היום הודיע ארגון התעופה האזרחי בסין (CAAC) על הסמכת מטוסי ה-C919 של יצרנית המטוסי הסינית COMAC. הסכמת הדגם נעשתה בטקס שדה התעופה בבירה בייג׳ינג. מדובר על צעד משמעותי מאוד לעולם התעופה הסיני, עם פוטנציאל השפעה מהותי על יצרניות המטוסים המערביות בואינג ואיירבוס שמשקיעות המון משאבים בשוק הסיני. הסמכת המטוס מגיעה לאחר השלמת כל טיסות הניסוי שלו בחודש שעבר.
המשמעות של ההסמכה היא שמטוס ה-C919 מוכן לכניסה לשירות ועבר את כל הבדיקות הרלוונטיות של ארגון התעופה האזרחית בסין. כפי שהיה ידוע כבר בעבר, לקוחת ההשקה תהיה חברת China Eastern שצפויה לקבל את המטוס הראשון כבר השנה.
中国C919飞机正式获得中国民航局适航证,这也是继ARJ21后第二款中国民用客机投入商业运行 pic.twitter.com/M1Lw032rSv
— lqy🇨🇳 (@lqy99021608) September 29, 2022
בעוד הסינים מקווים להתחרות באמצעות המטוס בדואופול של איירבוס ובואינג בשוק המטוסים צרי הגוף, נכון להיום המטוס נמכר בעיקר לחברות תעופה בסין וגם שם במספרים נמוכים יחסית. עוד עדות ליחס הפושר שמקבל המטוס בסין היא עסקאת הענק של חברות התעופה הגדולות בסין עם איירבוס למטוסי צרי גוף. נראה כי חברות התעופה הסיניות לא ממהרות להמר על הסוס החדש וממשיכות לפחות לעת עתה להסתמך על היצרניות המערביות.
ועם זאת, בטווח הרחוק יכול המטוס להוות אתגר משמעותי לאיירבוס ולבואינג. לאחר שהמטוס יצבור שעות טיסה ויוכיח את עצמו, יוכלו הרשויות בסין בקלות יחסית להסיט את הזמנות של חברות התעופה הסיניות למטוס מהתוצרת המקומית.
לאחרונה גם הודיעה בואינג שהיא תסיט מטוסי 737Max שייועדו לחברות תעופה סיניות ללקוחות אחרים בשל הסירוב של הלקוחות בסין לקבל את המטוסים עד להסמכתם מחדש לטיסה על ידי הרשויות בסין.