מספר צעדים של הסולטנות בעומאן בשבועות האחרונים מצננים את ההתלהבות ומרחיקים את החלום של טיסות ישראליות ישירות למזרח מעל סעודיה ועומאן. לאחר שדעכה ההתלהבות מהעסקה עם סעודיה וארה״ב שאפשרה טיסות ישראליות במרחב האווירי הסעודי, כל העיניים נישאו אל עומאן, שמיקומה האסטרטגי מחייב מעבר בשטח האווירי שלה בכדי לקצר מהותית את זמן הטיסה מזרחה.

המרחב האווירי העומאני במיקום אסטרטגי בדרכן של טיסות ישראליות מזרחה
המרחב האווירי העומאני במיקום אסטרטגי בדרכן של טיסות ישראליות מזרחה

עומאן בתורה ציננה את ההתלהבות ולא פעלה למתן ההיתר המיוחל. בזמן הזה גורמים רשמיים בישראל חזרו ואמרו שמדובר ככל הנראה רק בעניין של זמן כאשר לבסוף לא יהיה מנוס מאישור עומאני. כעת נראה שמספר צעדים של עומאן מרחיקים את האישור המיוחל.

הצעד הראשון הוא דיון שנערך בשבוע שעבר במועצת השורא של עומאן בנוגע לחוק החרם על ישראל. במקום לקדם צעדים של התקרבות, עומאן בחרה דווקא בדרך ההפוכה ודנה בהצעה לתיקון סעיף החרם על ישראל, כולל הרחבת החוק והחמרת המרכיב הפלילי כנגד מי שיבוא במגע עם ישראלים. ההצעה שעלתה מרחיבה את האיסור על קשר עם “הישות הציונית”, כולל קשר כלכלי, ספורטיבי, תרבותי או מסחרי. כך יאסר קשר עם גורמים ישראליים, באופן פיזי או וירטואלי.

על פי ישראל היום, סולטנות עומאן מנהלת בשבועות האחרונים מאמץ אינטנסיבי כדי לשמר את מעמדה כמתווכת ניטרלית באזור, ובכך להשיב את היציבות בתימן. על פי הכתב שחר קליימן, גורמים ערביים העריכו כי עומאן זקוקה לאיראן המחזיקה בעמדת השפעה על המיליציה החות’ית, שאותה היא מממנת ומחמשת. בכך מחזקת עומאן את המחוייבות שלה כלפי איראן, שזו בתורה מתנה את השיח בחסימת ההתקדמות מול ישראל.

הדיון בנושא הרחבת חוק החרם הועבר לאישור הוועדה לענייני חקיקה, אך אין ספק כי לא מדובר בצעד חיובי בדרך להסרת המכשול העומאני לטיסות ישירות למזרח.

הסכם החתימה בין עומאן ורוסיה. תמונה: מוסקאט דיילי
הסכם החתימה בין עומאן ורוסיה. תמונה: מוסקאט דיילי

בנוסף, עומאן חתמה השבוע עם רוסיה על מזכר הבנות מזכר הבנות בתחום התחבורה האווירית. על פי ההסכם שנחתם במוסקבה, יורחב מספר הטיסות השבועי בין המדינות כך שיופעלו עד 14 טיסות סדירות בשבוע. עוד סוכם על שיתוף קוד בין חברות התעופה שייאפשר לחברות הרוסיות למכור כרטיסי טיסה בטיסות של החברות העומאניות. מדובר בהישג משמעותי לרוסיה בעידן שבו חברות התעופה הרוסיות מוגבלות ביכולת שלהן להפעלת טיסות מחוץ למדינה. אמנם לא מדובר בהסכם ישיר הנוגע לישראל, אך גם כאן מדובר בהתקרבות עומאנית לצירי רוסיה-איראן על פני התקרבות למהלך האמירתי-אמריקאי של הסכמי אברהם.

היעדר האישור העומאני פוגע לא רק בחברות הישראליות וגם החברות הזרות נושאות עיניהן אל האישור המיוחל. כזכור, חברת התעופה הסינית היינאן שחזרה לא מזמן לישראל, האשימה את רשות התעופה האזרחית (רת״א) בישראל כי בשל לחץ של אל על, היא תאלץ לטוס בנתיב הצפוני הארוך והיקר יותר כחלק מיניסיון לייצר תחרות הוגנת עם החברות הישראליות שמנועות מלטוס בנתיב המקוצר.

גם חברת אייר אינדיה ששואפת להשיק טיסות ישירות מבנגלור ומומבאי לתל אביב, בנוסף לטיסותיה לדלהי, מתעכבת בינתיים עם השקת הקווים עד לאישור עומאני גורף לפתיחת המרחב לחברות ישראליות וזרות.

יצוין כי חברת קתאי פאסיפיק כבר מפעילה את חלק מטיסותיה בנתיב המקוצר וכך גם אייר אינדיה בטיסותיה הקיימות לדלהי. נכון לעכשיו לא ברור האם מדובר במדיניות חדשה של רת״א להגביל קווים חדשים של חברות התעופה הזרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *