חזרתם של מטוסי ה-777-200 של אל על לשירות גררה הרבה התלהבות מחובבי התעופה אך גם ביקורת, בעיקר בנוגע למצבם הפנימי של המטוסים. נוסעים רבים בטיסות ארוכות, בעיקר בקווים לתאילנד, גילו שהמטוס איתו הם צפויים לטוס הוחלף ממטוס ה-787 דרימליינר החדיש של אל על למטוס ה-777 הישן יותר. בעוד למטוסים הותיקים יותר יש יתרון של מרווח אישי גדול יותר לכל נוסע, הם מציעים מוצר נחות ביחס לאלו שמוצעים ב-787 בכל המחלקות.

כזכור, לאל על צי של 6 מטוסי 777-200 בגיל ממוצע של 19.2 שנים מהם שניים חזרו לשירות בטיסות נוסעים ושניים נוספים צפויים לחזור בהמשך. על פי הצהרה של מנכ״לית אל על, המטוסים שחזרו לשירות צפויים לעבור תהליך של שדרוג במהלך שנת 2023 ועד אז יופעלו בתצורה המיושנת שלהם בעיקר בקווים לתאילנד, יוון ובעוד קווים על פי צורך.

אז אמנם מדובר במטוסים ותיקים יותר ממטוסי ה-787 של אל על, שעומדים על גיל ממוצע של 3.7 שנים, אך מדובר על מטוסים מעולים ואמינים שיוכלו לשרת בצי החברה עוד שנים. ועל כן הטענה המרכזית כלפי אל על אינה באשר לגיל המטוסים אלא ביחס למוצרים המיושנים שמוצעים על סיפון המטוס בתצורתם הנוכחית.

בדקנו אילו חברות תעופה עדיין מפעילות מטוסי 777-200 מישראל ואילו מוצרים מותקנים על סיפונם.

אמריקן איירליינס – מטוסי 777-200 לניו יורק ומיאמי

בגזרת הטיסות ארוכות הטווח – אמריקן איירליינס מפעילה כבר תקופה ארוכה את כל טיסותיה לתל אביב במטוסי 777-200. כרגע מדובר על טיסה יומיות לניו יורק ו-3 טיסות שבועיות למיאמי במטוסים אלו. עם זאת, החל מסוף אוקטובר צפויה החברה לעבור למתכונת של טיסה יומית למיאמי שתופעל לראשונה בישראל על ידי מטוסי דרימליינר מדגמי ה-787-8 הקטנים יותר.

כזכור, חברת אמריקן איירליינס נמצאת במחסור משמעותי של מטוסי 787 כנגזרת מכך שבואינג הפסיקה למסור מטוסי דרימליינר לפני כשנה וחצי בהנחיית רשות התעופה האזרחית בארה״ב. רק השבוע קיבלה החברה מטוס דרימליינר ראשון והיא צפויה לקבל 42 נוספים בשנים הקרובות.

מחלקת עסקים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
מחלקת עסקים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

אמריקן איירליינס מחזיקה ב-47 מטוסים בצי ה-777-200 זה בגיל ממוצע של 21.7 שנים. כל המטוסים של החברה מצי זה שפועלים מישראל עברו תהליך של רטרופיטינג והותקנו בהם מוצרי הדגל של חברת התעופה הגדולה בעולם. מוזמנים לקרוא עוד על ההתרשמות הראשונית שלנו מהמוצר.

אייר פראנס – מטוסי 777 עם מחלקת עסקים ״אמיתית״

גם חברת אייר פראנס מחזיקה עדיין בצי של מטוסי 777-200. במקרה של החברה הצרפתית מדובר ״רק״ ב-18 מטוסים בגיל ממוצע של 22.2 שנים. החל ממרץ השנה מפעילה אייר פראנס 2 טיסות יומיות מתל אביב לפריז שמופעלות לאחרונה בעיקר על ידי מטוסי A350 בטיסת הערב ומטוסי 777 מדגמי -300 ו-200 בטיסת הבוקר.

מטוס 777-200 של חברת אייר פראנס
מטוס 777-200 של חברת אייר פראנס

במטוסי ה-777 שמפעילה אייר פראנס מישראל גם כן מותקנים מוצרי הדגל של החברה, עם מחלקת עסקים עדכנית בתצורה של 1-2-1 שאותה גם יצא לנו לנסות השנה. באותם מטוסים מותקנת גם מחלקת התיירים פרימיום של החברה.

מחלקת עסקים במטוס ה-777 של אייר פראנס
מחלקת עסקים במטוס ה-777 של אייר פראנס

בריטיש – מחלקה ראשונה ומחלקת עסקים, אבל מדור קודם

בריטיש מפעילה גם היא 2 טיסות יומיות מישראל, טיסת ערב וטיסת בוקר. הטיסות מופעלות על ידי ״מיקס״ של מטוסי 777 ו-787 כאשר מבין מטוסי ה-777 ניתן למצוא גם כאן שילוב בין דגמי -200 ו-300. לבריטיש צי של 43 מטוסי 777-200, מתוכם 35 נמצאים בשירות פעיל בגיל ממוצע של 22.5 שנים.

לפחות בטיסות שבדקנו, במטוסי ה-777 שמגיעים ארצה מותקנות מחלקות מדור קודם של החברה במחלקה ראשונה ומחלקת עסקים. אמנם לא מדובר במוצר העסקים החדש של בריטיש, אך כל מושב נפתח למיטה וחלק מהמושבים מציעים גם פרטיות טובה.

מחלקת עסקים במטוסי 777-200 של בריטשי איירווייז
מחלקת עסקים מהדור הקודם במטוסי 777-200 של בריטשי איירווייז

חברת בריטיש החלה לשדרג חלק מצי מטוסי ה-777-200 שלה למוצר העדכני והמבטיח שלה – Club World Suite שמותקן בחלק ממטוסי הדרימליינר ו-A350 של החברה. עם זאת, אלו לא פועלים בקו בישראל נכון לעכשיו.

יונייטד משנמכת את הקו לסן פרנסיסקו

מזה מספר חודשים מפעילה יונייטד לסירוגין בקו הארוך ביותר מישראל לארה״ב (תל אביב לסן פרנסיסקו) מטוסי 787 ו-777. עד חודש יוני הפעילה בעיקר מטוסי 777-300, מאז עברה להשתמש בצי מטוסי 787-9 ומתחילת חודש אוגוסט מפעילה בקו מטוסי 777-200.

גם יונייטד מפעילה בישראל רק מטוסי 777-200 שעברו שדרוג למחלקות הדגל של החברה, כולל מחלקת העסקים החדשה Polaris עם 50 מושבים במחלקה זו, לצד 24 מושבים במחלקת פרימיום פלוס ו-202 במחלקת תיירים.

מטוס 777-200 של חברת יונייטד בצביעת סטאר אלייאנס
מטוס 777-200 של חברת יונייטד בצביעת סטאר אלייאנס

חברת יונייטד מחזיקה בצי הגדול ביותר של מטוסים מדגם זה בפער משמעותי עם 74 מטוסים בגיל המבוגר ביותר מבין החברות שבדקנו – 23.2 שנים בממוצע. זאת, כשהמטוס המבוגר ביותר ביניהם עבר לאחרונה את גיל 28.

נתקלתם בעוד חברות שמפעילות מטוסי 777-200 בישראל? שתפו אותנו בתגובה.