חברת אל על רוצה להפוך את נתב״ג לתחנת מעבר (HUB) למטענים וכן לבצע טיסות מטען  מטורקיה לישראל ומישראל לארה״ב. הלילה (27.2) יצאה מתל אביב טיסת מטען ראשונה של אל על לאיסטנבול במטוס 787 דרימליינר בצביעת הרטרו המיוחדת של החברה. הכוונה היא להגיע ל 2-3 טיסות שבועיות בנתיב זה. כמו כן, בכוונת אל על להרחיב את רשת ההפצה  ליעדים רבים ברחבי העולם.

הטסת מטענים במטוס 787 דרימליינר של אל על לאיסטנבול
הטסת מטענים במטוס 787 דרימליינר של אל על לאיסטנבול

בחודשים האחרונים חברת אל על מבצעת טיסות מטען (ללא נוסעים) במטוסי בואינג 787 ממזרח אסיה ליעדים שונים ובהם אנגליה. זאת כאשר המטענים מועמסים הן בבטן המטוס והן על גבי מושבי המטוס. כפי שפורסם בחדשות תעופה, בכוונת אל על להחזיר לשירות מטוס 777-200 שיישמש באופן בלעדי לטיסות מטען של החברה.

הטסת מטענים במטוס 787 דרימליינר של אל על
הטסת מטענים במטוס 787 דרימליינר של אל על. תמונה: דוברות אל על

בשנת 1950 חנכה אל על את מחלקת המטענים שלה ועד לפני כמה שנים היה לה מטוס בואינג 747 ייעודי להובלת מטענים. זאת בנוסף להובלת מטענים בבטן המטוסים הרגילים. לפני כמה שנים הוצא הג׳מבו מהשרות בחברה ותחת זאת החברה חכרה בחכירה רטובה מטוס 747 ייעודי למטען מחברות המתמחות בהחכרת מטוסים. כאמור, בנוסף להובלת מטענים בבטן מטוסי הנוסעים.

לפני מספר חודשים הסתיים החוזה בין אל על לבין חברת ההחכרה והוא לא חודש.  כיום יש קושי רב למצוא מטוסי מטען זמינים. בחודש האחרון חוכרת אל על מטוס A300 בן 27 שרישומו בסאן מרינו לטובת טיסות מטען, ככל הנראה עד להשמשה של מטוס 777 ייעודי.

כזכור, לא מכבר פירסם ארגון התובלה הבינלאומי (יאטא) את הדוח שלו לשנת 2021 ממנו עולה כי בשנה שעברה חל גידול של 6.9% בהטסת מטענים בהשוואה לשנת 2019 (לפני הקורונה) וזינוק של 18.7 אחוזים בהשוואה לשנת 2020, מה שהביא לזינוק של 150 אחוזים בתעריפי הובלת המטענים באוויר וגידול עצום בתשואות של חברות התעופה העוסקות בהובלת מטענים.

ענף הובלת המטענים באוויר צומח מדי שנה ולא מכבר פורסם כי חברת קטאר איירוויס סיכמה על רכישתם של 15 מטוסי מדגם 777X בגרסאת המטען עם אפשרות להזמנה של 50 מטוסים נוספים. זאת עוד לפני שגרסת המטען של המטוס הושקה באופן רשמי.

בחברת אל על אמרו אתמול כי היא בוחנת כל אפשרות להרחבת פעילות המטענים, בלי לפגוע בתנועה הנוסעים.