חברת SAS הסקנדינבית הודיעה אתמול כי היא עוברת רה-ארגון נרחב על מנת לשרוד וכחלק מהשינוי היא מתכננת לקצץ מהצי שלה לפחות עשרה מטוסים. על פי הודעה שמסרה לבית המשפט, בו מתנהלת בקשה להגנה מפני נושים נוכח חובותיה העצומים, היא מתכוונת להיפרד משלושה מטוסי אירבוס A330-300, שני מטוסי אירבוס A350-900, שלושה מטוסי אירבוס A320Neo, מטוס אירבוס A321 וכן בואינג 737. בית המשפט אישר לחברה לסיים את חוזי החכירה על המטוסים.
על פי הדיווחים, מטוסי האיירבוס A330-300 המעורבים הם LN-RKS , LN-RKT ו-LN-RKU , שהם מבין מטוסי ה-A330 הצעירים ביותר בצי בגיל ממוצע של שבע שנים. שני מטוסי האירבוס A350 הם בני כמעט שלוש שנים ועם הוצאתם מהצי יישארו בידי החברה חמישה מטוסי A330 ארבעה מטוסי A350, לצד 33 מטוסי A320Neo, חמישה מטוסי A321 וששה מטוסי בואינג 737-700. כמו כן, SAS מפעילה גם מספר מטוסים בחכירה רטובה בהם מטוסי ATR .
על רקע העיכובים במסירת מטוסים חדשים בשנה האחרונה, חברות מנצלות משברים בחברות תעופה אחרות על מנת להקדים לעצמן זמני מסירה של מטוסים חדשים. כך למשל הצליחה חברת טורקיש איירליינס להקדים מסירה של מטוסי A350 שיועדו לחברת התעופה הרוסית ולא נמסרו לה על רק הפלישה לאוקראינה ואפילו מפעילה אותם עם צביעה חלקית של אירופלוט. גם חברת לופטהנזה הצליחה ״להשיג״ מטוסי איירבוס A350 חדשים שהחזירה חברת פיליפין איירליינס במהלך פשיטת הרגל של החברה. גם במקרה הזה כנראה יוכלו להעביר לפחות את מטוסי ה-A350 המבוקשים ללקוחות אחרים. במקרה של SAS, לא ידוע מי יהנה מהחזרת המטוסים החדישים, אך אין ספק שיימצא להם בית חדש.
חברת התעופה הגישה לפני חודשים בקשה לבית המשפט להגנה בפני נושים נוכח מצבה הכלכלי הקשה. זאת בשעה ששבדיה הפסיקה להזרים לה מזומנים ולמעשה גרמה לייבוש קופתה שהיתה מדולדלת עוד לפני מגפת הקורונה ורק החמירה בעת המגפה. להגשת הבקשה לבית המשפט קדמה החלטה של טייסי החברה לשבות בשל תביעות שלהם שלא נענו להחזיר את שכרם לזה שהיה לפני המגפה.
בחודש שעבר קיבלה החברה אשראי של 700 מיליון דולר על מנת להבטיח את יציבותה הכלכלית. זאת כאשר לצורך קבלת הכספים היא נדרשה לעמוד במספר תנאים ולהציג תכנית הבראה לטווח ארוך שכונתה SAS FORWARD .
חברת התעופה הסקנדינבית SCANDINAVIAN AIRLINES, מוכרת יותר בשם SAS והיא חברת הדגל של דנמרק, שבדיה ונורבגיה. היא הוקמה בשנת המרכז הראשי שלה נמצא בנמל התעופה של קופנהגן. כמו כן יש לה מרכז עסקים נוסף יש לה בשטוקהולם וכן באוסלו. החברה מפעילה טיסות לעשרות יעדים בכל העולם. בעברה טסה גם לישראל.