקה בתוך העיר.

מגדל התצפית. הדמיה: mlzd

מסלולי ההמראה של פעם עמוסים היום ברוכבי אופניים וסייקטבורד, ומסביבם יש מדשאות ענקיות ונעימות. מגדל התצפית נפתח רק לאחרונה, אך בשדה מתקיימים כבר תקופה סיורים מודרכים שנותנים טעימה מההיסטוריה העשירה (וכמעט בלתי נתפסת) של השדה. מדובר באחד משדות התעופה עם ההיסטוריה הכי מרתקת ששמענו, והוא ליווה את תולדות התעופה בגרמניה מימיה הראשונים, עם הקמתה של לופטהנזה דרך ימי השלטון הנאצי ועד לבעלות הברית בתקופת המלחמה הקרה. כמו ההיסטוריה שלו, גם הסיור בשדה התעופה פשוט מרתק והוא כולל ביקור באזור הצ׳ק אין הישן, דרך סככות התחזוקה, רחבת המטוסים ושערי העלייה למטוס, אולם כדורסל (!) שבנו האמריקאים וגם הבונקרים התת קרקעיים שנבנו בשדה בימי השלטון הנאצי.

בשנים האחרונות נקטו בגרמניה שורה של צעדים משמעותיים לשימור שדות התעופה ההיסטוריים במדינה, והם רואים בהם לא רק מוקדי תחבורה אלא נקודות ציון ארכיטקטוניות והיסטוריות. שדות תעופה אלו, שחלקם מתחילת המאה ה-20, משמשים עדות לתולדות התעופה של גרמניה ולהתקדמות הטכנולוגית שלה במהלך עשרות השנים. ממשלת גרמניה, בשיתוף עם רשויות מקומיות ואגודות שימור, משקיעה רבות בשיקום ובתחזוקה של אתרים אלו. המאמצים כוללים שיפוץ מסופים ישנים, שימור מסלולים והקמת מוזיאונים ותערוכות המציגים את התפתחות התעופה בארץ. סיורים דומים לאלו של טמפלהוף מתקיימים גם בנמל התעופה טגל שנסגר ב-2021.

גם מחוץ לנמל התעופה עצמו יש הרבה מה לראות ולעשות, כולל פארק הטבע סוּדגלאנדה (Südgelände) – לשעבר אזור תעשייה ותחנת רכבת ישנה. המקום משלב בין טבע ירוק לציורי גרפיטי שמכסים את המסילות ואת הרכבות הישנות, כך שגם ילדים וגם מבוגרים ייהנו כאן מאוד. בבית העירייה של רובע טמפלהוף-שנברג נאם בשנות השישים הנשיא ג’ון פ. קנדי, והשכונה היהודית סביב Bayerischer Platz זכתה לכינוי ‘שווייץ היהודית’ והתגוררו בה לפני מלחמת העולם השנייה אלברט איינשטיין ואישים מפורסמים נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *