ביטולי טיסות הפכו לדבר שכיח ולצערנו רבים מאיתנו חוו את זה בתקופת הקורונה. במדריך הזה ננגיש לכם את כל מה שחשוב ואתם צריכים לדעת במקרה בו הטיסה שלכם בוטלה, כולל האם מגיע לכם פיצוי על ביטול טיסה.

כשטיסה מתבטלת, זו שהזמנתם מבעוד מועד, שילמתם סכומים לא קטנים, תכננתם והתכוננתם אליה זה מכעיס, מלחיץ וכמובן מבלבל. רבים מאיתנו לא יודעים מה לעשות, האם ואיך לקבל את הכסף בחזרה ובגדול ומהם הזכויות שלנו במקרים אלו. לאחרונה בית המשפט אף הכיר בזכות של נוסעים לפיצוי בגין ״עוגמת נפש״ . פיצוי על ביטול טיסה.

צריכים עזרה במימוש הזכויות שלכם? מוזמנים לפנות אלינו דרך לשונית ״צור קשר״ או לאתר airhelp שעוזר במימוש הזכויות שלכם כנוסעים.

החוק הישראלי – חוק שירותי תעופה או ״חוק טיבי״

החוק אליו נפנה כאשר טיסה אותה הזמנו בוטלה הוא חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), הידוע בכינויו “חוק טיבי”.

החוק חל על טיסה שתוכננה להמריא מישראל או לנחות בישראל, כולל טיסות עם חניות ביניים. החוק חל על חברות ישראליות וחברות זרות כל עוד התנאים לעיל מתקיימים.

חוק טיבי מקנה לכם מספר זכויות:

  • שירותי סיוע
  • החזר כספי או כרטיס טיסה חלופי (לפי בחירת הנוסע)
  • פיצוי כספי

שימו לב כי החוק מקנה זכויות במקרים נוספים למשל טיסה שהוקדמה, שינויים בהושבה וכו’ אך לא נעסוק באלו במדריך זה.

מה נחשב ״טיסה שבוטלה״?

טיסה שבוטלה לפי ההגדרה בחוק יכולה להיות אחת משתי אלו:

  • טיסה שלא התקיימה.
  • טיסה שהמריאה באיחור של 8 שעות לפחות ממועד ההמראה המתוכנן הנקוב בכרטיס הטיסה.

* נבהיר, לפי החוק גם עיכוב של מעל 8 שעות בטיסה נחשב ביטול לצורך החוק. לא נסבך אתכם אך החוק מדבר גם על עיכוב שבין שעתיים לחמש שעות וגם על עיכוב שבין חמש לשמונה שעות. אך מתחת לשמונה שעות עיכוב לא מדובר על “טיסה מבוטלת” ולכן לא נדבר במדריך זה על הזכויות שלכם במקרים בהם טיסתכם התעכבה בפחות מ 8 שעות.

הזכויות שייתכן ומגיעות לכם על פי החוק ניתנות למי מכם שטיסתו בוטלה ע”י חברת התעופה. לכן, במידה ואתם ביטלתם את הטיסה מיוזמתכם, הזכויות על פי החוק לא יחולו במקרה שלכם.

* כאן נציין כי במידה ואתם רוצים לבטל טיסה שהזמנתם, יש באפשרותכם לעשות בזאת בתנאים מסוימים ולקבל את כספכם בחזרה. החוק הרלוונטי למקרה הזה הוא חוק הגנת הצרכן. לא נרחיב על הזכויות והתנאים במדריך זה.

טיסה בוטלה – האם מגיע לכם החזר כספי, פיצוי או גם וגם?

על פי החוק, במידה וטיסתכם בוטלה על ידי חברת התעופה והטיסה תוכננה להמריא או לנחות בישראל, אלו ההטבות שמגיעות לכם מחברת התעופה או ממארגן הטיסה (שימו לב אם הזמנתם דרך סוכן):

  • שירותי סיוע 
    • מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה
    • אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר
    • שירותי הסעה בין שדה התעופה למלון או למקום אחר לבחירתכם
  • החזר כספי או כרטיס טיסה חלופי (לפי בחירת הנוסע)
    • החזר כספי מלא באותו סכום ששילמתם עבור כרטיס הטיסה
    • אתם צריכים לקבל את ההחזר תוך 21 ימים מהיום בו פניתם לחברת התעופה עם הבקשה להחזר
    • זה לא חוקי להציע שוברי זיכוי או טיסה חלופית בלבד במקום החזר כספי. ניתן להציע לנוסע את שתי האפשרויות
  • פיצוי כספי על ביטול טיסה

הזכאות לפיצוי כספי אינה חלופית לזכאות לשירותי סיוע, החזר כספי או כרטיס טיסה חלופי. זו הטבה נוספת שמגיעה לכם במידה ואתם זכאים לה לפי כל התנאים והחריגים שאותם נפרט בהמשך.

אמנם מדובר על שירותי סיוע במקרה של טיסה מבוטלת אך סביר להניח ששירותים אלו רלוונטיים במידה וטיסתכם בוטלה ואתם נמצאים בשדה התעופה. כי אם טיסתכם בוטלה יומיים לפני ההמראה אתם ככל הנראה עדיין לא תהיו בשדה התעופה ולכן לא יהיה צורך באותם השירותים.

חריגים לגבי החזר כספי:

  • לא תהיו זכאים להחזר כספי אם קיבלתם את הצעת חברת התעופה לטיסה חלופית.
  • אם רכשתם טיסה כחלק מחבילה שכוללת עוד מרכיבים למשל בית מלון, יחושב מחיר החלק של הטיסה בהתאם למרחק הטיסה, סוג הטיסה והמחלקה, וזאת אלא אם הוכח כי שולם סכום אחר בעד הטיסה.
  • אם רכשתם כרטיס טיסה הלוך-חזור והתבטלה הטיסה רק במקטע הלוך מנוקדת המוצא, תהיו זכאים לקבל את מלוא התמורה ששולמה בעד כרטיס הטיסה לשני הכיוונים. עם זאת, במידה ובוטלה הטיסה בלג חזור, תהיו זכאים לקבל מחצית מהעלות.

טיסה בוטלה? מגיע לכם פיצוי של עד 3,180 ש״ח

ברירת המחדל היא שאם הטיסה שלכם בוטלה, מגיע לכם פיצוי כספי לפי מדרגות הסכומים הרשומות בחוק והן:

  • 1,250 ₪ (1,320 בשנת 2022) עד מרחק טיסה של 2,000 ק”מ.
  • 2,000 ₪ (2,120 בשנת 2022) עבור מרחק טיסה בין 2,000 ק”מ ל 4,500 ק”מ.
  • 3,000 ₪ (3,180 בשנת 2022) עבור מרחק טיסה של מעל 4,500 ק”מ.

דוגמאות:

אם טיסתכם לפריז בוטלה ומתקיימים התנאים לקבלת הפיצוי, אתם תהיו זכאים לסכום של 2,000 ₪, וזאת מכיוון שמרחק הטיסה מישראל לפריז הוא כ 3,400 ק”מ.

אם טיסתם מניו יורק לישראל בוטלה, תהיו זכאי לסכום של 3,000 ₪, וזאת כי מרחק הטיסה בין ישראל לניו יורק הוא כ 9,200 ק”מ.

החריגים לחוק

עם זאת, קיימים חריגים בהם לא תהיו זכאים לפיצוי הכספי:

  • קיבלתם הודעה מחברת התעופה או הסוכן על הטיסה המבוטלת לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה;
  • קיבלתם הודעה על הטיסה המבוטלת בין 7-14 ימים לפני מועד הטיסה והציעו לכם טיסה חלופית שמועד המראתה הוא לכל היותר שעה לפני מועד הטיסה שנקוב בכרטיס המקורי שלכם ומועד הנחיתה ביעד הוא לא יותר משעתיים אחרי מועד הנחיתה שנקוב בכרטיס המקורי;
  • קיבלתם הודעה פחות מ 7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית והציעו לכם טיסה חלופית שמועד המראתה הוא לכל היותר שעה לפני מועד הטיסה שנקוב בכרטיס המקורי שלכם ומועד הנחיתה ביעד הוא לא יותר משעתיים אחרי מועד הנחיתה שנקוב בכרטיס המקורי.

חשוב להדגיש כי חובת ההוכחה במקרה הזה הינה על חברת התעופה או הסוכן. משמע, חברת התעופה או הסוכן צריכים להוכיח לבית המשפט שאתם (כנוסעים) קיבלתם מהם הודעות כאמור לעיל וכרטיס הטיסה החלופי שהם הציעו לכם עומד בתנאים הרשומים לעיל.

במידה וחברת התעופה או הסוכן הציעו לכם כרטיס טיסה חלופי שעומד בתנאים ובחריגים שבחוק וקיבלתם את ההצעה, חברת התעופה או הסוכן יהיו רשאים להפחית בחצי את סכום הפיצוי שמגיע לכם ונקוב בחוק.

דבר אחרון בעניין הזה, את הפיצוי אתם צריכים לקבל תוך 45 ימים מהיום בו פניתם בכתב לחברת התעופה בבקשה לקבל את הפיצוי. הפיצוי ישולם במזומן, העברה בנקאית או צ’ק, ורק אם הסכמתם לכך במפורש ובכתב, תוכלו לקבל את הפיצוי בשובר זיכוי או אמצעי אחר כפי שהוסכם בינכם.

מתי מגיע לכם פיצוי מוסכם

בית משפט רשאי לפסוק לטובתכם פיצויים שלא תלויים בנזק שנגרם לכם, בסכום שלא עולה על 10,000 ₪ (ב 2022 10,590 ₪) במידה וחברת התעופה או המארגן לא נתנו לכם את הטבות שמגיעות לכם ועשו את זה ביודעין (אלו שתיארנו בתחילת הסעיף).

אם נלך לפרקטיקה, במידה וחברת התעופה לא השיבה לכם את כספכם במועד הנקוב ולא עשתה זאת גם לאחר שפניתם אליה והסבתם את תשומת ליבה לעניין, אתם יכולים להגיש תביעה לבית המשפט וזה יכול לפסוק לכם סכום של עד 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק מצדכם.

ביטול טיסה בחוק האירופאי – כשהחוק הישראלי לא חל

דיברנו על תחולת החוק הישראלי עבור טיסות מבוטלות (מזכירים שמדובר גם על חברות ישראליות וגם על חברות זרות כל עוד ההמראה או הנחיתה הן בישראל).

החוק האירופאי גם מקנה לכם הטבות במידה וטיסתכם בוטלה. שם מדובר על סכומים אחרים ותנאים אחרים לגבי הטיסות הבאות:

  • טיסות פנימיות בין מדינות באיחוד האירופאי בלי קשר לחברת התעופה
  • טיסה בינ”ל של חברה אירופאית שהגיעה לאחת ממדינות האיחוד האירופאי
  • טיסה בינ”ל שיוצאת מאחת ממדינות האיחוד האירופאי בלי קשר לחברת התעופה

לא נרחיב על החוק והזכויות במדריך זה אבל דעו כי במידה וקיבלתם הטבות לפי החוק הישראלי, החוק האירופאי לא יחול לגביכם. מכיוון שקשה יותר לאלו שחיים בישראל לנהל תביעה בבתי משפט באירופה, קיימות חברות שעושות את העבודה בשבילכם דרך האינטרנט ומגישות תביעות בשמכם בתמורה לעמלה מסוימת.

בשורה התחתונה, מומלץ לקרוא את החוק כדי לדעת לאילו הטבות אתם זכאים ומהן זכויותיכם במידה וטיסתכם מתבטלת אך לא רק.

צריכים עזרה במימוש הזכויות שלכם? מוזמנים לפנות אלינו דרך לשונית ״צור קשר״ או לאתר airhelp שעוזר במימוש הזכויות שלכם כנוסעים.

בהצלחה וטיסה נעימה!

 

תגובה
  1. לדעתי המידע לא מדוייק ב- 100%.
    במידה וגם החוק הישראלי חל וגם החוק האירופאי חל על הטיסה ניתן לבחור ממי לבקש את הכסף.
    יש גם עניין של איחורים ולא רק ביטולים שבהם מגיע פיצוי בנוסף להטבות השונות.
    יש עוד סיבות שבגללן לא מגיע פיצוי, כמו כוח עליון ומה ההגדרה של כוח עליון.
    ולסיום, היה ראוי לציין שפנייה דרך airhelp לוקחת חלק מהפיצוי המתקבל כתשלום על השירות.

Comments are closed.