אוזבקיסטן היא אחת המדינות המרתקות בעולם, ועריה העתיקות מסעירות את דמיונם של מטיילים זה מאות שנים. אין חובב היסטוריה, אדריכלות, תרבויות זרות וגם אוכל טוב שלא יתאהב במדינה, בשפע אתריה ובתושביה מסבירי הפנים. והיום זה יעד אטרקטיבי במיוחד בזכות טיסות ישירות לטשקנט וכעת גם לסמרקנד

אוזבקיסטן, ארץ של יופי מהפנט והיסטוריה עשירה, קורצת למטיילים בעיקר בזכות כמה ערים עתיקות וססגוניות שמציתות את דמיונם של מטיילים רבים זה מאות שנים. סמרקנד, בוכרה, וגם טשקנט (אם כי במידה פחותה, כפי שתבינו בהמשך), הן שילוב ייחודי של היסטוריה, אדריכלות ומסורת עשירה, תוצר של מיקום אסטרטגי מושלם על דרך המשי האגדית. ההיסטוריה של המדינה מלאה בסיפורי כיבוש, ובין השאר עברו כאן צבאות פרס ויוון, לצד הערבים והמונגולים.

אם תנחתו בטשקנט, תגלו עיר מודרנית ומונומנטלית ברובה. בירת אוזבקיסטן היא אמנם עיר עתיקה מהמאה השנייה לפנה”ס, אבל היא נחרבה כמעט לחלוטין ברעידת אדמה ב-1966, ונמצאת מאז בתנופה גדולה של בנייה: מסגדים לצד מרכזי קניות חדישים כמו מג’יק סיטי (בתמונה), ושדרות רחבות ועתירות מסעדות ובתי קפה. אבל אם תעמיקו פנימה לתוך שכונות המגורים שמסביב, תגלו בניינים מוזנחים למראה, כמו בכל מדינה שהייתה בעבר סובייטית.

מג’יק סיטי. צילום: גל אבטליון

אם אתם כבר כאן, בקרו בכיכר חאסט אימאם (Khast Imam), לבה התרבותי והרוחני של העיר, ובה גם מדרסת ברק חאן (Barak Khan) היפה וספרייה עתיקה שבה נשמר הקוראן של הח’ליף עוסמאן. בקרו גם בשוק צ’ורסו (Chorsu) העצום, אחד הססגוניים במרכז אסיה, ואל תוותרו על טיול באחד או יותר מהפארקים היפים  והמטופחים שבעיר.

אם תרצו, כאמור, תוכלו לטוס היום גם ישירות לסמרקנד.

סמרקנד: אחת הערים העתיקות בעולם

העיר השנייה בגודלה באוזבקיסטן היא גם אחת העתיקות ביותר – היא הייתה מבוססת למדי כבר בשנת 329 לפנה”ס, כשאלכסנדר מוקדון כבש אותה. במאה ה-14, כשהמצביא המונגולי המפורסם טימור לנג הפך אותה לבירת האימפריה שלו, היא הגיעה לשיאה והפכה למרכז משגשג של תרבות, מסחר ומדע. העיר האקזוטית היא אבן שואבת למטיילים זה שנים רבות, והטיול בה הוא כמו מסע בזמן אל ימי הזוהר של דרך המשי.

כיכר רג’יסטן הוא לב לבה של העיר, והיא מוקפת סביב בשלוש מדרסות מרהיבות המעוטרות באריחים ססגוניים, דוגמה ומופת לאדריכלות האיסלמית במיטבה. בואו לכאן גם ביום וגם עם השקיעה, כשהאתר כולו מואר וקסום במיוחד (הכניסה חופשית, והמתחם פתוח עד 23:00).

סמרקנד. צילום: גל אבטליון

בקרו גם במצפה הכוכבים של אולוג בג (Ulugbek), נכדו של טימור לנג, שהיה מדען וזכה להערכה של מיטב המוחות באירופה; ואל תוותרו גם על מסגד ביבי חאנום (Bibi-Khanym), על שם אשתו של טימור לנג. המשיכו לשוק סיוב (Siyob Bazaar) העצום שבמרכז העיר, ובו מעל 300 דוכנים, כולל מאכלים מסורתיים, פירות וירקות, בגדים ועוד. השוק הומה אדם אבל המחירים זולים, ואל תדלגו על הכיסונים המטוגנים במילוי בשר טחון.

במרכז המבקרים החדיש של העיר (Silk Road Samarkand Tourist Center) יש אמנם מבנים מודרניים אך בסגנון של פעם, ומסביב יש נהר שתוכלו לשוט בו בסירות פדלים, וגם אטרקציות לילדים, מסעדות, חנויות ומלונות. המקום מתעורר לחיים בעיקר בערב, אז הוא ממש תוסס; הכניסה חופשית.

הזווית היהודית

בין שלל המסגדים, השווקים והאנדרטאות שבעיר, תוכלו לבקר גם בבית הכנסת גומבאז (Gumbaz) שבלב הרובע היהודי. הוא נבנה בסוף המאה ה-19, ונבנה בהשפעת האדריכלות המוסלמית שמסביבו. בפנים תלויות תמונות רבות של רבנים מקומיים, ומקור השם גומבאז במבואה שמעליה מתנוססת כיפה. אם תרצו לבקר במקום, תאמו מראש עם יוסי, בטלפון 99915527268+.

גם בית הקברות היהודי שבעיר יש חשיבות רבה בתולדות הקהילה היהודית של אוזבקיסטן. רבים מהקברים מעוטרים בדיוקנו של המנוח, והכול מעוצב בסדר מופתי וברמת טיפוח שאנחנו לא ממש מכירים בארץ. למעוניינים, יש גם אתר אינטרנט שבו תוכלו לברר מי קבור היכן.

רגע לפני שתעברו הלאה, כדאי מאוד להשתתף גם בסדנה לאריגת משי – בכל זאת, סמרקנד ידועה במשי שלה, ותוכלו להתוודע לאמנות המסורתית הזו ממקור ראשון. וכמובן, אל תשכחו להתענג על פלוב מסורתי, מנת אורז דשנה המוגשת לעתים קרובות עם בשר כבש וירקות.

פלוב מסורתי. צילום: גל אבטליון

בוכרה: היהלום שבכתר

העיר היפה שנראית לקוחה היישר מסיפורי אלף לילה ולילה יושבת בנווה מדבר ענק ומחולקת לעיר חדשה ועתיקה – מקום שבו הזמן עמד מלכת. יש כאן בזארים, מדרסות ומסגדים, סמטאות נסתרות ורחובות עתיקים ומרוצפים באבן, והמון דוכנים של תוצרת מקומית. לא פלא שהמקום הוא אתר מורשת עולמית של אונסק”ו, פשוט כיף ללכת לאיבוד בכל קסם הזה.

הרובע היהודי העתיק של בוכרה הוא לבה של קהילה יהודית שהייתה בעבר מפוארת מאוד, וברחובות הצרים תקבלו הצצה אל הבתים המסורתיים עם דלתות העץ הגדולות והכבדות. בתחילת המאה הקודמת היו בבוכרה 13 בתי כנסת, אבל היום נשארו רק שניים.

בעיר העתיקה, בקרו גם במאוזוליאום העתיק של איסמעיל הסמאני (Ismail Samani), שנחשב אחד מגולות הכותרת של האדריכלות האסלאמית במרכז אסיה. בקרו גם בשווקים השונים, צלמו את מינרט קאליאן (Kalyan) המפורסם – המכונה גם מינרט המוות, כי כאן נהגו להוציא להורג נידונים למוות כשהשליכו אותם ממרומי הצריח. מקסים.

שיעור ג’ודו למרגלות מינרט המוות. צילום: גל אבטליון

לא רחוק ממרכז העיר, תוכלו לבקר גם בארמון הקיץ של האמיר האחרון ששלט בבוכרה (Sitorai Mokhi-Khosa), ולהתרשם מהשילוב הייחודי בין אדריכלות רוסית לאסלאמית. חוץ מזה, העיר ידועה גם בשלל חנויות המזכרות ובגלריות הקטנות שלה, והטיול בה הוא כמו ביקור במוזיאון פתוח.

ואם תרצו לשנות קצת אווירה ולהוסיף טעם מיוחד לטיול, משפחחת דוורון (Davaron) מארחת אצלה סדנאות בישול, המסתיימות תמיד בארוחה אוזבקית כיד המלך (אם אתם צמחוניים, או לא אוכלים חריף, עדכנו אותם מראש). אגב, בבית המשפחה יש גם גלריית אמנות עצומה.

לסיכום, מטיילים רבים מסתפקים אמנם בשלוש הערים הראשיות, המתהדרות באדריכלות איסלמית מפוארת, במונומנטים אדירים ובשווקים אקזוטיים, אך אם תרצו להכיר גם את נופי אוזבקיסטן, המדבריים ברובם, יש במדינה רשת נרחבת של רכבות מהירות שלא הייתה מביישת את יפן. הרכבות מהירות ונקיות, השמירה על הדיוק בזמנים מרשימה, והמושבים הנוחים כוללים שקעי חשמל.

רכבת באוזבקיסטן. צילום: גל אבטליון

חדשות התעופה היו אורחים של לשכת התיירות האוזבקית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *