כפי שפורסם בחדשות תעופה בשבוע שעבר, בדקה ה-90 נפתר משבר הטיסות הצפוי מול דובאי שאיים על ביטול כל הטיסות של חברות התעופה הישראליות לדובאי. לאחר ההודעה הרשמית על פתרון המשבר הוציאו חברות התעופה הודעות נרגשות על חזרה לפעילות מלאה בקווי הטיסות לדובאי. ועם זאת, בימים האחרונים קיבלנו עדכונים מנוסעים על שינויים וביטולים של טיסות בחברות התעופה הישראליות.

נראה כי למרות ההודעות הרשמיות על חזרה לפעילות מלאה מצד חברות התעופה, בימים האחרונים ביצעו חברות התעופה הישראליות וגם פליי דובאי עוד גל של ביטולי טיסות. מבדיקת חדשות תעופה עולה כי בעוד השב״כ אכן הגיע לסיכום עם מקבילו האמירתי על סידורי אבטחה שיאפשרו להפעיל את לוח הטיסות המלא (3-4 טיסות לכל חברה ישראלית). ועם זאת, האישורים הרשמיים טרם התקבלו בפועל ולכן בנתיים עדיין מופעל לוח טיסות מצומצם. עד אז מנסות החברות הישראליות למצוא פתרון חלופי לנוסעים.

מהעדכונים שמגיעים אלינו נראה כי חברות התעופה ממשיכות לבטל טיסות בדקה ה-90, מבלי תכנון מוקדם. בינתיים נוסעים נשארים בלי טיסות יום או יומיים לפני החופשה המיוחלת, עם דמי ביטול יקרים עד מלאים במלונות לאור ההתרעה הקצרה. גם נוסעים שלקחו מלונות עם הגמישות המירבית יכולים לגלות שיום לפני יהיה כבר מאוחר מדי לקבל החזר מלא עבור המחיר ששילמו עבור המלון.

נוסעים שפנו לחברת התעופה קיבלו אלטרנטיבות מכעיסות למדי. נוסעת אחת שטיסתה למחר (9.3) עם אל על בוטלה יומיים מראש קיבלה את האופציה לטוס באיחור של יום בתוספת של 500$ לנוסע, זאת בשל הבדלי תעריף לטיסות החדשות. וכל זאת מבלי להתחשב בעלות היקרה של שינוי תאריכי הלינה במלון בדקה ה-90 בעונת שיא. החברות הישראליות ממשיכות להעדיף למכור כרטיסים יקרים על טיסות לימים הקרובים במקום לספק את אותם מושבים ללקוחות שכבר קנו כרטיסי טיסה ותכננו את החופשה שלה חיכו.

נוצר כאן מצב אבסורדי שחברות התעופה ״מענישות״ את הלקוח על ביטול הטיסה שהן ביצעו בדקה ה-90. בעוד שברור שביטולי הטיסות הן אילוץ ולא הכרח עבור חברות התעופה, נכון היה שהיו מתחשבות יותר בלקוחות ולכל הפחות מציעות להם את האופציה לצאת בטיסה הראשונה לאחר הטיסה שבוטלה. אמנם יש ללקוחות את האפשרות לקבל החזר על הטיסה המבוטלת, אך רוב הלקוחות רק רוצים את החופשה שהזמינו ונערכו אליה מבעוד מועד.

מבדיקה של חדשות תעופה נראה כי חברות התעופה הישראליות התחייבו ככל הנראה ליותר טיסות לדובאי ממה שהן יכולות להפעיל בפועל. ישראייר לדוגמא התחייבה על 3-4 טיסות יומיות עם צי של 5 מטוסי A320 שאמורים להחזיק גם את שאר קוי הטיסה של החברה לאירופה (כ-10 קווים בעת הנוכחית).

מאל על נמסר כי הם ״בנתיים מפעילים את הטיסות המאושרות ומוצאים פתרון חלופי לנוסעים״ וכן כי ״עם קבלת אישור מלא נפעיל את כל הטיסות במהרה״.

מישראייר טרם התקבלה תגובה.

אז מה לעשות אם טיסתכם בוטלה?

על פי חוק שירותי תעופה, במידה וטיסתכם בוטלה אתם זכאים ל״השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע״. במידה וקיבלתם התראה בטווח קצר על ביטול טיסתכם אתם זכאים להחזר עלות הטיסה, או שובר זיכוי. שימו לב, שבמידה והזמנתם מסוכן הטיפול בבקשה נעשה דרך הסוכן בלבד. בימים אלו שחברות התעופה קורסות מפניות לקוחות, אנחנו ממליצים לפנות ישירות לסוכן שכן חברת התעופה תפנה אתכם אליו בכל אופן.

כמו כן, כל טיסה שבוטלה או יצאה באיחור של מעל 8 שעות מזכה את הנוסע בפיצוי כספי אותו ניתן לדרוש מחברת התעופה שנע בין 1,000-3,000 ש״ח. עם זאת, החוק מחריג את החובה של חברות תעופה לתת פיצוי כספי במקרים בהם ״ הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות״. חברות התעופה עלולות לטעון שמשבר הטיסות מול דובאי נופל תחת סעיף זה כך שיוכלו להמנע ממתן פיצוי כספי.

תגובה
  1. ניתן לתבוע תביעה קטנה נגד חברת תעופה שמשווקת יותר טיסות מהמותר לה על סמך תחזית עתידית. השופט יחליט לגבי האמת

Comments are closed.