גם השנה התקיימה תערוכת המטוסים הפרטיים של חברת JETSETTER העוסקת ברכישה, מכירה וניהול מטוסים פרטיים., במסגרת כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני במספר, נערכה תערוכת מטוסים פרטיים של היצרניות המובילות בעולם, לצד חברות טכנולוגיה, שירותים, תשתיות, בטיחות ועוד.

במסגרת הכנס שיתף רון הופמן, מנכ”ל JETSETTER אודות הביקוש הגובר להזמנות מטוסים פרטיים: “יצרני המטוסים הפרטיים מדווחים על צבר הזמנות גדול ולקוחות של מטוסים חדשים נאלצים לחכות שנים רבות עד קבלת מטוס חדש. כל זה מייצר מציאות של שוק חזק ודינאמי למטוסים יד שנייה”.

כשפרסמנו באינסטגרם קצת מידע על המטוסים שהשתתפו בתערוכה קיבלנו מבול מפתיע למדי של פניות והתעניינות באשר לטיסות פרטיות. אין ספק שאם בעבר הקונספט של טיסות פרטיות היה מבודל ושמור לשועי עולם, היום הוא כבר מרגיש ״מעבר לפינה״ עבור חלק. ועם רשימת המתנה של מספר שנים לחלק מהמטוסים, נראה שלא עבור מעט אנשים. ועדיין, לא מדובר בסיפור זול או כזה שמתקרב לזה של טיסה מסחרית. טיסה במטוס פרטי פשוט מוערכת בכ-10-15 אלף דולר לשעת טיסה, כלומר כ-30 אלף דולר לטיסת הלוך ושוב לקפריסין.

מארגני הכנס מגדירים את ישראל כ״אחת מבירות התעופה בעולם”. כך מסביר גל פלג, יו״ר JETSETTER: “בישראל נמצאים למעלה מ-70 מטוסי מנהלים סילוניים, מה שמביא את ישראל ליחס מהגבוהים בעולם של מספר מטוסי המנהלים לגודל האוכלוסייה. השימוש והביקוש למטוסי מנהלים עלה באופן דרמטי בזמן מגפת הקורונה ששיתקה כמעט לחלוטין את התעופה המסחרית הרגילה והותירה את מטוסי המנהלים כאמצעי התחבורה היחידי בין יעדים רבים.״

באשר לפער בין המצב הכלכלי העולמי לביקוש מסביר פלג: ״למרות שקיים קשר ישיר בין יציבות ושגשוג כלכלי לבין הביקוש למטוסי מנהלים, הרי שגם בתנאי אי יציבות כגון מגיפות, מלחמות, ריביות גבוהות וחוסר יציבות כלכלית אנו עדיין רואים ביקוש גבוה למטוסי מנהלים שמתבטא במלאים נמוכים, רשימות המתנה ארוכות למטוסים חדשים וביקוש ער בשוק המשומשים. הצפי הוא שהביקוש למטוסי המנהלים יישאר גבוה לפחות עד לסוף העשור הנכחי ואף יואץ עם שיפור במדדי הצמיחה בעולם והתאוששות כלכלית לכשתבוא”.

בין המטוסים שהוצגו, ניתן היה למצוא את ה-G280, ה-G-500, ה-G650 וה-G-IV של Gulfstream, את ה-Falcon 8X של Dassault, את ה-Hawker 800xp וה-Citation Latitude של Textron ועוד. לצד יצרניות המטוסים, בכנס לקחו חלק גם שורה ארוכה של חברות רבות מעולם התעופה הפרטית והעסקית אשר עוסקות בתחומי הטכנולוגיה, השירותים, הבטיחות, הפיננסים, הביטוח ועוד אשר מעניקים מטריה שלמה לעולם התעופה והתפעול. חברות כמו: ACASS Jetcraft,, JSSI, FlexJet, Textron Aviation, Gulfstream, לאופר ועוד רבות.

על פי מידע מאתר flightradar24, נכון לעכשיו חונים בנתב״ג 27 מטוסים פרטיים שנחתו בנתב״ג ב-30 הימים האחרונים. מתוכם 7 מטוסי ססנה (25%)

Cessna Citation Latitude – בדרך להיות שחקן מרכזי בשוק?

במסגרת הכנס יצא לנו לקבל סיור פרטי ולשבת לשיחה עם דנקן דה ולדה, סמנכ״ל מכירות של Textron, יצרנית מטוסי ה-Cessna Citation Latitude. בפגישה השתתף גם מנכ״ל חברת BHS AVIATION, שמפעילה את מטוס הססנה במסגרת של צ׳ארטרים פרטיים עבור לקוחותיה ממקום מושבה בציריך.

מטוס פרטי ססנה סייטיישן לטטיטיוד
מטוס פרטי ססנה סייטיישן לטטיטיוד בתערוכת המטוסים הפרטיים בנתב״ג

הדגם הזה של ססנה הוא מטוס מנהלים בגודל בינוני (Midsize) והוא השני בגודלו בסדרת ה-Citation, אחרי המטוס הגדול ביותר במשפחה ה-Longtitude. למטוס ה-Latitude טווח של כ-5-6 שעות טיסה, עם מהירות של כ-446 קשר ויכולת נסיעה של עד 9 נוסעים. דה ולדה מספר לנו בשיחה שלמטוס דרוש מסלול של  כ-1,100 מטר בלבד להמראה והוא טס בגובה של כ-45,000 רגל מה שמאפשר טיסה שקטנה ורגועה. לטקסטרון אגב יש כלי אינטרנטי שמראה את הטווח של המטוס מכל שדה תעופה שתבחרו. כמובן שעם עצירות תדלוק הטווח גדול משמעותית.

הטווח של מטוס הססנה סייטיישן לטטיטיוד מנתב״ג
הטווח של מטוס הססנה סייטיישן לטטיטיוד מנתב״ג

עוד מספר לנו דה ולדה שקיימים 240 מטוסים פעילים ממשפחת הסיטיישן, אשר רובם מופעלים על ידי חברות שמאפשרות רכישה שיתופית של מטוסים פרטיים דוגמת Netjet (ועוד על הקונספט הזה בכתבה שלנו). באשר לישראל, שיתף אותנו כי 70% מהמטוסים הפרטיים בנתב״ג הם מדגמי ססנה השונים, כאשר לונדון מהווה יעד מרכזי לטיסות פרטיות מנתב״ג.

המחיר של מטוס לטיטיוד חדש עומד על כ-20-22 מיליון דולר, כאשר כאמור לקוחות רבים בוחרים לרכוש אותו בקונספט שיתופי המאפשר לרכוש בעלות חלקית במטוס ולחסוך המון לוגיסטיקה כמו גיוס צוותי אוויר, תיאום המראות ונחיתות בשדות תעופה, תחזוקת המטוס ועוד.

מטוס הססנה סייטיישן לטטיטיוד של BHS Aviation
הקבינה של מטוס הססנה סייטיישן לטטיטיוד של BHS Aviation

כל הראיון התקיים בתוך מטוס ה-Latituse של חברת BHS. בעוד אין ספק כי מדובר במטוס מפואר ונוח, יצא לנו לפגוש מטוסים משמעותית יותר ״מפנקים״. דוגמה שקשה לפספס היא מטוס האיירבוס A319ACJ של חברת קומלקס שפגשנו בדובאי וגם מוצע להשכרה במסגרת צ׳ארטרים פרטיים. במטוס האיירבוס יש כבר ספה נוחה, חדר שינה זוגי, מקלחת ואזור עבודה.

שאלנו את דה ולדה על איך הוא תופס את ההבדלים בין המטוסים והוא הדגיש שמספר כמעט מוחלט (95%) מלקוחותיו רואים במטוס ככלי עסקי, ולא מותרות ויוקרה. כך הדגיש את ההבדל בין המטוסים – הססנה הוא כלי עסקי, עם ביצועים גבוהים, צריכת דלק נמוכה ותג מחיר נמוך עם טווח טיסה שמספיק לרוב לקוחותיו. לצורך ההשוואה, מטוס A319ACJ מתחיל בתג מחיר של כ-70 מיליון דולר, לפני שדרוגים ותוספות.

דה ולדה הדגיש את החשיבות שהוא רואה אצל הלקוחות בתחום הקיימות והסביבה. בתוך כך הוא מציין כי היתרון של הססנה למול המטוסים הגדולים יותר מתמקד בצריכת הדלק הנמוכה יותר ובהתאם היותם יותר סביבתיים.

בקבינה של מטוס הלטיטיוד של BHS AVIATION יש שירותים, מערכת WiFi, קייטרינג על פי דרישה, מערכת בידור. החברה מציעה שירותי קונסיירז׳ שכוללים הזמנת מסעדות, מלונות, טיסות המשך במסוקים והכל על פי דרישת הלקוח.

בטקסטרון, שהם הבעלים של מותג ססנה מאז 2014, מקווים להכנס לשוק המקומי עם מטוס ה-Latitude בתקווה שיהפוך להיות להיט מכירות בישראל וימשיך את השליטה של המותג בשוק המקומי. כעת נותר לראות האם נראה את הססנה בישראל כמטוס פרטי של לקוחות פרטיים או חלק מאותם מערכים של מטוסים שיתופיים. 

קבלו הצצה למטוס ה-Latitude של BHS Aviation באינסטגרם שלנו.

 

תגובה
  1. כדאי לציין שה-G280 של Gulfstream שמוזכר בכתבה מיוצר בארץ בידי התעשייה האווירית לישראל.

  2. תעשייה שתלך ותיעלם במהירות אם לא תיעשה קפיצה לעבר הנעה חשמלית או אלטרנטיבית נקיה. כבר היום מתנהל ברחבי העולם קמפיין עצום נגד המטוסים הפרטיים בטענה שהם מייצרים המון זיהום אוויר בחישוב של פליטת מזהמים לכל נוסע (מטוס פרטי עם 5 נוסעים פולט הרבה יותר זיהום לנוסע לעומת מטוס עם 200 איש עליו). לא היתי משקיע כיום במטוס כזה או במפעל לייצור שלו.

  3. איגור היקר!

    יש הבדל אם יש באמתחתך או בחשבונך בבנק 70 מיליון דולר ואז אתה מציג דיון אם היית משקיע או לא.

    לבין … אם אין לך (ולי) ממש את הסכום הזה וגם לא מאית מזה… ולבוא ולומר שלא היית משקיע…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *