על פי דיווחים שונים בסין, גם חברת China Southern תפרד מצי מטוסי ה-A380 שלה עוד השנה כשהם רק בני כ-10 שנים. מדובר בחמישה מטוסים, מתוכם ארבעה כבר נמצאים באחסון ורק אחד בשירות פעיל. המטוס שנמצא בשירות משמש כיום בעיקר לטיסות לאוסטרליה (סידני, מלבורן) ולארה״ב (לוס אנג׳לס). הדיווח הזה מגיע אחרי דיווח מעט יותר אופטימי אמש מצד חברת איירבוס על כוונה להחיות את מטוס ה-A380 הראשון שייוצר לצרכי ניסוי ועוד דיווח על כוונה להקים מלון בתוך מטוס מדגם זה.

החברה קיבלה את ההחלטה לאחר בחינת הרווחיות של המטוס כשההבנה היא שהמטוס פשוט גדול מדי לרוב הטיסות של החברה. המטוסים של החברה הסינית הינם בקונפיגרצייה של 3 מחלקות: מחלקה ראשונה (8 מושבים), מחלקת עסקים (70 מושבים) ומחלקת תיירים (428 מושבים).

חמשת מטוסים אלו יצטרפו לעשרות רבות של מטוסי A380 שעומדים ללא שימוש בשדות תעופה או אתרי אחסון ברחבי העולם. רשימת החברות שבחרו להיפרד מהמטוס עד כה כוללת את אייר פראנס, לופטהנזה, קטאר (שנאלצה להחזירם לשימוש), אתיחד (שרמזה על חזרה אפשרית לשימוש בעתיד), מלזיה איירליינס, אסיאנה ועוד.

כל זאת כאשר לא ברור מה יעלה בגורלם של אותם מטוסים שנמצאים באחסון. חברות שניסו למכור את המטוס דוגמת מלזיה איירליינס, גילו שאין בדיוק התנפלות מצד קונים אפשריים למטוס שרוב החברות מנסות להיפטר ממנו. וכך מטוסים שעלותם המקורית קרובה ל-500 מיליון דולר הפכו כמעט לחסרי ערך.

אילו חברת עדיין דבקות במטוסי ה-A380

אמנם הפסיקו לייצר את המטוס ועוד ועוד חברות נפרדות ממנו. ועם זאת, יש עדיין כמה עשרות מטוסים מהדגם הזה באוויר וכמו תמיד אנחנו בהחלט ממליצים לנסות לטוס איתו לפחות פעם אחת. זאת בתקווה שעוד חברות שעומדות על הגדר כמו אתיחד יבחרו גם הן לחזור להפעיל אותו. אז מי הן חברות התעופה שעדיין מפעילות את המטוס?

הראשונה היא חברת אמירייטס שהודיעה מראש שהמטוס ישאר בשימוש בשנים הקרובות, הגיוני למדי בהינתן העובדה שהיא מחזיקה לא פחות מ-120 מטוסים מהדגם הנ״ל ונחשבת למפעילה הגדולה ביותר שלו. בעוד רק 55 מטוסים נמצאים בשירות פעיל, החברה מתכוונת להחזיר גם את השאר לפעילות בהתאם לגידול בביקושים. החברה מפעילה את המטוס למגוון יעדים בארה״ב, אירופה, אוסטרליה וכן לתאילנד (בנגקוק), יעד חביב על ישראלים. ישראלים שרוצים לנסות את המטוס יכולים לבחור את הטיסה היומית מדובאי לבנגקוק במטוס.

גם בריטיש איירוויז החזירה לא מזמן 9 מתוך 12 מטוסי A380 לשימוש. המטוסים משמשים את החברה לטיסות למגוון היעדים שלה, בין היתר לדובאי, יוהנסבורג, פרנקפורט, מיאמי.

על פי דיווחים שונים בגרמניה, חברת לופטהנזה צפויה להיפרד מ-6 מטוסי A380 מתוך ה-14 באמצעות מכירתם חזרה ליצרנית איירבוס, כחלק מעסקת רכישה של מטוסי ה-A350. את השאר תשמר למקרה שהתאוששות ענף התעופה העולמית תצדיק את חזרתם לשימוש.

להרפתקנים, חברת ANA היפנית צפויה להחזיר לפחות 2 מתוך 3 מטוסי ה-Flying Honu שלה לפעול בקו שבין טוקיו להוואי. מעבר לצביעה המדהימה של המטוסים, גם חוויית הטיסה מעוצבת בסגנון צבי הים שמעטרים את המטוס. אין ספק שאחד היעדים שלנו הוא לטוס בטיסות הכל כך ייחודיות האלה.

מטוס A380 של חברת ANA בצביעת Flying Honu
מטוס A380 של חברת ANA בצביעת Flying Honu. תמונה:ויקימדיה

גם קטאר איירווייז החזירה את המטוס לשימוש לאחר קרקוע של צי מטוסי ה-A350. עוד חברות שמפעילות את המטוס בצורה מצומצמת בטיסות שפחות רלוונטיות לקהל הישראלי הן קוריאן אייר, קואנטס האוסטרלית, קטאר איירווייז וסינגפור איירליינס.