הסקירה הזו מתחילה בשיחה שלי עם מנכ״ל חברת אמריקן איירליינס ישראל. בשיחה שאלתי מתי כבר נזכה לראות את מטוסי ה-787 דרימליינר של החברה האמריקאית בארץ. בתגובה נציג החברה אמר לי שבתקווה הם יתחילו לפעול בקו לתל אביב בקרוב. במקביל הוא הזמין אותי לראות שהחברה מציעה מוצר לא פחות טוב במטוסי ה-777 שמגיעים כרגע לארץ.

אני אף פעם לא אומר לא לביקור באגדה תעופתית כמו ה-777, וכך הגעתי לנתב״ג לסיור במטוס החברה שבדיוק נחת מניו יורק, וכבר היה בשיא ההכנות לטיסה חזרה. חשוב להדגיש שמדובר על סקירה של מטוס בחנייה בנתב״ג, כך שהסקירה היא חלקית ולא כוללת היבטים משמעותיים כמו ארוחות ושירות בטיסה.

תכירו, American Airlines – חברת התעופה הגדולה בעולם

חברת אמריקן איירליינס היא חברת התעופה הגדולה בעולם בהיבט גודל הצי (820 מטוסים פעילים!) והיא מפעילה לא פחות מ-6700 טיסות ביום. בסיסה החברה בשדה התעופה Fort Worth שבטקסס. בנוסף היא חברה גם באיחוד חברות התעופה One World.

לחברה ציון של 3 כוכבים מתוך 5 במדד אתר Skytrax אשר דירג אותה במקום ה-76 מבין כלל חברות התעופה בעולם. לפני מספר ימים דורגה החברה ע״י מדד Apex, המבוסס על דירוגי נוסעים, בציון של חמישה כוכבים.

אילו טיסות מפעילה American Airlines לישראל ובאילו מטוסים?

חברת אמריקן איירליינס מפעילה כיום מישראל טיסה יומית אחת לניו יורק (AA145) ושלוש טיסות בשבוע למיאמי (טיסת AA53). כמו כן צפויה להוסיף קו לדאלאס אשר נדחה כבר מספר פעמים, אך נכון לעכשיו צפוי להתחיל לפעול במרץ 2022.

לטובת טיסותיה מתל אביב מפעילה החברה מטוסי 777-200 ותיקים. אותו דגם של מטוס עתיד לשרת את החברה בטיסותיה גם לדאלאס. החברה מחזיקה בצי של 47 מטוסים מדגם זה בגיל ממוצע של כ-20 שנה. לא רואים עליהם. רק החודש סיקרנו את ההופעה פומבית ראשונה של הדור החדש של מטוסי ה-777 מדגם 777-9 בתערוכה האווירית בדובאי.

מטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
מטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: ויקימדיה

היתרון המשמעותי של מטוסי ה-777-200 שבהם משתמשת חברת אמריקן בטיסות לישראל היא שלמרות גילם, כולם עברו תהליך Retrofitting. המשמעות היא שמושבי המטוס הוחלפו למוצרים עדכניים של החברה, בדומה לאלו הנמצאים במטוסי ה-787 דרימליינר החדשים.

על המחירים האטרקטיביים שמציעה החברה לטיסות ישירות מישראל כבר כתבנו בעבר ועל כן לא נעסוק בכך בכתבה זו.

2 מטוסי 777 אמריקאים חיכו לבואנו בנתב״ג

כבר משלב הירידה לכיוון הדיוטי פרי ניתן היה לראות שני מטוסים של חברת אמריקן איירליינס חונים אחד ליד השני. שניהם נחתו בישראל לא מזמן, אחד מניו יורק והשני ממיאמי. אני חייב להודות שמבין שלושת החברות האמריקאיות הגדולות (דלתא, יונייטד, אמריקן), הצביעה של אמריקן היא היפה ביותר לטעמי. אני מאוד אוהב את השילוב בין האפור הכמעט צבאי שמכסה את גוף המטוס, לצביעה ה״תלת מימדית״ של הדגל האמריקאי על זנב המטוס. שעת בין הערביים עשתה רק טוב לצביעה הזו.

מטוס 777-200 של אמריקן איירליינס בנתב״ג
מטוס 777-200 של אמריקן איירליינס בנתב״ג. תמונה: חדשות תעופה

ביקור במחלקת עסקים של ה-777

מחלקת העסקים המתוקנת במטוס היא מחלקת הדגל של החברה ועושה רושם של מחלקה טובה. הקונפיגורציה של המושבים במחלקה היא בתצורת 1-2-1 עם גישה ישירה למעבר לכל נוסע.

מחלקת עסקים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
מחלקת עסקים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

למחלקת העסקים של החברה מראה יוקרתי ומושך עם פלטת גוונים מתונה של אפור וכחול כהה. אותה פלטת צבעים אחידה בגווני אפור מהווה גם חיסרון בעיניי שכן היא קצת חסרת ״אופי״ ומשעממת יחסית (ודוגמא הפוכה לחלוטין של מחלקה מלאת אופי בסקירת הטיסה שלי במטוס 787 של אתיחד). מאידך אני די מבין את הבחירה וגם למה רבים דווקא יאהבו אותה.

המושבים (מדגם Rockwell Collins Super Diamond) מזכירים את אלו שמותקנים במחלקות עסקים של מטוסי דרימליינר של חברות תעופה רבות בעולם. לא מדובר ב״סויטות״ פרטיות, ואין דלת הזזה שמייצרת תא פרטי כמו שמותקנת במספר חברות תעופה. עם זאת, עדיין המושבים מציעים לדעתי פרטיות טובה מאוד לכל נוסע, עם מושבים יחסית מרוחקים ופונים לכיוונים שונים. זוגות יתקשו למצוא שני מושבים קרובים מספיק שמאפשרים שיחה מבלי לקום מהכיסא. אז קיבלתם כמה שעות של שקט אחד מהשני.

בחלקה מהמטוסים שמגיעים ארצה, ישנה מחלקת עסקים מעט שונה. במטוסים אלה סידור הישיבה במחלקת העסקים כולל מושבים שחלקם פונים נגד כיוון הטיסה כפי שניתן לראות בתמונה.

מחלקת עסקים עם כסאות הפוכים של חברת אמריקן איירליינס
מחלקת עסקים עם כסאות הפוכים של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: אמריקן איירליינס

כמובן שכל מושב נפתח למצב שכיבה מלא. מישיבה קצרה נראה שהמושבים נוחים ופרקטיים. הבעיה המרכזית שחוזרת על עצמה בדרימליינרים של הרבה חברות תעופה היא מרחב קטן יחסית לרגליים כאשר המושב במצב שכיבה.

לכל נוסע מגוון תאי אחסון, ותאורה אישית בסמוך לראש המושב. לא מצאתי הפתעות מיוחדות כאן, ונראה שהמחלקה פרקטית ונוחה.

מחלקת תיירים פרימיום

גם מחלקת הפרימיום של החברה עברה שדרוג. גם כאן הפריעה לי הצביעה האחידה בצבע אפור שהייתה מעט משעממת.

מחלקת תיירים פרימיום במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
מחלקת תיירים פרימיום במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

בהיבט הפרקטי, המחלקה בתצורה של 2-4-2. זו התצורה המועדפת עליי שכן היא מאפשרת פרטיות גבוהה יותר במושבים הזוגיים בשני צידי המטוס. במיוחד עבור הנוסעים בזוג. ההפרדה בין מחלקת הפרימיום למחלקת העסקים נעשית באמצעות מחיצה קטנה מאחורי השורה האחרונה ווילונות. לעומת זאת לא ראיתי הפרדה מהותית עם מחלקת תיירים.

רוחב המושב (48 ס״מ) ומרווח הרגליים (96 ס״מ) נדיבים ויחסית דומה למתחרים בקו.

כמצופה ממטוס  שמשמש לטיסות ארוכות, מעבר למערכת מולטימדיה אישית, לכל נוסע יש גם חיבור לאוזניות, חיבור חשמל וחיבור USB אשר מתחבאים במשענת היד.

קשה להעיד על רמת הנוחות של המושב מבלי לשבת עליו לאורך זמן, אבל מהתרשמות ראשונית נראה שהמוצר איכותי ועומד בסטנדרט של מקביליו בקו שבין תל אביב לארה״ב.

מחלקת תיירים

גם במחלקת התיירים לא היו הפתעות גדולות. כאן העיצוב של המחלקה היה כבר מעט יותר מזמין עם שילוב של צבעי הדגל – כחול ואדום.

מחלקת תיירים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה
מחלקת תיירים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

מחלקת התיירים הינה בתצורה של 3-4-3. זו תצורה צפופה למדי, שאמנם נפוצה בקרב מטוסי 777-200, אך די נעלמה עם הצגתם של הדרימליינרים. בהיבט הזה יש בהחלט עדיפות למטוסי ה-787 דרימליינר שאמנם קטנים יותר אך מציעים תצורה מעט יותר מודרנית של 3-3-3. מבחינת השפעת התצורה על רוחב הכיסא, במחלקה זו מדובר על רוחב של כ-43 ס״מ. בהחלט לא הנתון הכי מחמיא, אבל זהה פחות או יותר לזה של אל על ויונייטד בקו לארה״ב. דלתא מאידך מציעה מושב מעט רחב יותר של כ-46 ס״מ במטוסי ה-A330neo שלה.

אחת מההפתעות הייתה דווקא – בשירותים! העיצוב של השירותים ממש משך את עיניי כשעברתי בסמוך אליהם ולא יכולתי שלא לעצור לרגע ולהתעכב. העיצוב היה די מפתיע וכלל שילוב של עץ וחיפוי ייחודי בצבע אפור של הדופן החיצונית. כנראה שאף אחד לא יבחר טיסה לפי העיצוב של השירותים. ועדיין היה כיף לראות שהושקעה מחשבה גם בפרטים האלה. כמו הן נראה כי התאים מרווחים יחסית.

שירותים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
שירותים במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

כמובן שלא יכולנו בלי עצירה קצרה בתא הטייס של האגדה התעופתית.

תא הטייס במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס
תא הטייס במטוס 777-200 של חברת אמריקן איירליינס. תמונה: חדשות תעופה

אז אמנם מטוסי 777 הותיקים לא מספקים את כל הגאדג׳טים שיש במטוסי ה-787 דרימליינר החדשים. עם זאת, השילוב של מחירים חסרי תחרות, לצד שימוש במטוסי 777-200 שעברו עדכון למוצרי הדגל של החברה יוצרים מוצר כולל די משתלם לנוסע הישראלי. כעת אין לנו אלא לחכות בתקווה שהסקירה הבאה שנפרסם על חברת American Airlines תהיה מצי מטוסי ה-787 שלה.

יצא לכם לטוס עם חברת אמריקן איירליינס מישראל? מסכימים עם הסקירה? אשמח לשמוע מכם בתגובה.

רוצים לשתף גם חוו”ד על טיסה שלכם? נשמח לארח אתכם כאן אצלנו!

תגובה
  1. חשבתי אולי תוכלו להשוות בטיסות הטרנס אטלנטיות האם הצוות סוגר תא שירותים אחד ומכריז עליו כתקול וזאת לשימוש לאנשי הצוות בלבד.
    ראיתי את זה בחברה ישראלית וסקרן לדעת האם זה קיים בעוד חברות .

Comments are closed.