כשברקע עלייה חדה במחירי הכרטיסים לטיסות מסחריות בישראל ובעולם, יצא לנו לפגוש מקרוב את אלו שטסים קצת אחרת. בשבוע שעבר התקיים בישראל כנס התעופה הפרטית והעסקית השביעי. הכנס אורגן על ידי חברת JETSETTER  העוסקת ברכישה, מכירה וניהול מטוסים פרטיים.

עלייה בביקוש למטוסים פרטיים

בסיור שערכנו בנתב״ג במסגרת הכנס עברנו בסמוך לשורה של מטוסים פרטיים, חלקם בעלי מספר רישום שמצביע על זהות ישראלית אך גם רבים בעלי רישום זר. בישראל מסתבר פועלים כ-70 מטוסי מנהלים, מה שמביא את ישראל ליחס מהגבוהים בעולם של מספר מטוסי המנהלים לגודל האוכלוסייה. חלק גדול ממטוסים אלה פועלים ברישום זר וזאת בשל מגבלות טיסה ברישום ישראלי מעל חלק ממדינות ערב.

מטוסים פרטיים בנתב״ג
מטוסים פרטיים בנתב״ג

גל פלג, מנכ״ל JETSETTER מספר לנו על ביקוש חסר תקדים למטוסים פרטיים. כמה חסר תקדים? פלג מספר שהביקוש שגבר משמעותית בתקופת הקורונה והגיע לשיאים של מעל לעשור. להמחשה, מספר לנו שבעבר מתוך כ-22,000 מטוסי מנהלים בעולם, כ-14.5 אחוז בממוצע מהצי העולמי בזמן נתון היה מוצע למכירה. כיום עומד נתון זה על 3 אחוזים בלבד.

מטוס פרטי מדגם בומברדייר עם צביעת זנב ייחודית
מטוס פרטי מדגם בומברדייר עם צביעת זנב ייחודית. תמונה: חדשות תעופה

מעניין למדי שגם בתעופה המסחרית חל טרנד ״דומה״ במסגרתו נוסעי תיירות תפסו את מקומם של נוסעי עסקים במחלקות היוקרה. חברות רבות מדווחות על ביקוש גובר למחלקות פרימיום במטוסיהם, חלקן אף מרחיבות ומוסיפות מושבים באותן מחלקות.

במקביל, נראה שבתקופת הקורונה נוסעי עסקים רבים זנחו את מחלקות היוקרה בחברות התעופה המסחריות. חלק מהנוסעים פשוט הפסיקו לעשות טיסות עבודה בשל מגבלות הקורונה. אך נראה שחלק נוסף ולא מבוטל פשוט בחר בקונספט של מטוס פרטי שהפך לחלופה סבירה בעיניהם של חברות ונוסעים עסקיים. אותם נוסעים פינו את מקומם במחלקות העסקים של החברות המסחריות.

ומי מאיתנו לא קינא קצת כשראינו את אותם מטוסים פרטיים נעים בחופשיות בין נקודות שונות בעולם בזמן שראינו עוד ועוד גבולות אוויריים של מדינות נסגרים.

למה לקנות כשאפשר לחלוק

במסגרת הכנס יצא לנו לפגוש את חברת Flexjet. באופן מעניין למדי החברה הצליחה לחבר את העולמות של כלכלה שיתופית עם מוצר יוקרה. החברה מציעה למעשה מודל שבמסגרתו מוצע ללקוחותיה לרכוש בעלות חלקית בלבד על מטוס מנהלים פרטי. למרות הבעלות החלקית, החברה מציעה ללקוח זמינות 24/7 של מטוס פרטי על בסיס כל אחד מ-180 המטוסים שמחזיקה בצי שלה.

מטוס אמבראר של חברת Flexjet
מטוס אמבראר של חברת Flexjet

איך זה קורה? הלקוח בסך הכל נדרש להרים טלפון למוקד החברה ולהציג את הבקשה שלו. החברה בתורה תדאג לכל סידורי הטיסה הדרושים עד לרמת ארוחת הגורמה בטיסה. רוצים לנסוע לסופ״ש בתאילנד מחר? זה במרחק שיחת טלפון. למעשה החברה מציעה שירותי מנוי למטוס פרטי.  ועם ניסיון של כמעט 30 שנה, מנהלת אזור המזרח התיכון של החברה מספרת לנו שרמת התכנון של פריסת מטוסי החברה מבטיחה שלעולם לא תדחה בקשת טיסה של לקוח.

וכשראינו את שורת המטוסים הפרטיים שעומדים בנתב״ג ללא שימוש גם שבועות, הקונספט נראה הגיוני למדי.

פריסת מטוסי חברת Flexjet בעולם
פריסת מטוסי חברת Flexjet בעולם

בדקנו ברדאר הטיסות אילו טיסות מפעילה החברה בזמן נתון תחת קוד הטיסה שלה. מצאנו פעילות ערה למדי ברחבי ארה״ב ועוד כמה נתיבי טיסה מעניינים. בין הטיסות שראינו היו טיסות ממרקש ללונדון, מלונדון לניו ג׳רזי ומבריסל לרומניה.

לחברה צי של 180 מטוסים אותם הם רוכשים כחדשים. לאחר הרכישה החברה משפצת את פנים המטוס כך שיתאים לצרכים של לקוחותיהם. מדובר במטוסים קטנים-בינוניים שהגדול מביניהם הוא מטוס Gulfstream מדגם 650 המוצלח. החברה לא מחזיקה במטוסים גדולים יותר, כאלה שמשמשים לרוב לשימוש מסחרי דוגמת סדרת ה-A320 של איירבוס.

מטוס פרטי מדגם Gulfstream G600 שהשתתף בתערוכה
מטוס פרטי מדגם Gulfstream G600 שהשתתף בתערוכה

סיבת הבחירה במטוסים מדגמים אלו אולי תפתיע את חלקכם. מנהלת פעילות החברה במזרח התיכון מספרת לנו שלקוחות רבים של החברה מחפשים כלי נסיעה פרקטי ולא בהכרח משהו נוצץ, גדול מדי או מנקר עיניים. וכך הבחירה במטוס האמבראר של החברה שהגיע לתערוכה היה בחירה הגיונית. עם 9 מושבים, ספה שהופכת למיטה זוגית צנועה וחסכון בתצרוכה הדלק. שונה למדי מהמטוס הפרטי שפגשנו בתערוכה האווירית בדובאי שבהחלט כיוון למקום שונה.

פנים מטוס האמבראר של חברת Flexjet
פנים מטוס האמבראר של חברת Flexjet

ולנו נשאר בעיקר לתהות האם העליה החדה במחירי כרטיסי הטיסה תוביל לטרנד של קבוצות שייבחרו להוסיף את סכום הכסף הלא מבוטל (אך גם לא קיצוני מאוד) ולחלוק מטוס פרטי.

תגובה
    1. לא שאלנו על מחירים, אבל נוכל לחבר אותך לחברה המפעילה את הצי

Comments are closed.