נראה שאזרבייג׳ן מאד רוצה שתגיעו לבקר בה. היא יודעת להציע את הדברים הפשוטים ביותר כמו אוכל מקומי טעים שמשלב בשרים וגבינות מקומיות וגם רחובות מלאים במותגי על כמו פרארי גוצ׳י ודומיהם. יש בה אנשים נחמדים בצורה לעיתים קצת מוגזמת ותודעת שירות מדהימה.

 אזרבייג׳ן מציגה דיסוננס ולא בקטע הרע שלו. מצד אחד אותה פשטות מיוחדת שמביאה איתה אנשים מדהימים, אוכל טעים ורחובות שנראו כאילו נעצרו בזמן. בצד השני, ואם אתם מחוברים ליוקרה, תוכלו למצוא בה את כל אשר ליבכם. מלונות מפוארים, רחובות עם כל המותגים הכי יקרים בעולם ופינוקים שיאה למפונקים שכמותכם.

באקו מלמעלה
העיר באקו מלמעלה, ברקע מגדלי הלהבה המפורסמים

אחרי הביקור הקודם שלנו שהתמקד בבאקו, הפעם הגענו לבדוק גם מה אפשר לעשות מחוץ לעיר וגם האם אזרבייג׳ן (שנמצאת רק שעתיים מאיתנו) יכולה להיות להיט הסקי הבא של הישראלים.

אזרבייג׳ן – תעודת זהות

נתחיל בפרטים היבשים:

זמן טיסה: 3 שעות

מטבע מקומי: מנאט – יוצא כפול מש״ח. זאת אומרת ש-5 מנאט הם בערך עשרה שקלים.  הצ׳יינג׳ים בארץ לא מחזיקים את המטבע האזרי. אני המרתי מאירו בשדה התעופה וגם במלון.

שעון מקומי: פלוס שעתיים על ישראל (אם השעה 12:00 באזרבייג׳ן אז 10:00 בישראל).

חברת תעופה מקומית: Azerbaijan Airlines

מזג אוויר: 10-14 מעלות ביום שיורדות לאיזור ה-9 בלילה (נובמבר)

מוניות:  אפליקציות Uber, Bolt או פשוט לעצור נהג ברחוב.המחירים זולים מאוד כאשר נסיעה של 15 דק׳ עלתה לנו 6 מנאט (12 ש״ח). 

שדה תעופה: Heydar Aliyev International Airport הוא פשוט תענוג. מאד שקט, נקי והמעבר בו גם בכניסה וגם ביציאה היה מהיר בטירוף. 

קניות: יש מספר קניונים מדהימים בבאקו וטיילת שמשתרעת לאורך 8 ק״מ. המחירים לא זולים ואף לעיתים יקרים יותר מהארץ.  שמות חלק מהקניונים: Ganjlik Mall, Ganjlik Mall, Nargiz Shopping Mall, Baku Mall.

יום ראשון באזרבייג׳ן: נחיתה וטעימה מבאקו 

היום ראשון, נחיתה בבאקו אחרי טיסה קלילה ומיד לאחר מכן נסיעה למלון הראשון בו נבקר Courtyard Marriott Hotel.

מלון 5 כוכבים מפנק עם תג מחיר ממוצע של 150-250 דולר ללילה (לזוג). 

צ׳ק אין קליל, מקלחת ויצאנו לדרך. 

מסעדת Shirvanshah בבאקו
מסעדה-מוזיאון Shirvanshah בבאקו

את הסיפתח בעיקר עשינו במסעדת Shirvanshah Restaurant. אני באמת חושב שמילים או תמונות לא ימחישו את החוויה כולה. מדובר על מסעדה ענקית(!!) כזו שיש בה 3-4 קומות עם עשרות אם לא מאה שולחנות. רחבת ריקודים, אפילו כמה רחבות עם עמדה לזמר או דיג׳יי, 7 חדרי VIP שכוללים בתוכם עשרות מיצגים מקומיים ונדירים. 

מסעדת Shirvanshah בבאקו
מסעדת Shirvanshah בבאקו

המסעדה כולה מלאה בכאלו ד״א. זה ממש כמו לאכול בתוך פיסה היטורית. חוויה ממש מגניבה. 

לא עברה חצי שעה והופ! התחילה חפלה אזרית, הזמר נותן בראש ומהמבוגר ביותר עד לילדים, נראה שכולם קמו לרקוד. דמיינו את הברים המגניבים האלו בתא שהופכים למועדון – כזה, רק לפני 120 שנה. 

מכיוון שנחתנו באיזור 17:00, נסיעות, צ׳ק אין וכד׳ – נגמר היום שלנו. בואו נמשיך ליום השני. 

היום השני: סקי באזרבייג׳ן

היום השני התחיל בנסיעה של 3 שעות לעיירת הסקי שאחדג (Shahdag). מגיעים למלון Shahdag Hotel & SPA, עושים צ׳ק אין זריז וכאן רבותי מתחיל הכיף! אם אתם גולשים מתחילים או רוצים לגלוש (סקי, לא גלים נו אל תהיו גנובים) אז תמשיכו לקרוא בדקדוק את מה שאני הולך לכתוב. אם סקי פחות מדבר אליכם, אפשר לדלג ליום השלישי.

סקי בעיירה שאחדג באזרבייג׳ן
סקי בעיירה שאחדג באזרבייג׳ן

שאחדג הוא מקום מנומנם שהנסיעה אליו מהשדה אורכת כ-3 שעות לערך וכולה מוקדשת לסקי. העונה שם מתחילה מאמצע דצמבר ומסתיימת באיזור אפריל (תלוי מזג אוויר כמובן). 

בשאחדג תוכלו למצוא 3 מלונות סה״כ Shahdag Hotel & Spa, Ahval Hotel, מסעדות, חנות ציוד סקי ובגדים והרבה שקט. 

נאמר לי שגם בעונה עצמה, אם מגיעים באמצע שבוע, לא תמצאו בכלל תור לליפטים או הרכבלים.

מגלשה בעיירת הסקי שאחדג באזרבייג׳ן
מגלשה בעיירת הסקי שאחדג באזרבייג׳ן

עכשיו תשמעו, אני הייתי בבאנסקו פעמיים, אני לא גלשתי הפעם בשאחדג אז קשה לי להשוות את המסלולים, המבחר והכיף אבל על פניו, נראה כמו הימור מנצח. 

אני מדבר איתכם על 30 ק״מ מסלולים (שווה ערך לחרמון) שזה קטן, אני יודע, לכן רשמתי שזה למתחילים. אבל תשמעו, זה לא נראה ככה. המקום נראה גדול הרבה יותר עד לרמה שאני לא סגור ש-30 ק״מ זה המספר הנכון. 

יש מסלולים ירוקים, כחולים, אדומים ואפילו שחור אחד (שכדי לגלוש בו תצטרכו לחתום על טופס). 

המלון בעיירת הסקי שאחדג באזרבייג׳ן
המלון בעיירת הסקי שאחדג באזרבייג׳ן

המלון שבו שהינו היה הטוב מבין השלושה, מלון הדירות עם חדרים ענקיים ומטבח בחדר שמתאים לאנשים דתיים בעיקר אך גם לחבר׳ה שפחות מחפשים את הספא והפינוק אלא באים לגלוש ורוצים לשלם מחיר זול. אנחנו מדברים על מ-100 דולר ללילה לזוג, בעונה. זה מחיר הזוי. 

עוד קצת על החוויה בעיירה. 

את הערב סיימנו בארוחה במלון עצמו, נוף משגע עם מטעמים מקומיים, בירה מקומית AKA חירדלן והרבה כיף. 

במקרה ראיתי על הבר דף עם תפריט של נרגילות, בעודי סורק אותו אני קולט שי אופציה להזמין נרגילה עם ראש מאננס, פה כבר ידעתי שאני חייב להזמין. תשמעו חברים, זו הנרגילה אחת הטובות שניסיתי והגימיק הכי מגניב בפער. 

יום שלישי: יהדות אזרבייג׳ן, אוכל אזרי מסורתי

היום השלישי התחיל בצ׳ק אאוט זריז ומיד משם נסענו ל-Red Village שזה כפר יהודי במחוזה גובה (QUBA) שחלקו גם דובר עברית, מספר בתי כנסת, מזוזת על הבתים ואנשים סופר נחמדים. 

העיר האדומה במחוז קובה באזרבייג׳ן
העיר האדומה במחוז קובה באזרבייג׳ן

יהדות אזרבייג’ן היא קהילה יהודית עתיקת יומין שהתקיימה בהרי הקווקז באזור אזרבייג’ן של היום. כיום יש באזרבייג’ן לפי הערכות שונות כ-16,000-30,000 יהודים והם מתחלקים ל3 קהילות:

  1. קהילת היהודים ההרריים (Mountain Jews)– הקהילה הגדולה ביותר מבחינת גודל האוכלוסייה.
  2. קהילת היהודים האשכנזים– שהתיישבו שם מסוף המאה ה-19, תחילת המאה ה-20 ובתקופת מלחמת העולם השנייה.
  3. קהילת יהודי גאורגיה– שהתיישבו בבאקו בתחילת המאה העשרים.
בית כנסת באזרבייג׳ן
בית כנסת באזרבייג׳ן

משם המשכנו לארוחת צהריים במסעדת Khidir restaurant עם ביקור מאחורי הקלעים (דרך ארוכה להגיד מטבח) ולראות בלייב איך מכינים את המאכל המקומי קוטאב Qutab. 

זה בין פנקייק ללאחוח שמלא בבשר כבש שומני וטעים (!) יש גם גרסה צמחונית עם תרד.

מכינים את המאכל המקומי האזרי קוטאב
מכינים את המאכל המקומי האזרי קוטאב

האזרים מתים על תה (או צ׳אי בלשונם). בכל מקום יציעו לכם לשתות תה. במזג האוויר החורפי זה פשוט תענוג. 

משם המשכנו למלון מספר 3 שהוא גם המפנק ביותר בו ישנו. מלון Hilton Baku. חמישה כוכבים של כיף, פינוקים וחוויה כמו שרשת הילטון יודעת להציע. חדרים מפנקים, גדולים מהממוצע בעיר. נוף מטריף ויש גם בונוס למעשנים, יש חדרים שמותר לעשן בהם. סיגריות לא ויד כמובן, חבל עליכם. 

מקלחת קלילה, התרעננות ויצאנו לעשות, מי מנחש? נו? מה דעתכם? 

לאכול! נכון, ניחוש טוב שלכם. 

הגענו למסעדת Chayki restaurant.

מסעדת Chayki בבאקו
מסעדת Chayki בבאקו

משם חזרה למלון לבקר בקומה 26 בגימיק הכי מגניב בעיר. כל הגג של מלון הילטון, שכולו בתכ׳לס בר, מסתובב 360 מעלות כדי שאתם תשבו בספה עם הבירה או הוויסקי שלכם ותוכלו לראות את כל העיר. חוויה מגניבה ממש. 

כמעט דילגתי על הקטע שיש גם מוזיקה חזקה עם אווירה של צעירים בבר. אם לא הייתי מזדקן 30 שנה תוך שנתיים אולי הייתי יכול להרחיב לכם. אבל אני בטוח שאם תבואו עם חברים או בת\בן הזגוג, אתם ממש תהנו. 

יום רביעי: ישן מול חדש בבאקו

היום הרביעי או בשמו – היום האהוב עליי. רגע לפני שחוזרים הביתה צריך לנצל כל דקה, וכך בדיוק היה. 

ארוחת בוקר במלון, שפע מטורף של כל מה שתרצו, מהבריא למשמין. פירות, ירקות, גבינות לחמים, הבנתם את הקטע אני יכול להמשיך נכון? טנקס. 

יצאנו לסיור בעיר, התחלנו את הסיור בעיר העתיקה שם הלכנו ברחובות מיושנים, ראינו חנויות של מזכרות וכל מה שעיר עתיקה יודעת להציע. 

סיור בבאקו - ישן מול חדש
סיור בבאקו – ישן מול חדש

מדובר על פיסת היסטוריה יפה ומרשימה שמשלבת בתוכה ערכים תרבותיים כמו מיזאון שטיחים שבו עדיין מכינים את כל השטיחים בעבודת יד. עשו לנו תצוגת תכלית וזה מדהים אותי לראות שעדיין עושים עבודה כזו סיזיפית בצורה ידנית שכנראה לוקחת ימים אם לא חודשים בזמן שמחשב היה מסיים את הכל תוך יום. 

משם המשכנו למוזיאון Heydar Aliyev Center המרשים אשר עוצב ע״י אדריכלית העל Zaha Hadid שהוא אחד מהמבנים הכי יפים שראיתי בחיי (אותה התרשמות. גם מבפנים וגם מבחוץ – בדיוק אותה התרשמות שהייתה לנו בטיול הקודם).

במוזיאון עשו עבודה יפה של שילוב המודרניזציה, דוגמא אחת יפה היא הפינה של כלי הנגינה העתיקים, שכל אחד יושב בתוך זכוכית אטומה אך ברגע שתתקרבו אליה, תגלו שטיחון קטן ומעליו רמקול. ברגע שתעמדו על השטיחון, הצלילים שהכלי מנגן ישמעו באוזניכם בצורה מרשימה מאד שאין לי מושג איך להסביר אותה, אם אתם רוצים לקרוא יותר על לכו לגוגל. 

תערוכת רכב במוזיאון היידר אלייב בבאקו
טעימה קטנטנה מתערוכת הרכב במוזיאון היידר אלייב בבאקו. מתערוכות הרכב המרשימות שנתקלנו בהן

מכיוון שאיני חובב מוזיאונים מושבע, גילו לי שיש תצוגת רכב בקומה מינוס 3. ומה שאני ראיתי שם היה פשוט מטורף. לדעתי מעל 100 רכבים מכל התקופות, היצרנים, הצבעים ונגיעה בכל גווני ההיסטוריה של עולם הרכב. זה היה פשוט תענוג לעיניים, מצד אחד יש כרכרה, לידה עומדת דודג׳ צ׳ארג׳ר וממש ליד תמצאו בוגאטי ויירון או בקיצור, אם אתם חובבי רכב ואתם בבאקו, סעו לבקר. ההנאה מובטחת. 

באקו מלמעלה
באקו מהגובה. עיר מרשימה

חזרה למלון וזמן פנוי עד לארוחת הערב, הגיע רגע האמת. ביקור בספא Eforea, הספא של מלון הילטון שנמצא בקומה 23. וואו וואו איזה כיף. 

התחלתי עם מסאז׳ פריסטייל למשך שעה, חצי אבנים חמות חצי ידיים ותענוג של החיים. משם המשכתי לג׳קוזי כדי לשחרר את הגב מהמסאז׳, 10 דק׳ קלילות ומיד לחמאם כדי לשחרר את הגב מהג׳קוזי. 

אני יכול להגיד לכם שהספא מוקפד מאד, שקט, נראה טוב, אירוח הרמה הגבוהה ביותר והקפה על כל הדברים הקטנים כדי שאתם תרגישו את האווירה בצורה הכי טובה. זה עובד חברים. 

מקלחת זריזה ויצאו ליעד האחרון בהחלט שלנו לטיול. 

ארוחת ערב במלון הכי יקר בעיר, או בשמו Four Seasons. כל היוקרה שהעיר הזו יודעת להציע מתנקזת בצורה דיי מדהימה למלון הזה. 

החל מכניסה מלכותית עם מיצגי אומנות ולובי שנראה כמו יצירה בעצמו, דרך ״מועדון וויסקי״ מרשים ויוקרית שבו תוכלו לשתות את כל סוגי הוויסקי הטובים בעולם ועל למסעדה מצויינת שיודעת להגיש אוכל מודרני בצורה שעושה טוב לחך.

חדר במלון four seasons באקו
חדר במלון four seasons באקו

רגע לפני האוכל, לקחו אותנו לסיור בחדרים ומעבר לעובדות הקטנות שחדר הסטנדרט שם (נקראים דלוקס) הם מהגדולים שתמצאו, אני רוצה לספר לכם על הסוויטה הנשיאותית שעולה רק 7,000 דולר, ללילה! 

זו חוויה ממש מגניבה לראות את החדרים האלו מחוץ לכותלי בוקינג או גוגל. אנחנו מדברים פה על שפע נשיאותי. ממש כמו בית בתוך מלון, אבל עם כל הפינוקים כמו בסרטים.

הנוף הכי יפה בעיר, ג׳קוזי, סאונה, חדר עבודה \ משרד. מיטת מלכים ועיצוב שלא משאיר מקום לדמיון. 

את היום החמישי והאחרון התחלנו מוקדם ממש כדי להגיע לטיסה בזמן. 20 דק׳ נסיעה קלילה ושדה תעופה מהיר כייפי ושקט, והופ, אני על המטוס. 

טיול באזרבייג׳ן – השורה התחתונה

אם אני צריך לסכם את אזרבייג׳ן אני רוצה להגיד שהיה לי פשוט תענוג. ארץ מדהימה שיוצרת כיף בכל הרבדים. שילוב מדהים בין ישן לחדש, עתיק למודרני, קיים והיסטורי. 

אזרבייג׳ן היא מקום מדהים, יפה, אדיב שמתאים מאד למשפחות, זוגות וחברים. תוכלו למצוא בה כמעט כל דבר שתרצו.
ואם נחזור לשאלה שאיתה פתחנו את הכתבה – אז אם אתם גולשים מתחילים או כאלה שרוצים להתחיל ממש עכשיו לגלוש, נראה שזה יעד מדוייק בשבילכם. האזרים יודעים להציע את כל הפינוקים לגולש העייף ובאותה העת לשמור לו על הארנק.

תגובה
  1. וואו, איזה פירוט מרשים!
    בהחלט עשה לנו חשק כמשפחה שטסה כבר 4 שנים לחופשות סקי.
    אזרבייג׳ן הנה אנחנו באים!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *