מפרסומים שונים עולה כי אתמול (8.8) אישרה ממשלת ארה״ב לבואינג למסור את מטוס ה-787 הראשון ללקוח מאז שנת 2021. המשך המסירה תתאפשר לאחר שמנהל התעופה האמריקאי (FAA) אישר את התכנית של יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג לשינוי מבניים ובדיקות איכות של מטוסי ה-787 דרימליינר.  כזכור, בואינג הפסיקה את המסירה של מטוסי דרימליינר ב-2021 בעקבות ליקויים שנמצאו בפס הייצור של מטוסי ה-787 לצד בעיות בתהליך בדיקת האיכות של המטוסים.

כפי שעדכנו מוקדם יותר החודש, אמריקן איירליינס צפויה להיות הלקוחה הראשונה של בואינג שתקבל מטוס דרימליינר חדש לשורותיה. המטוס צפוי להימסר כבר השבוע ולהכנס לשירות בטיסות נוסעים בשבועות הקרובים. סה״כ צפויה אמריקן לקבל 9 מטוסי 787 כבר השנה, שניים מהם כבר בחודש אוגוסט. סה״כ ממתינה החברה למסירה של 42 מטוסים שאמורים לתמוך בקווים חדשים שפתחה החברה כמו גם בהגדלת תדירויות לקווים קיימים, גם מישראל.

כזכור, אמריקן איירליינס החליטה לקצץ לא מעט קווים בשל העיכוב באספקתם של מטוסי בואינג 787. השפעה  נוספת של הקיצוץ במספר המטוסים החדשים שהחברה תקבל היא שהחברה ממשיכה להפעיל בקווים רבים כמו הקו לישראל מטוסי בואינג 777-200 . כשברקע חידוש המסירות של מטוסי הדימליינר, נמסר לנו מאמריקן איירליינס שהם עדיין אופטימיים לגבי האפשרות להפעיל בעתיד את קו הטיסות מתל אביב לדאלאס.

מטוס 787 ה-16 של אל על ממתין למסירה
מטוס 787 ה-16 של אל על ממתין למסירה בויקטורוויל. תמונה: עומר ברוידא

ומה לגבי מטוס ה-787 שממתין למסירה לאל על? כזכור, אל על הזמינה 16 מטוסי דרימליינר לצי שלה, 15 מתוכם כבר נמסרו לחברה ונמצאים בשירות פעיל. המטוס ה-16 מדגם 787-8 שקיבל את השם ״נוף הגליל״ ממתין בשדה התעופה הלוגיסטי בוויקטורוויל, קליפורניה שם הוא צולם השבוע ע״י הספוטר עומר ברוידא. המטוס ממתין גם הוא להסמכתו הסופית על ידי בואינג לפני מסירה לחברת אל על.

כזכור, אל על החזירה לא מזמן לשירות את מטוסי ה-777 אפילו לפני תהליך של חידוש פנימי בשל הצורך המיידי לענות על השיאים בביקוש. אל על תוכל בהחלט להיעזר בשירותיו של מטוס דרימליינר נוסף. משיחות שלנו עם גורמים שמעורבים בנושא עולה כי למרות הצורך של אל על במטוס הוא נמצא נמוך למדי בתור של בואינג לבדיקות כשירות אחרונות. בשילוב עם חוסר בכוח אדם בחברת בואינג, ייתכן וייעבור זמן רב לפני שיוכל להימסר לאל על, ייתכן אפילו כשנה.

חברת אל על צפויה לפרסם צפי יותר מדויק לקבלת המטוס המדובר בדו״ח הכספי שצפוי להתפרסם ביום חמישי הקרוב.

לבואינג יש כ-120 מטוסי 787 שממתינים למסירה. בניגוד לעבר, רשות התעופה האזרחית בארה״ב צפויה לבחון כל מטוס לפני מתן תעודת כושר טיסה ומסירה. זאת בעקבות שלילת הסמכות מבואינג להסמיך מטוסים בעצמה.