כולנו עדים לאחרונה לדיווחים חוזרים ונשנים על כאוס בעולם התעופה. החל מביטולים גורפים של מאות ואלפי טיסות לקיץ ועד כאוס בשדות תעופה בעולם עם תורים אין סופיים ומזוודות שלא מוצאות את דרכן אל היעד. ועם זאת, מלבד ביטולי הטיסות של אל על, עד כה הטיסות מ/אל ישראל של חברות התעופה הזרות נשמרו יחסית יציבות עם מעט ביטולים.

היום  כבר התווספו לביטולי הטיסות ה״שגרתיים״ של אל על,  גם 2 טיסות של חברות תעופה זרות. הטיסה הראשונה שבוטלה היא טיסת HV5800 של טרנסאוויה לאמסטרדם שתוכננה לצאת היום בשעה 12:50 בצהריים. השנייה, טיסת SN3290 של חברת בריסל איירליינס לבריסל שתוכננה לשעה 16:05. אותה טיסה של בריסל איירליינס בוטלה גם עתידית לתאריך ה-23 ביוני.

שני הביטולים לא מפתיעים מדי. באשר לטיסת טרנסאוויה, ידוע כי שדה התעופה סכיפהול שבאמסטרדם נמצא בכאוס מוחלט. בימים האחרונים אף הוחלט להגביל את מספר הנוסעים היומי בשדה במהלך הקיץ למספר של 70,000 נוסעים בלבד, מספר שנמוך בכ-13,500 מזה שתוכנן על ידי חברות התעופה. בתגובה למגבלה החדשה טענו בשדה כי היא ״תאפשר לנוסעים לטוס מ/אל שדה התעופה סכיפהול בצורה בטוחה ואחראית״. חברת התעופה הלאומית של הולנד KLM, כבר הודיעה כי תדרוש משדה התעופה לשאת באחריות של התוצאות הכספיות של ההחלטה.

גם הביטול של טיסת בריסל איירליינס לא מגיעה בהפתעה. בימים האחרונים הודיע איגוד הטייסים וצוותי האוויר של חברת בריסל איירליינס על כוונה לשבות בין ה-25-23 ביוני על רקע טענות ללחץ גבוה מאד בעבודה והיעדר התייחסות לכך מצד הנהלת החברה.

עוד ביטול שראה אתמול בנתב״ג היה של טיסת וייז אייר (W62812) מתל אביב לוינה.

כך גם חברות הלואו קוסט לא נשארות מאחור. איגודי עובדים שמייצגים את ריינאייר הודיעו כי בכוונתם לשבת במהלך יוני במדינות שונות באירופה. בין היתר מתכוונים העובדים לשבות בבלגיה ובפורטוגל (24-26 ביוני), בצרפת (25-26 ביוני), באיטליה (25 ביוני) ובספרד (24-26 ביוני, 30 ביוני ו-1-2 ביולי). חלק מהשביתות המדוברות עלולות להשפיע גם על טיסות לתל אביב.

לפי מה שנראה כרגע, הביטולים שהיו עד כה הם רק קדימון לקיץ מאתגר במיוחד. אין לנו אלא לקוות כי הניסיון של חברות ושדות תעופה זרים לצמצם את תופעת הביטולים של הדקה ה-90 באמצעות צמצום לוח הטיסות מראש יצלח. בכך תצטמצם ולו במעט הפגיעה בנוסעים שיוכלו להיערך מראש עם אפשרויות אלטרנטיביות.

ועבור הנוסעים – ההמלצה שלנו היא לבדוק תמיד יום לפני וגם ביום הטיסה עצמה את מצב הטיסה באתר של שדה התעופה ממנו ממריאה.