בשבועות האחרונים, לצד הכאוס בתעופה העולמית ובנתב״ג, אל על מתמודדת גם עם מו״מ תקוע עם טייסי החברה שמוביל להמשך ביטולי טיסות נרחבים. היום בוטלו טיסות אל על אל על למדריד, פראג ובריסל והצטרפו בכך לביטולי טיסות של החברה למינכן, רומא וברצלונה בימים האחרונים. בנוסף, גם עובדי מערך הביטחון של אל על פתחו בעיצומים ושביתה שלהם יכולה להוביל לעוד שיבושי טיסות נרחבים בטיסות של החברות הישראליות.

לפגיעה האדירה בלקוחות החברה, במיוחד בהתחשב בכך שרוב הביטולים נעשים מספר שעות לפני מועד הטיסה עצמה, נלוות גם פגיעה מהותית לתדמית של אל על. מיום ליום נשמעים יותר ויותר קולות של לקוחות וגם סוכנים שמתארים מצב של לקוחות נאמנים של אל על שבוחרים להמנע מלהזמין טיסות עמה. בעת הנוכחית גם לא ידוע אם, איך וכמה בקלות תוכל אל על לשקם את תדמיתה ואת האמון של הלקוחות בה בעתיד.

עוד אלמנט משמעותי הוא הפגיעה הכלכלית שיש לביטולי הטיסות על אל על עצמה, שגם כך נמצאת במצב כלכלי בעייתי עם הערת עסק חי בדו״חותיה הכספיים. כחברה שניזונה בין היתר מסיוע של משרד האוצר, יש להיבט זה משמעות חשובה לציבור הישראלי.

נזכיר, כי כל טיסה שבוטלה פחות מ-14 יום ממועד המראתה מזכה את הנוסע בפיצוי. לטיסות שבוטלו פחות מ-7 ימים לפני הטיסה, כמו ברוב המקרים לאחרונה, לא נדרש פיצוי במידה ונמצאה לנוסע חלופה של עד שעה לפני מועד ההמראה המקורי ועד שעתיים ממועד הנחיתה המקורי (תלוי במועד ביטול הטיסה).

ניסינו להעריך בצורה גסה כמה עולה לאל על כל טיסה מבוטלת, מעבר להפסד ההכנסות.

ביטולי טיסות ליעדים קרובים במטוסי ה-737

נקח לדוגמא טיסת אל על ליעד אירופאי מבוקש כמו מדריד שמבוצע לרוב במטוסי 737. הקיבולת של מטוסים אלו באל על עומדת על בין 154 (בתצורה העדכנית של דגמי ה-737-800) ל-172 מושבים בדגמי ה-737-900. נניח לדוגמא שאל על מבטלת טיסה עם אחוז תפוסה שעומד על כ-90%, שהוא מספר בכלל לא מופרך בתקופה זו.

על פי חוק שירותי תעופה, לקוח שטיסתו במרחק של עד 4,500 ק״מ בוטלה זכאי לפיצוי של 2,090 ש״ח. כלומר, סה״כ עלות פיצוי כל הנוסעים בטיסה עומדת על בין 289,000 ש״ח במקרה הטוב (90% תפוסה במטוס ה-737-800 הקטן יותר) ועד כ-360,000 ש״ח למטוס 737-900 בתפוסה מלאה. וכל זאת רק למקטע טיסה יחיד.

גם אם אל על מוצאת פתרון חלופי לנוסעים, הוא צריך לעמוד בתנאים מסויימים כדי שלא יחייב את החברה לפצות את הנוסע. לדוגמא, אם בוטלה טיסת אל על למדריד של 05:15 בבוקר, אל על תהיה מחוייבת להעביר את הנוסע לטיסה של איבריה ב05:30 בלבד כדי להמנע מפיצוי של הלקוח. העברה לכל טיסה אחרת תזכה את הלקוח בפיצוי בנוסף לטייסה החדשה.

טיסות מתל אביב למדריד
טיסות מתל אביב למדריד

כמובן שכל טיסת הלוך שמבוטלת, מבטלת גם טיסת חזור מאותו יעד. כאן המצב כבר מורכב יותר היות ובנוסף לפיצוי, ללקוח מגיעים עוד סעדים על פי חוק. עבור הטיסות שמבוטלות בחו״ל זכאים הנוסעים לשירותי סיוע (מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, שירותי הסעה מנמל התעופה ועוד). גם אם נצמצם לצורך החישוב את העלות רק לשירותי בית מלון, העלות הכוללת לטיסה תעמוד על בין 35,000-43,000 אלף ש״ח ללינה במלון בעלות של 80$ ללילה לנוסע (שהיא עלות נמוכה למדי).

לקוח שלא יקבל את האמור לעיל זכאי גם לתבוע פיצוי מוגדל של עד סך 10,190 ש״ח.

סה״כ, על פי החישוב מעלה, עלות טיסה מבוטלת לשני הצדדים יכולה להגיע גם ל-600 אלף ש״ח ועד מיליון שקל לטיסה אחת. בחישוב ממוצע של 2 טיסות 737 מבוטלות ליום ל-22 יום בהם עובדת חברת אל על בחודש, מדובר על סכום שמתחיל בכ-13 מיליון שקל בחודש לפיצוי נוסעים.

ביטולי טיסות ליעדים בינוניים/רחוקים במטוסי ה-787 דרימליינר

ביעדים אליהם טסים מטוסי דרימליינר המצב אפילו מורכב יותר עבור החברה. מטוסי ה-787 מכילים הרבה יותר מושבים. החל מ-235 מושבים במטוסי ה-8 הקטנים יותר ועד 271 מושבים בדגמי ה-9. כמו כן, מטוסי הדרימליינר טסים לרוב ליעדים רחוקים יותר. זאת כאשר כל יעד מעל 4,500 ק״מ יזכה את הנוסע כבר בפיצוי של 3,130 ש״ח.

נניח גם כאן 90% תפוסה בטיסת אל על ליעד רחוק. אל על תאלץ לשלם פיצוי שנע בין 661,000-763,000 ש״ח לכל מקטע טיסה מבוטל לכל הנוסעים. כלומר, בין 1.3-1.5 מיליון שקל לטיסת הלוך ושוב שבוטלה. זאת, מבלי לקחת בחשבון עלויות לינה ואש״ל לנוסעים שנתקעו בחו״ל מה שמגדיל את הפיצוי משמעותית.

האם הנוסעים הזכאים מקבלים את הפיצוי?

כידוע, הטיסות המבוטלות נעוצות בשיטה שבה עובדת אל על. 20-30% מטיסות החברה לא מאויישות מבעוד מועד והן ממתינות להצבה של הדקה ה-90. הטייסים בתורם לא מסכימים להצבות באותן טיסות במחאה על הפגיעה בתנאים שלהם במהלך הקורונה ובכך גורמים לביטולם.

המספרים שחישבנו מעלה מצביעים על הפסדים כבדים לחברה בתקופה זו. למיטב ידיעתנו, אל על לא מעדכנת באופן אקטיבי את הנוסעים על הזכאות שלהם לפיצוי (גם במידה ונמצאה להם חלופה שלא עומדת בתנאים) ועל כן סביר שחלק מסויים מהנוסעים לא מממשים את זכאותם על פי חוק.

שאלנו את אל על מה אחוז הנוסעים שטיסתם בוטלה ונמצא להם פתרון שלא מחייב את החברה בפיצוי, אך בחברה לא ידעו לספק מידע זה.

טיסתכם בוטלה? מוזמנים לקרוא את מדריך חדשות תעופה עם כל הזכויות שלכם.

תגובה

Comments are closed.