לפני מספר חודשים נדרשתי לנסוע לבנגלור שבהודו. כהרגלי פתחתי את מנוע החיפוש של גוגל (גוגל טיסות) כדי למצוא את הטיסה הבאה שלי. פתאום ראיתי את התוצאה של הסכמי אברהם למול עיניי, חברות התעופה המפרציות (אמירייטס, איתיחאד וגאלף אייר) תפסו את כל ראש טבלת האפשרויות במנוע החיפוש.

עם 6 טיסות יומיות שמחברות בין בנגלור לדובאי, אבו דאבי ובחריין (אחת מהן של אמירייטס במטוס ה-A380), החברות המפרציות מציעות כיום את הקונקשנים הכי טובים כמעט לכל יעד בהודו, אפילו יותר מהחברה הלאומית אייר אינדיה. ככל שאותן חברות ימשיכו להוסיף טיסות מישראל, כך גם יגדלו האפשרויות לקהל הישראלי. בהיבט המחירים, אמירייטס לרוב נמצאת בצד הגבוה של הסקאלה בשל תפוסה גבוהה מאוד בטיסותיה ואחריה הגיעו בבדיקה שלנו איתיחאד וגאלף אייר.

אז למה דווקא אמירייטס?

אחרי התלבטות קצרה, בחרתי לבסוף לטוס עם אמירייטס. את ההחלטה הסופית קיבלתי על בסיס העובדה שבתאריכים שרציתי רק חברת אמירייטס טסה את כל הטיסות (תל אביב – דובאי ודובאי – בנגלור) במטוס רחב גוף, לצד מדיניות שינויים גמישה מאוד (בתעריף היקר כמובן) – שידעתי שאצטרך.

כמובן שגם תרמה לכך העובדה שרציתי לנסות לראשונה את חווית הטיסה הכל כך מדוברת עם אמירייטס, מבין חברות התעופה המעוטרות בעולם.

שירות טרום טיסה

לפני הטיסה הייתי צריך לברר האם יש מגבלה על מספר השינויים שניתן לבצע בכרטיס. כשלא מצאתי תשובה בתנאי הכרטיס החלטתי לפנות לבדוק את שירות לקוחות של אמירייטס. בחרתי לפנות באמצעות הצ׳אט באתר החברה. תחילה הצ׳אט היו סגור לאור עומס אך לאחר מספר דקות הוא נפתח ומיד ענה לי נציג שהיה מאוד מקצועי ופתר לי את הסוגייה. אולי זה יעזור למישהו בעתיד – התשובה שקיבלתי הייתה שבתנאי הכרטיס שרכשתי (Flex Plus) ניתן לבצע שינויים ללא הגבלה ללא דמי שינוי.

שינוי יחיד שביצעתי של תאריכי הטיסה חזור נעשה בקלילות דרך האתר תוך מספר דקות, גם כאשר מדובר בטיסת קונקשן. השינוי התבצע כולל בחירת הושבה וארוחות מיוחדות בטיסות החדשות.

אני לא יכול להגיד מספיק כמה זה חשוב בעיניי שחברה מציעה לנוסע לבצע את כל מה שהוא צריך עצמאית באופן דיגיטלי. שינוי טיסה פשוט וקל (בכפוף לתנאי הכרטיס) באמצעות אתר האינטרנט זה שירות שמצופה מכל חברת תעופה בעולם כיום להציע.

טרקלין העסקים

נוסעי אמירייטס זכאים להכנס בנתב״ג לטרקלין דן שנמצא בזרוע E בנתב״ג, משם גם נעשה הבורדינג לטיסת הערב של אמירייטס. אמנם לא מדובר בטרקלין הכי מרגש שראינו בעולם, אבל הוא בהחלט מציג שיפור מסויים ביחס לשאר טרקליני דן, לפחות בנוחות, זמינות מושבים וניקיון.

טרקלין דן בנתב״ג
טרקלין דן בנתב״ג

למיטב הבנתנו הטרקלין מוגבל לנוסעי העסקים של אמירייטס, בריטיש ושל חלק מנוסעי וירג׳ין ויונייטד ולא ניתן להכנס אליו עם הטבות אשראי למיניהן. בהתאם, הטרקלין היה ריק למדי והיה ניתן למצוא בקלות מקום ישיבה שקט יחסית. יש בטרקלין גם בר אלכוהול שלא ניסינו, אבל לפחות עשה רושם חיובי.

בר אלכוהול טרקלין דן בזרוע E לנוסעי אמירייטס ובריטיש איירוייז
בר אלכוהול טרקלין דן בזרוע E לנוסעי אמירייטס ובריטיש איירוייז

בדובאי יש לאמירייטס 2 טרקלינים: טרקלין מחלקה ראשונה וטרקלין עסקים. טרקלין העסקים ענק ומשתרע על חלק גדול מהטרמינל, בקומה השנייה. טרקלין העסקים בדובאי כבר הרבה יותר מפנק ממקבילו הנתב״גי עם בר שמפנייה (MOET) 3 ״מסעדות״ (בריאות, מזרח תיכון, אסייתי), דוכן גלידה, מקלחות (צנועות יחסית), כורסאות שינה ועוד.

בר שמפנייה בטרקלין העסקים של אמירייטס בדובאי

מחלקות ההושבה של אמירייטס

כזכור, אמירייטס טסה לישראל פעמיים ביום במטוסי 777-300ER, עם רצון להגדיל את מספר הטיסות היומיות בעתיד. בעוד הצי של אמירייטס כולו בגיל ממוצע של קצת פחות מ-10, ממה שיצא לנו לראות, המטוסים שמגיעים לישראל הם בד״כ בני כ-6 שנים.

רוב המטוסים של אמירייטס שנוחתים בישראל מגיעים בתצורה של 3 מחלקות: ראשונה, עסקים ותיירים. כך יוצא שאמירייטס היא החברה היחידה שמפעילה כרגע מחלקה ראשונה (אמיתית) בטיסות מ/אל ישראל באופן סדיר.  תצורה סטנדרטית במטוסי ה-777 של אמירייטס כוללת 8 סוויטות מחלקה ראשונה, 42 מושבים במחלקת עסקים ו-310 במחלקת תיירים.

מחלקה ראשונה במטוסי 777 של אמירייטס
מחלקה ראשונה במטוסי 777 של אמירייטס

העלייה למטוס לנוסעי מחלקת עסקים נעשתה דרך הדלתות של המחלקה הראשונה ולמחלקת תיירים דרך הכניסה שבמחלקת עסקים.

מחלקת תיירים במטוס 777-300 אמירייטס
מחלקת תיירים במטוס 777-300 אמירייטס

מחלקת תיירים היא בתצורת 3-4-3 שנחשבת סטנדרטית לדגם הזה. המושבים במחלקה נוחים במיוחד, כאשר כל נוסע מקבל כרית ושמיכה אפילו שמדובר בטיסה קצרה יחסית. עוד בהיבט הנוחות – אמירייטס מציעה מרחב לרגליים של 81 ס״מ כסטנדרט במחלקת תיירים, שנחשב מעל הממוצע (76-79 ס״מ) בחברות התעופה הסדירות, כך שמדובר ביתרון משמעותי, בטח בטיסות הארוכות.

במאמר מוסגר, נציין שלאמירייטס יש 6 מטוסי 777-300ER שקיבלו את השם “Game Changer״, מהם גם היה המטוס שנחת בישראל בהשקה של אמירייטס. מדובר במטוסים שמותקנות בהם המחלקות היוקרתיות ביותר של החברה עם 6 סוויטות פרטיות במחלקה ראשונה עם חלל ענק ודלת בגובה מלא לפרטיות מוחלטת. המטוסים האלו מוצבים בקווים היותר ״יוקרתיים״ של החברה ובינתיים לא מגיעים לישראל.

בנוסף אמירייטס נמצאת בפרוייקט ענק של השבחת צי המטוסים והתקנה של מחלקת תיירים פרימיום (שהפכה ללהיט בקרוב הנוסעים בשנים האחרונות), תחילה במטוסי האיירבוס A380.

מחלקת העסקים של אמירייטס

בכל הנוגע למחלקת עסקים של אמירייטס נתחיל עם הפיל שבחדר – התצורה של המחלקה.

מחלקת עסקים במטוסי 777-300 אמירייטס
מחלקת עסקים במטוסי 777-300 אמירייטס

בעוד אמירייטס נחשבת באופן מסורתי לחברת תעופה מהטובות בעולם ועטורת פרסים – דבר אחד מעיב על החגיגה והוא התצורה הצפופה יחסית של מחלקת העסקים במטוסי ה-777. מדובר במחלקה בתצורה של 2-3-2. כלומר לא רק שאין גישה ישירה למעבר מכל מושב, אלא גם קיים ״מושב אמצע״ שחסום ע״י נוסעים משני הצדדים.

מרווח ענק לרגליים במחלקת עסקים של אמירייטס
מרווח ענק לרגליים במחלקת עסקים של אמירייטס

לדעתי האישית יש גם יתרונות די משמעותיים לתצורה זו. כאדם ששואף ל-2 מטר, אחת מה״צרות״ של מחלקות העסקים המודרניות היא המרווח לרגליים. ברוב המחלקות החדשות (לרוב בתצורת 1-2-1), המרחב לרגליים בזמן שכיבה צומצמם לכדי קופסא קטנה של כמה ס״מ מרובעים כמעט בלי אפשרות להזיז את הרגליים בזמן שכיבה. דווקא במחלקות היותר קלאסיות כמו זו של אמירייטס יש המון מרווח לרגליים ומקום לזוז בנוחות בזמן שכיבה.

המושב עצמו היה נוח מאוד גם בישיבה/חצי ישיבה בזמן צפייה בסרט, אבל גם במצב שכיבה כך שהוא אפשר שינה נוחה.

חוצץ בין הנוסעים במחלקת עסקים של אמירייטס
חוצץ בין הנוסעים במחלקת עסקים של אמירייטס

המחלקה מעוצבת כולה בסגנון היוקרתי/ישן שקשה לפספס בתמונות, שכולל המון חיפויי עץ מסביב למושב ובאזור החלון. בין כל שני נוסעים יש חוצץ נגלל מטה/מעלה שמייצר פרטיות טובה מחד, אך גם מאפשר קרבה לנוסעים בזוג על ידי גלילתו מטה.

הפרטיות כאשר החוצץ בין הנוסעים היה מורם הייתה טובה גם בישיבה וגם בזמן שכיבה/שינה.

מחלקה ראשונה ומחלקת עסקים במטוסי 777 של אמירייטס
מחלקה ראשונה ומחלקת עסקים במטוסי 777 של אמירייטס

בחזרה למטוס ה-777 שבו טסנו. מחלקת העסקים מחולקת ל-2 חלקים, הראשון יותר קרוב למחלקה הראשונה והחלק השני מאחורי המטבח ויותר קרוב למחלקת תיירים. החלק הקדמי יותר של מחלקת העסקים (שורות 6-7 בתמונה) שקט יותר, כך שהיינו ממליצים לבחור באזור הזה במידה ויש מקומות פנויים.

במחלקת העסקים במטוסי האיירבוס A380 של אמירייטס התמונה כבר שונה לגמרי ומחלקת העסקים היא בתצורה של 1-2-1 עם יותר פרטיות לכל נוסע, מושבים משודרגים ובר משקאות אישי.

ככה זה כשהשירות עטור פרסים

לאחר העלייה למטוס הוגשו לנו משקאות פתיחה – היה ניתן לבחור בין שמפנייה וכל מיני מיצים סחוטים כמו תפוזים ומשקה קיווי שהיה מעולה. מיד לאחר מכן גם לקחו מאיתנו הזמנות לארוחות על בסיס התפריט שאותו קיבלנו מראש לפני הטיסה דרך האתר ב-3 שפות (עברית, אנגלית וערבית בטיסה מישראל ואנגלית, ערבית והינדי בטיסה להודו).

לאחר ההמראה התחלתי להבין למה מחלקת העסקים של אמירייטס זוכה בפרסים.

זמן קצר אחרי ההמראה החל סבב שירות שאפשר לומר שלמעשה לא נפסק עד לנחיתה. תחילה הציעו לנו משקאות סחוטים קרים, לאחר מכן הגיעו אגוזים חמים זיתים וקוקטיילים (מעולים! – אל תפספסו את הקוקטייל Orange Marmelade), אחר כך הוגשה הארוחה, סבב של מגוון סוגי לחמים (פיתות, לחם שום, לחם מלא), קינוחים שהיו מעולים (שוקולד ומנגו), יינות ממגון אדיר שמחזיקה החברה, עוד שייקים טבעיים (פירות יער, אננס), ואז עוגיות כלשהן ושוקולד לקראת הנחיתה.

לא לפספס את הקוקטייל Orange Marmalade
לא לפספס את הקוקטייל Orange Marmalade

כל קריאה לצוות נענתה תוך דקה והצוות כולו היה אדיב, נעים ושירותי ברמה אחת מעל למה שהכרתי עד כה. מרוב שהשירות היה טוב, בטיסת ההמשך מדובאי הודעתי מראש לצוות שאני מתכנן לישון, כדי להמנע מהפינוקים הבלתי נגמרים. תוך דקה מנהל השירות של מחלקת העסקים הגיע עם ערכת רענון וכיסוי לעיניים ואני בהחלט הצלחתי לתפוס שינה טובה.

מוצרי נוחות בשירותי המטוס של אמירייטס
מוצרי נוחות בשירותי המטוס של אמירייטס

הנוסעים במחלקת עסקים לא קיבלו ערכת נוחות אישית (מלבד מוצרי חיטוי ומסכות) היות ומדובר בטיסה קצרה מאוד. עם זאת, השירותים במטוס מאובזרים היטב בכל מה שצריך – מברשות שיניים, משחת שיניים, קרמים עם ריח מעולה ובשמים בשיתוף פעולה עם המותג בולגרי.

אוכל ומולטימדיה

הארוחות באמירייטס מותאמות מאוד למקטע הטיסה ולטעם של הקהל המקומי. כך יצא שנהנתי יותר מהארוחות במקטעים שבין תל אביב לדובאי שהיו יותר מזרח תיכוניות מאשר בטיסות להודו שנטו יותר לכיוון הטעם ההודי. אי אפשר שלא להעריך את רמת הפרסונליזציה הגבוהה לקהל. המנות הראשונות (חומוס וחציל קלוי) היו בסדר ולא יותר מזה, אבל למנה עיקרית בחרתי במנת חזה עוף שהייתה פשוטה וטעימה מאוד.

ארוחת ערב במחלקת עסקים של אמירייטס
ארוחת ערב במחלקת עסקים של אמירייטס

לכל נוסע במחלקת עסקים יש מסך מולטימיה גדול למדי שמותקנת בו מערכת ה-ICE המעוטרת של אמירייטס, קיצור של information, communication and entertainment. במערכת יש כמות אין סופית של תכנים, החל מרשימה ענקית של סרטים עדכניים, סדרות, שידורי טלוויזיה חיים, רדיו ואפילו תכני פיתוח קריירה של LinkedIn – מרשים למדי.

מערכת מולטימדיה של אמירייטס
מערכת מולטימדיה של אמירייטס

הטיסה שלי התקיימה בזמן שהפולטיקאית האמריקאית ננסי פלוסי נחתה בטיוואן, מה שגרר תגובות נזעמות ואיומים מצד סין. הצלחתי לעקוב אחרי השתלשלות כל האירועים בזכות שידורים חיים של CNN.

בהיבט של אינטרנט בזמן הטיסה – כל הנוסעים שחברים במועדון Skywards (ההרשמה בחינם) זכאים לאינטרנט חינם שמוגבל רק לאפליקציות הודעות (וואטסאפ, מסנג׳ר וכו׳). נוסעים במעמד Blue זכאים לאינטרנט לא מוגבל חינם בטיסה במחלקה ראשונה ונוסעים במעמד Silver/Gold זכאים לאינטרנט חינם בטיסה במחלקת עסקים. נוסעים במעמד Platinum זכאים לאינטרנט חינם בכל מחלקה.

לשאר הנוסעים העלויות הן 2.99-5.99 לאפליקציות טקסט בלבד או 9.99-19.99 לגלישה בלתי מוגבלת לכל אורך הטיסה, כתלות באורך הטיסה.

סיכום החוויה

מדהים לראות איך פחות משנה מאז כניסתה לחיינו אמירייטס משנה כמעט לחלוטין את כללי המשחק המקומיים. פתאום בכל פעם שאנחנו מחפשים טיסה ליעד ממזרח לישראל אמירייטס מוצגת בכל התוצאות הראשונות ופותחת בפנינו יעדים חדשים ואפשרויות טיסה כמעט בלי מוגבלות.

בעוד במחלקת תיירים אמירייטס בהחלט מהווה אלטרנטיבה ראויה ומובילה להמון מתחרות, מחלקת העסקים של אמירייטס מציעה שילוב של יתרונות כמו זמינות טיסות גבוהה, שירות מעולה, מרווח לרגליים ותכנית נאמנות טובה. עם זאת, יש גם חסרונות בראשם התצורה הצפופה יותר שמשפיעה בעיקר על נוסעים יחידים שרוצים קצת יותר פרטיות. במחלקת העסקים של מטוס ה-A380 או במחלקה הראשונה כמובן התמונה כבר מאוד שונה והחוויה משודרגת משמעותית – וזה בהחלט מבין היעדים שלנו לנסות את אחת מהמחלקות האלו בשנה הקרובה.

קרדיט תמונה: spotter.tlv

תגובה
  1. הבעיה באל על זה ריבוי משפחות עם ילדים קטנים מה שיוצר כמעט תמיד מטרדי רעש בכל המחלקות.
    אם אל על תציע מחלקת תיירים נפרדת אקוסטית ללא ילדים ומחלקת תיירים עם ילדים, היא תקנה את עולמה.
    זה השירות היחיד החשוב ביותר בטיסות שלא מוצע באף חברה

    1. צפוי להישאר (בתצורה משודרגת) גם במטוסי ה-777/380 המשופצים. מעניין האם נראה שינוי כיוון ב-777X.

  2. ההבדל בחווית הטיסה בין ה777 ל380 הוא אדיר.לכן לטסים ביזנס לתאילנד לדעתי עדיף לטוס לבנגקוק (ולבדוק שזה ב380) ומשם בטיסה קצרה לפוקט. מאשר ישירות לפוקט ב777,שלפחות אצלנו היה מיושן ,כנראה בגלל שזה קו פחות חשוב לאמירייטס. ב380 יש גם בר מגניב עם מקום ישיבה לידו.

  3. האם מותר תינוקות וילדים במחלקת עסרים ?
    מחפש חברה שאין זאת בעשקים. טב עם טורקיש שנים וזאת הבעייה הייחידה שלי איתם.

  4. שלום
    האינפורמציה על דמי השינוי מטעה מאוד.
    אולי הכתב הנכבד לא יודע אבל בכל מחלקה יש כמה וכמה דרגות מחיר והקפיצה בינהם משמעותית.
    אומנם אין דמי שינוי אבל משלמים ביוקר דמי שידרוג
    כאשר אין כיסא זמין באותה מחלקת כירטוס!

Comments are closed.