מחסור חמור במטוסי נוסעים יגרום לכך לפער עצום בין ביקוש והיצע ובמקביל להמשך התייקרות מחירי הטיסות.

בכנס שהתקיים בימים האחרונים בדבלין ועסק בגידול הצפוי בשנים הקרובות בתחום התעופה הזהירו מנהלים של חברות החכרת מטוסים כי המחסור במטוסים מסחריים הולך וגובר על רקע שורה ארוכה של עיכובים במסירות מטוסים.

מנהלי חברת אבולון (Avolon), אחת החברות המובילות להחכרת מטוסים עם צי של מעל ל-800 מטוסים, טענו כי כיום חסרים בשוק לפחות 1,700 מטוסים חד-מעבריים ו-700 מטוסים דו-מעבריים שתוכננו אך לא נבנו בשל הקרקוע, תחילה, של מטוסי בואינג 737MAX ולאחר מכן עקב מגפת הקורונה שהביאה ל׳קשיים בשרשרת האספקה׳ לחלקים וכן למחסור בעובדים אצל יצרניות המטוסים.

מנהלי אבולון טענו בכנס כי המחסור במטוסים מגביל את יכולתה של תעשיית התעופה להגיב כראוי לביקוש המתגבר של נוסעים ברחבי העולם.

לדבריהם של מנהלי אבולון הצטרף בכנס גם סטיבן אדוואר-האזי, יו״ר בכיר של ענקית הליסינג אייר ליס (ALC). שחזתה ששני המטוסים העיקריים (הכוונה לבואינג 737 ומשפחת איירבוס 320) יחמיצו את יעדי אספקת המטוסים צרי הגוף לשנת 2023 והעיכובים בשרשרת האספקה ימשיכו להשפיע לרעה על תעשיית התעופה והתיירות.

׳מנסיון שלי אני יכול לאשר ששני יצרני המטוסים הגדולים נאבקים לעמוד בהתחייבויות החוזיות שלהם, ללא הצלחה.

מנכ״ל אבולון ציטט בכנס את מנכ״ל קבוצת ריינאייר, מייקל או׳לירי, שאמר השבוע כי הגורם שיגביל את חברות התעופה בשנת 2023 יהיה ההיצע ולא הביקוש לנוסעים. ״אין הרבה מטוסים פנויים כיום, ומחירי כרטיסי הטיסה הגבוהים הם בין הגורמים לחוסר קיבולת בשוק התעופה״. לדבריו, אירופה נכנסת לשנת 2023 עם פחות מטוסים בשירות מאשר היו בשנת 2019 למרות ביקוש חזק מצד הלקוחות.

לדברי מנכ״ל אבולון, אומנם חברת איירבוס הודיעה כי בכוונתה להגדיל את הייצור של משפחת מטוסי A320 מ-45 מטוסים בחודש ל-75 מטוסים בחודש בשלוש השנים הקרובות, אולם אף תכנית מעולם לא הצליחה לעלות בקצב של מעל 4-5 מטוסים בחודש וסביר כי בדומה למה שקורה בחברת בואינג התכנית להגדיל את מספר המטוסים החדשים תתעכב ולא תעמוד בלוח הזמנים.

גם נשיא חברת אמירייטס, טים קלארק, התבטא מספר פעמים בנושא והדגיש בראיונות שונים כי מזווית הראייה של אמירייטס, בענף התעופה אין כיום מטוסים מספיק גדולים כדי לספק את הביקוש הצפוי במספר הנוסעים. לדבריו, במצב הנוכחי מחירי כרטיסי הטיסה ימשיכו להתייקר בשל מחסור במושבים זמינים בנמלי תעופה רבים. השאיפה של קלארק היא שיתוכנן מטוס מחליף לאיירבוס A380 עם קיבולת נוסעים דומה או אף גדולה יותר.

אתר החדשות FlightGlobal מציין כי מוקדם יותר החודש הודיעה חברת איירבוס כי סיפקה 661 מטוסים מסחריים בשנת 2022, ירידה של כ-40 מטוסים מהיעד המתוקן והשמרני. גם נתונים של חברת בואינג מגלים כי יצרה בשנה שחלפה פחות מטוסים ממה שתכננה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *