אחת השאלות שנשאלת אולי הכי הרבה בקהילות של נוסעים היא – האם מחירי כרטיסי טיסה יעלו או ירד ככל שתאריך הטיסה יתקרב?

לרוב השאלה הזו עולה על רקע זיכרון של קונפסט ״הדקה ה90״ המאפשר לרכוש כרטיס בסמוך למועד הטיסה במחיר מוזל. ואפשר להבין למה, בסה״כ ההיגיון הסביר יגיד לנו שחברת תעופה תעדיף למלא את המטוס ברגע האחרון בזול מאשר להשאיר מושבים ריקים.

אז ניסינו לענות אחת ולתמיד על השאלה האם כדאי לרכוש כרטיסים מוקדם או לחכות כאמור, לדקה ה-90. כשמדברים על כרטיסי טיסה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שלאור עליית מחירי הדלק כמו גם הביקוש לטיסות, חברות התעופה נערכות להעלאת מחירי כרטיסי טיסה בתקופה הקרובה.

מחלקות הושבה לעומת מחלקות מחיר בטיסות

על מנת לנסות לענות על השאלה האם כרטיסי טיסה יוזלו או יתייקרו לקראת הטיסה, חייב להבין את השיטה שבה חברות תעופה עובדות. ננסה לפשט את הקונספט ככל שניתן מבלי להיכנס לפרטים טכניים מדי.

נתחיל במובן מאליו – בכל טיסה יש מספר מחלקות הושבה המוכרות לכולם, בתמהיל המשתנה מחברה לחברה וממטוס אחד לאחר. רשימת סוגי מחלקות ההושבה הקיימות במטוסים:

  • תיירים
  • תיירים פרימיום
  • עסקים
  • מחלקה ראשונה

כאן נכנס קונספט מעט מורכב יותר של מחלקות מחיר. בכל מחלקת הושבה, יש מספר מחלקות מחיר. כל מחלקת מחיר מסומנת באות. לדוגמא, במחלקת תיירים ימכרו כרטיסים במחלקות מחיר N,M,Q,Y.

למען הנוחות, ניתן להם שמות בעברית:

N – מחלקת תיירים מוזלת

M – מחלקת תיירים

Y – מחלקת תיירים תעריף מלא (התעריף הגבוה ביותר)

בכל טיסה יימכרו מספר מסוים של כרטיסים בכל מחלקת מחיר. ברגע שייגמרו הכרטיסים במחלקה זולה יותר, החברה תתחיל למכור כרטיסים במחלקה יקרה יותר.

לדוגמא, במחלקת תיירים ימכרו כרטיסים לפי הסדר הבא (המספרים נבחרו רנדומלית):

20 כרטיסים במחלקת מחיר N במחיר של 200$

20 כרטיסים במחלקת מחיר M במחיר של 250$

20 כרטיסים במחלקת מחיר Y במחיר של 300$

כמה דברים שחשוב  לדעת על מחלקות מחיר:

  • מחלקות המחיר שקופות ללקוח ולרוב הוא בכלל לא ידע על קיומן. לחברת התעופה אין כמובן אינטרס להראות ללקוח האם הוא משלם בזול או ביוקר על הכרטיס.
  • המחיר של כל מחלקה בעצמו דינאמי ולא קבוע, ולכן כרטיס על אותה מחלקת מחיר יכול גם כן להשתנות כל הזמן.

למה שחברות יעדיפו מושבים ריקים מאשר למלא אותם בדקה ה-90 בזול?

יש כמה סיבות, כשהסיבה המרכזית היא להימנע מלהוריד את ערך המוצר. הצפת השוק בכרטיסים זולים של הדקה ה-90, תוביל לכך שהרבה אנשים יעדיפו לקנות את הכרטיס בסמוך למועד הטיסה ובכך יורידו את ערכם של הכרטיסים.

סיבה נוספת היא ניהול ביקושים. חברות מעדיפות למלא מטוסים כמה שיותר זמן מראש. שיטה זו מאפשרת לחברות לדעת באילו קווים יש ביקוש ובאילו לא. בהתאם, יכולה החברה להגדיל או להקטין את נפח הטיסות שלהם ליעדים השונים.

סיבה נוספת היא שאת כרטיסי הטיסה של הדקה ה-90 ״שומרים״ לאנשי עסקים. לעומת כרטיסים לטיולים, שלרוב מתוכננים זמן מה מראש, נוסעים עסקיים נוטים לרכוש כרטיסים יותר סמוך למועד הטיסה. נוסעים אלו גם לרוב יוכלו להרשות לעצמם מחיר כרטיס גבוה יותר.

מתי בכל זאת מחירי כרטיס טיסה ירדו בסמוך למועד הטיסה?

אז עד כה הבנו שככלל עדיף לרכוש כרטיסים כמה שיותר זמן מראש, שכן על פי ההיגיון של חברות התעופה, מחיר כרטיס אמור רק לעלות. ובכל זאת, כאן נפרט את המקרים החריגים להיגיון זה.

מבצעים!

אז לכל מה שרשמתי מעלה יש חריג אחד מרכזי. בשפה הפשוטה זה נקרא מבצע. חברות תעופה יוצאות במבצעים שאת חלקם ניתן לצפות (חגים וימי ציון כמו בלאק פריידי, סייבר מאנדי, ימי פועלים ועוד). מבצעים שלא ניתן לצפות יהיו לרוב ניסיון של חברות למלא במהירות כמות של מושבים ריקים.

נחזור לרגע להסבר מעלה על מחלקות מחיר. מה שקורה מאחורי הקלעים ברוב המקרים ב״במצע״ זה שחברה תעופה משחררת לשוק מספר מוגבל של כרטיסי טיסה במחלקות מחיר זולות, אשר לא בהכרח היו זמינות בעת תחילת המבצע.

לעיתים חברות תעופה יצאו גם ב״מבצעים שקטים״. החברות למעשה יורידו מחירים כדי למלא טיסות, אך לא ישווקו את זה לקהל הרחב כמבצע. כך, רק מי שייחפש באופן אקטיבי טיסות לתאריכי המבצע יראה את המחירים האטרקטיביים.

שינויים בתמחור של מחלקות

לכל חברת תעופה יש גוף שאחראי על תמחור המחלקות השונות בהתאם להמון משתנים כמו תחרות, ביקוש ועוד. בהתאם למצב בשוק תשנה חברת התעופה את המחירים של כל מחלקה מדי פעם. שינויים אלה שקופים לחלוטין ללקוח וכמעט ולא ניתן לחזות אותם. יש שיטות שמאפשרות לעקוב אחר השינויים, נפרט עליהם בהמשך הכתבה.

קורונה, הנחיות חדשות ושינויים

אני מאמין שלרוב קוראי האתר השתנו תכניות נסיעה בשלב כלשהו במהלך המגפה. אז לא רק לכם. וכאן זה דווקא משחק לטובתכם.

בטח שמתם לב למבול של טיסות ליעדים ספציפיים אשר נפתחו לפתע לתיירים ללא חובת בידוד במהלך המגפה. כאשר חברה פותחת טיסה חדשה, המשמעות היא ברוב המקרים שכל מחלקות המחיר זמינות על הטיסה, כולל המחלקות הזולות. ולכן מי שממהר לתפוס כרטיס על טיסה חדשה שנפתחה סביר מאוד שיוכל לרכוש את הכרטיסים הכי זולים שמוצעים על אותה טיסה. אלמנט זה משפיע גם על זמינות של כרטיסי בונוס (ועוד על זה במדריך שלנו לרכישת כרטיס טיסה בנקודות הנוסע המתמיד).

אז איך בכל זאת אפשר לראות האם המחיר צפוי לרדת או לעלות

אז עד כה אמרנו שמחלקות המחיר שקופות ללקוח, ושברוב המקרים יהיה עדיף לקנות כמה שיותר זמן מראש. אך גם כאן יש קאצ׳ – יותר מדי זמן מראש המחירים יהיו גם כן ברף הגבוה. מספר חודשים עד חצי שנה לפני מועד הטיסה המחירים לרוב ירדו ומשם יתחילו לטפס עד למועד הטיסה.

אז אם בכל זאת תרצו לדעת האם המחיר כרגע נחשב משתלם, תוכלו לעשות זאת בעזרת מנוע חיפוש הטיסות Google Flights, שהוא גם הדרך האהובה עליי לחפש טיסות.

המנוע של גוגל אוסף המון נתונים על מחירי טיסות. אחרי ניתוח של הנתונים מוצג למשתמש האם המחירים שהוא מסתכל עליהם משתלמים ביחס להיסטוריית המחירים לאותה טיסה.

לאחר חיפוש טיסה, יופיע לכם גרף שמראה האם מחירי הטיסה כרגע אופייניים, זולים או יקרים. ניתן לראות בתמונה שרף נמוך לכרטיס טיסה שחיפשתי הוא מתחת ל-620$, אך מחיר מעל 740$ יהיה כבר מחיר ברף העליון.

ניתן גם להפעיל התראה על שינוי במחיר. לאחר הפעלת התראות, מנוע החיפוש של גוגל ישלח אליכם במייל עדכונים על שינוי במחיר כרטיסי טיסה בתאריכים אותם חיפשתם.

לחיפוש טיסות זולות, אתם מוזמנים להשתמש בכלי החיפוש של חדשות תעופה.

ואיך אתם בוחרים ומזמינים את כרטיס הטיסה שלכם? שתפו אותנו בתגובה.