בימים האחרונים נרשמה הסלמה נוספת ביחסים העכורים גם כך בין איירבוס וקטאר איירווייז. יצרנית המטוסים האירופאית ביטלה את שארית ההזמנה של מטוסי A350 של חברת התעופה הקטארית. זאת כזכור, בעקבות מחלוקת על בעיות איכות שצצו בצביעת מטוסי A350 שנמסרו לחברה הקטארית. מדובר בכ-19 מטוסי A350 שהוזמנו על ידי החברה הקטארית וטרם נמסרו לה.
מוקדם יותר השנה, איירבוס ביטלה לקטארים גם הזמנה גדולה נוספת של 50 מטוסי A321neo, ובחרה למכור את המטוסים לחברות תעופה אחרות. חלק מהמטוסים לא ייוצרו כך שמדובר בעיקר בהקדמה של מסירות לחברות תעופה אחרות. מהלך זה קיבל גם גיבוי מבית המשפט בלונדון בו מתנהל המאבק המשפטי בין הצדדים, לאחר ניסיון של קטאר איירוייז למנוע את המהלך. ה״נקמה״ הקטארית לא איחרה לבוא בדמות עסקת ענק לרכישת מטוסי 777x ו-737Max מהמתחרה בואינג.
על פי אתר planespotters, קטאר איירוייז מחזיקה עדיין בצי של 53 מטוסים מדגם זה, 24 מתוכם נמצאים בחנייה ללא שימוש. הגיל הממוצע של המטוסים בצי הוא 4 שנים בלבד. כזכור, הרגולטור בקטאר קרקע כמעט מחצית מצי ה-A350 של קטאר איירוויז, המורכב מגרסאות ה-900 והן ה-1000.
איירבוס מצידה עדיין ממשיכה לומר שהמטוס בטוח למרות פגמים אפשריים בצביעה. זאת בזמן שגם מפעילי איירבוס A350 נוספים דיווחו על בעיות והותירו רבים לתהות מה הסיבה. רויטרס דיווחה בנובמבר 2021 כי לא מעט חברות תעופה אחרות נחשפו לבעיות בחלק החיצוני של המטוס. כבר בשנת 2016 דיווחה חברת פינאייר על נזקי צבע. קתאי פסיפיס, לופטנזה, אייר קאריב וחברת הלואוקוסט הצרפתית פרנץ’ בי, דיווחו כולן גם על הידרדרות בצבע. עם זאת כזכור, אף חברת תעופה אחרת לא קרקעה את הדגם המדובר בשל טענות לסוגיית בטיחות טיסה – עד קטאר איירוויז.
ביטול הזמנת המטוסים ע״י איירבוס שהיא חברה מסחרית מוכוונת מכירות מתאפשרת רבות בזכות הביקוש הענק למטוסי נוסעים ומטען שיש בעולם בעקבות השיאים בביקוש. בעצם הביטול מראה איירבוס שיש לה אפשרויות רבות בכל מה שקשור למציאת “בתים חדשים” לדגמי המטוסים האלה.
יתכן ובעתיד החלטה זו תהיה בעוכריה של יצרנית המטוסים כשהביקוש יתאזן בעתיד עם הפסד של לקוח רווחי מאוד. איירבוס ניהלה קשר עסקי הדוק עם קטאר איירווייז – המפעילה כמעט כל סוג איירבוס אשר נמצא בשוק ואף התחייבה בעבר להזמנות נוספות בסכומים גדולים.