ממשלת רוסיה הודיעה כי תספק חבילת סיוע לחברות התעופה הרוסיות בגובה של 235 מיליון דולר, בפעם השנייה מאז תחילת הפלישה לאוקראינה. זאת לאחר הצהרה של הנשיא פוטין על סיוע צפוי בגובה של 1.2 מיליארד דולר במהלך שנת 2022 על מנת לתמוך בהמשך פעילותן של חברות התעופה הרוסיות.
כרגע מטרת הסיוע הכספי היא בעיקר החזרת כספי נוסעים על טיסות מבוטלות, מה שמהווה נטל כבד על התקציב של חברות התעופה הרוסיות. זאת, לאחר ביטול רוב הטיסות הבין לאומיות של חברות רוסיות בעקבות הסנקציות הבינ״ל על טיסות מ/אל רוסיה. הסיוע יאפשר לחברות לשמר את המשאבים הכספיים שלהן ולהשקיע אותם בתחזוקה ושמירת כשירות של מטוסים.
כמו כן, ישמש הסיוע להמשיך לחבר בין מזרח ומערב רוסיה, כמו גם חיבור למחוז קלינינגרד, מובלעת רוסית בין פולין לבין ליטא.
רוסיה רשמה מחדש 517 מטוסים
במקביל לסיוע הרוסי, הרשויות ברוסיה עדכנו כי 571 מטוסים בעלי רישום זר נרשמו מחדש ברוסיה וקיבלו מספר רישום רוסי. זאת מתוך 781 מטוסים בעלי רישום במדינה. המהלך הוצג כחלק מרשימת צעדים שנעשו בכדי לסייע לכלכלה הרוסית בהתמודדות עם לחץ הסנקציות המערביות.
כזכור, הרשויות ברוסיה הורו על רישום מחדש של מטוסים בעלי רישום זר לאחר שנשללה מרובם תעודת כשירות הטיסה. אותם מטוסים חשופים לסנקציות המערביות לפיהן חברות השכרת מטוסים חוייבו להפסיק את החוזים שלהם עם חברות תעופה רוסיות עד ה-28 במרץ. אמנם חברות התעופה המערביות אכן הפסיקו את החוזים, אך ברוסיה הוחלט שלא להחזיר את המטוסים לבעליהם החוקיים.
לדוגמא, על פי אתר planespotting, כל צי מטוסי ה-A350 החדש של חברת אירופלוט קיבל רישום רוסי חדש במקום הרישום הבינ״ל. כך למשל מטוס מדגם A350-900 בן חודשיים בלבד שנשא את רישום VP-BYF קיבל החודש, חודשיים אחרי שנחת במוסקבה לראשונה, את הרישום הרוסי המקומי RA-73156.
גם לאחר הרישום החדש המטוסים חשופים להחרמות ולכן רובם עדיין לא נמצאים בשירות פעיל. מתוך צי של 346 מטוסים בשירות חברת אירופלוט, 150 מקורקעים ו-196 פעילים. מתוך צי מטוסי ה-A350 החדיש (7 מטוסים) פועל רק מטוס יחיד וגם הוא בטיסות פנים בתוך רוסיה בלבד. זאת, כאשר את הטיסות הבינ״ל כמו גם הטיסות לישראל מבוצעות בצי מטוסי סוחוי superjet מתוצרת מקומית שלא חשופים לסנקציות.
חשוב להדגיש כי רישום מחדש מבלי אישור הבעלים המקורי מהווה עבירה על הנהלים של איגוד התעופה הבינ״ל ICAO. המשמעות היא שלטווח הארוך חברות התעופה הרוסיות לא יוכלו להפעיל את המטוסים בטיסות מחוץ לרוסיה שכן הן יהיו חשופות כל הזמן להחרמה של מטוסים.