שלושת מנכ״לי חברות התעופה הישראליות, אלעל, ישראייר וארקיע שלחו היום מכתב בהול לראש הממשלה, נפתלי בנט, לשר החוץ, יאיר לפיד ולשרת התחבורה, מרב מיכאלי, ובו הם מתריעים כי החל מיום ראשון הקרוב תופסקנה הטיסות  לדובאי של חברות התעופה הישראליות בשל בעיות בטחוניות שבשלב זה אינן ניתנות לגישור.

המכתב מגיע על רקע סוגיית סידורי אבטחת הטיסות הישראליות בשדה התעופה בדובאי. הסוגייה נדונה בשבועות האחרונים בין אגף הביטחון, השב״כ ומקביליהם האמירתיים ואף הגיעו לטיפול דרג שרי ממשלה. הצעת הפשרה שהגיעו אליה ואינה מקובלת על מנכ״לי החברות הישראליות הוא שתצומצמם פעילות החברות הישראליות ל-3 טיסות יומיות כולן יחד (במקום כמעט 3 כל אחת במצב כיום), תוך ביטול עשרות ומאות טיסות. לחלופין, הוצע להסיט את חלק מהנחיתות לאבו דאבי השכנה.

במכתבם כותבים אביגל שורק, אורי סירקיס וגדי טפר: ״כולנו שמחנו והתרגשנו עם החתימה על הסכמי אברהם והאפשרויות המסחריות החברתיות והתיירותיות שהן בישרו ובעיקר הבאת המוני ישראלים לאמירויות וטיסה מעל סעודיה שתאפשר הגעה למזרח הרחוק ואף לאוסטרליה, בזמן מהיר ונוח לתייר הישראלי.״

לדברי מנכ״לי חברות התעופה, ״לצערנו קיים פער גדול בין התקוות שלנו, למציאות בשטח, כאשר הלכה למעשה, מזה זמן רב אנו חווים קשיים של ממש ביכולת להוציא לפועל את לוח הטיסות של החברות הישראליות לדובאי.״ לדבריהם, ״אגף בטחון התעופה הישראלית ביחד עם שרות הביטחון הכללי השקיעו מאמצים ומשאבים רבים כדי להסדיר את פעילות האבטחה של חברות התעופה הישראליות בדובאי ובין היתר אף הוקמה חברה חדשה בדובאי, לשם הסדרת פעילות מערך ביטחון. אולם, למרות השלמת כל הדרישות של שלטונות דובאי הם קיבלו הודעה מאגף בטחון התעופה ושרות הביטחון הכללי כי החל מ – 8 למרץ 2022 לא יינתן אישור להפעיל טיסות מדובאי ועד אז ינתן פתרון ביניים שמשמעותו הקצאת שלוש טיסות בלבד לכל החברות הישראליות גם יחד ״

בשיחות עם גורמים רשמיים עלתה האפשרותה לפיה החברות הישראליות יטוסו לאבו דאבי בעוד החברות מדובאי יוסיפו לפעול כרגיל, כותבים המנכ״לים ומוסיפים כי זהו מצב שאינו מתקבל על הדעת. לטענתם, פתרון הביניים שהושג לפיו “יתאפשר” לחברות הישראליות לבצע שלוש טיסות יומיות מדובאי גורם בהכרח לחברות התעופה הישראליות לבטל מאות טיסות שמופיעות בלוח הטיסות אשר עבורן נמכרו כבר כרטיסי טיסה. מנגד הם מוסיפים, ״חברות התעופה האמירתיות יוכלו לעמוד בכל לוח הטיסות המפורסם שלהן, כאשר מדובר בעשרות טיסות שבועיות. ״מצב זה מהווה אפליה של החברות הישראליות, הוא פוגע ברגל גסה בתחרות, תוך ניסיון לכבוש נתח שוק במסווה של שיקולים מדינתיים ״ קובעים שורק, סירקיס וטפר ומסבירים כי מדובר ב״כשלון נחרץ וכניעה לתכתיבים של גופים מסחריים המשפיעים ככל הנראה על יותר מאיתנו על גיבוש מדיניות  החוץ של ממשלותיהן.״

ככל שהדברים נראים כעת, כותבים מנהלי חברות התעופה הישראליות,  קיימות שתי דרכים לפתרון המשבר לאפליה לרעה של חברות התעופה הישראליות: האחת, לאשר מול ממשל דובאי הקצאה נוספת של תגי ביטחון, בהיקף שיאפשר לחברות הישראליות לממש את כל לוח הטיסות המתוכנן.  השניה, על מנת למנוע שליטה ושילוב שיקולים זרים של הרשויות בדובאי בכמות התדירויות הישראליות, לקבוע – על בסיס שיוויון והדדיות בתעופה ובתחרות – כי כלל הפעילות של המובילים האוויריים משתי המדינות, אשר היתה מתוכננת לפעול מ/לדובאי תופנה לאבו דאבי ויעדים אחרים, בהן האפליה אינה קיימת.

בסיום מכתבם דורשים המנכ״לים ממשלת ישראל לעמוד איתן ולשמר את האינטרסים המסחריים והלאומיים של מדינת ישראל. כל מצב אחר יוביל לביטול של עשרות אלפי כרטיסי טיסה לנוסעים ישראלים אשר רכשו כרטיסים ועלולים למצוא עצמם ללא פתרון.

יצוין כי בחודש ינואר טסו בקן בין תל אביב לדובאי 19,479 נוסעים, כאשר חברת פליי דובאי של איחוד האמירויות הטיסה 60% מהם והשאר נחלק בין שלוש חברות התעופה הישראליות.

מיותר לציין כי סוגיה זו בהחלט לא תורמת לקידום קו הטיסות המצופה של חברת אמירייטס לתל אביב, שתחילתו נדחתה כבר מספר פעמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *