אחרי שרבים בעולם הכריזו על מותו (וכשלונו?) של פרוייקט מטוס הסופרג׳מבו  A380, השיאים הלא צפויים בביקושים לטיסות מוביל בשבועות האחרונים לשינוי הדרגתי ביחס של חברות התעופה כלפי המטוס הענק. לעומת חלק מהחברות כמו אייר פראנס, מלזיה איירליינס וצ׳יינה סאותרן איתנות נכון לעכשיו בדעתן להיפרד מהמטוס (כרגע ללא קונים בתור), חברות תעופה אחרות דווקא נערכות להחזיר לפחות חלק מצי המטוס הענק לשירות.

המפעילות המרכזיות שבחרו להחזיר את המטוס לשירות כוללות את החברות בריטיש איירוייז (8 מתוך 12 חזרו לשירות) סינגפור איירליינס (10 מתוך 17) וקוואנטס . חודש שעבר הודיעה גם חברת התעופה היפנית אול ניפון איירוייז (ANA)  על חזרה לשירות של שלושת מטוסי ה״צב המעופף״ המפורסמים שלה בקו שבין טוקיו להונולולו. המטרה של רבות מהחברות היא להיעזר במטוס הענק לענות על הביקושים בקווים העמוסים יותר.

הצב המעופף - מטוס A380 של חברת אול ניפון איירוייז
הצב המעופף – מטוס A380 של חברת אול ניפון איירוייז

בימים האחרונים גם בלופטהנזה עדכנו על עניין בהחזרת המטוס לקווי ביקוש בשנה הבאה. כמו כן, עלו שמועות גם על כוונה של חברת אתיחד האמירתית להחזיר חלק מהצי שלהם לשירות. אם יתברר שהשמועות נכונות, מדובר על חזרה של כ-5-6 מטוסים מתוך צי של 10, שיישמשו את החברה בקווים המבוקשים ללונדון. מנכ״ל אתיחד רמז כבר בתחילת השנה על כך שייתכן ונראה שוב את המטוס בשירות במידה ויהיה ביקוש. על פי אתר planespotter, המטוסים של אתיחד מאוחסנים רובם בספרד (6) והיתר בצרפת.  

על פי אותם פרסומים, החברה מתכוונת להחזיר את המטוסים לשירות כבר בדצמבר הקרוב. מדובר ביעד שאפתני יחסית כלפיי מטוסים שנמצאים באחסון מחוץ לאיחוד האמירויות כבר מעל לשנתיים, מאז מרץ 2020. החזרה של המטוסים לשירות תדרוש להכשיר טייסים ואת המטוסים עצמם לפעילות. מנכ״ל לופטהנזה העריך את התהליך הזה בכ-9 חודשים עבור 14 טייסי צי מטוסי הסופרג׳מבו של החברה.

באשר לאמירייטס, המחזיקה הגדולה של המטוס עם 119 מטוסים מדגם זה, היא ממשיכה לדבוק בנחיצותו לפחות עד לכניסתם לשירות של מטוסי הדור החדש, בדגש על מטוסי הבואינג 777X. רק לאחרונה היא נתנה למטוס זריקת החייאה עם ההודעה על חידוש הצי והתקנה של מחלקת תיירים פרימיום ב-67 מהמטוסים מדגם זה.

והחלק המשמעותי ביותר לגבי עתיד המטוס עלה בראיון השבוע של נשיא אמירייטס, סיר טים קלארק, לאתר airlineratings. בראיון ציין קלארק כי לאחר הפסקת ייצור מטוס ה-A380, לא מיוצר כיום מטוס שיכול לתמוך בגידול בביקוש של נוסעים ברחבי העולם. הוא ציין כי אם לא יהיו מטוסים בגודל מספק, ההיצע ימשיך להיות נמוך והמחירים ימשיכו לטפס מעלה לקראת יעד של 8 מיליארד נוסעים ב-2030. בהקשר זה ציין נשיא אמיירייטס כי פנה לאיירבוס בבקשה להציג דגם מטוס חדש עם קיבולת גבוהה כמו זו של ה-A380 (ואף כפולה) כדי לתמוך בגידול בביקוש. הוא הציע שהמטוס החדש יהיה עם שלושה או ארבעה מנועים מהדור החדש – חסכוני ועם אפס פליטות מזהמים. וכמובן שלנשיא אמירייטס השפעה משמעותית על החזון העתידי של יצרניות המטוסים הגדולות בואינג ואיירבוס, כך שאנחנו מאמינים שאיירבוס ייקחו אותו ברצינות.

הבעיות המרכזיות של מטוס ה-A380 שגם הובילו לכך שרוב החברות נטשו אותו הן הקושי למלא אותו (עם כ- 500 מושבים ב-3 מחלקות) וחוסר יעילות אנרגטית שמובילה להוצאות גבוהות. בהינתן שסוגיית הביקוש היא בעיה של העבר, האם נראה בקרוב את תחייתו של פרוייקט ה-A380neo? כזכור, מדובר בניסיון של איירובס לייצר דגם חדש של המטוס שיגיע עם מנועים יעילים וחסכוניים יותר ויאפשר פעילות רווחית יותר לחברות התעופה.

אין ספק כי תחייתו של הפרוייקט היא תקוותם של חובבים רבים של המטוס האגדי, אך כרגע נראית עדיין רחוקה.